Raport „Wyzwania e-commerce”: Rynek e-commerce w Polsce warty prawie 50 mld złotych

17 października 2018

Raport „Wyzwania e-commerce”: Rynek e-commerce w Polsce warty prawie 50 mld złotych

Wartość polskiego rynku e-commerce sięgnie w tym roku blisko 50 mld zł, a w 2020 roku – już 70 mld zł. To wciąż prężnie rosnący segment sprzedaży, odpowiadający dziś za 7% zakupów przy globalnej średniej na poziomie 10%.

Polacy zdobywają zagraniczne rynki

Z raportu Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy wynika, że 65% polskich firm z branży e-commerce działa już na zagranicznych rynkach. Główny kierunek to Europa Środkowa i Zachodnia. Ponad połowa przedsiębiorstw (58%) oferuje swoje usługi w tym zakątku świata. Z kolei jedna czwarta (26%) rozwija działalność w Europie Wschodniej. Tylko co dziesiąta firma działa na rynku azjatyckim, 6% w Stanach Zjednoczonych i jedynie 5% na Bliskim Wschodzie.

– Polskie sklepy mają ogromną ambicję, żeby wychodzić z ofertą poza granice Polski. Dwie trzecie polskich firm jest obecnych na rynkach Europy Zachodniej i Środkowe, kolejne 8% planuje rozszerzenie działalności poza granice kraju – mówi Maciej Żurawek dyrektor Departamentu ds. Rozwoju Produktów i Wsparcia Sprzedaży w City Handlowy.

Potrzebne wsparcie

Zwraca on również uwagę, że udział sprzedaży zagranicznej wynosi jedynie 6% całego obrotu. Zdaniem Żurawka rodzimi przedsiębiorcy potrzebują wsparcia profesjonalistów w tym, jak zdobywać zagranicznych konsumentów i rozwijać działalność na rynkach innych niż tylko polski. Dla porównania w Czechach udział sprzedaży zagranicznej sięga 11%, na Słowacji – 26%., a w Portugalii aż 85%.

Szybki wzrost

Zakupy w internecie robi ponad 16 mln polskich konsumentów, a Polska pozostaje jednym z najszybciej rosnących rynków e-commerce.

– W badaniach rynku e-commerce wybrzmiewają trzy aspekty. Co piąta firma z tej branży to już co najmniej średnie przedsiębiorstwo, które zatrudnia powyżej 49 osób. 92 procent. tego biznesu to firmy rodzime. Widać więc, że fundamenty rynku e-commerce w Polsce stanowi polski kapitał. Trzecia rzecz, którą warto podkreślić, to fakt, że 70 procent polskich firm działa w tym biznesie powyżej 10 lat. To pokazuje, że internet staje się coraz bardziej istotnym kanałem także dla tych, którzy rozpoczynali działalność w offline – podkreśla Maciej Żurawek.

Klient nasz pan

Z raportu „Wyzwania e-commerce”, opracowanego przez Kantar Millward Brown na zlecenie Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy, wynika, że większość polskich sklepów dostosowuje się do potrzeb konsumentów, rozszerzając sprzedaż stacjonarną o kanał internetowy. 80% ma zarówno placówki stacjonarne, jak i sklep online, przy czym sprzedaż internetowa stanowi średnio 27% całości ich sprzedaży. Natomiast co piąta firma decyduje się sprzedawać swoje towary bądź usługi wyłącznie online.

– Zauważamy trend multikanałowości, który bardzo pomaga w prowadzeniu biznesu. Dywersyfikuje ryzyko przedsiębiorstw i pomaga w dotarciu do klienta, pozwala na bezpośredni kontakt. Poza tym ten trend jest zauważalny nie tylko na polskim rynku. Gracze tacy jak Amazon także tworzą placówki stacjonarne, żeby być bliżej klientów, więc ten trend pojawia się na całym świecie – dodaje Żurawek.

Jak osiągnąć sukces?

Tym, co może zagwarantować sukces za granicą, to dobre rozpoznanie lokalnego rynku i dopasowanie działalności do wymagań zagranicznych klientów. Lokalny numer konta to dla klienta kupującego w sieci jeden z dwóch podstawowych filarów wiarygodności internetowego usługodawcy czy sklepu. Drugi to sprzedaż prowadzona w lokalnej walucie. Tymczasem aż 7%. – mimo obecności za granicą – przyjmuje tylko płatność w złotym. Prawie 80% oferuje płatność w euro, a 35% – w dolarach.

Płatności w innych walutach są mniej powszechne. Tylko co dwudziesta firma daje możliwość zapłaty we wszystkich rodzimych walutach. Dlatego bank opracował rozwiązanie dla branży e-commerce, które pozwala e-sklepom automatycznie prezentować ceny w dowolnej walucie, zależnie od tego, z jakiego kraju pochodzi klient, ale też sprawnie zarządzać ryzykiem walutowym.

Z raportu „Wyzwania e-commerce” wynika, że 8% wszystkich firm ma w planach rozszerzenie działalności na rynki zagraniczne, przy czym 2% podjęło już w tym kierunku konkretne działania, a 6% jest na wstępnym etapie planowania.

Źródło: biznes.newseria.pl

Udostępnij dalej

Podobał Ci się artykuł?

Zobacz naszą ofertę!
Cezary Bronszkowski

Powiązane wpisy

Komentarze

Dodaj komentarz

Strona używa ciasteczek. Potwierdź, aby kontynuować. Nasza Polityka Prywatności więcej

Cookie na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookie", aby umożliwić Ci najlepszy sposób przeglądania strony.

Zamknij