Raport: W Rosji rośnie handel w sieci. Szansa dla polskich przedsiębiorców
10 października 2018
Choć co drugi internauta na świecie robi zakupy w sieci, polski udział w światowym rynku e-commerce nie jest zbyt duży. Dlaczego tak się dzieje? Na to pytanie odpowiada badanie przeprowadzone prze PayPal.
Z badania przeprowadzonego przez PayPal i Ipsos wynika, że 55% internautów z 31 państw przyznało, że robi zakupy online. Jednak niewielu z nich decyduje się na zakupy w naszym kraju.
– Polska nie jest, nawet jeżeli patrzymy na skalę europejską, w topowej dwudziestce krajów, z których klienci kupują, oczywiście poza drobnymi wyjątkami. Wśród klientów z Niemiec Polska jest na miejscu 9., a wśród czeskich – na pozycji 5. – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Marcin Glogowski, dyrektor generalny PayPal na Europę Środkowo-Wschodnią.
Wysoko znajdujemy się także wśród klientów z Węgier oraz Irlandii (9. miejsce). Jak pokazało badanie PayPal i Ipsos, wciąż wiele polskich sklepów ma obawy przed otworzeniem się na e-sprzedaż za granicą. Brakuje im wiedzy nie tylko o tym, w jaki sposób rozpocząć, ale również na temat tego, czy w ogóle warto walczyć o klientów zagranicznych.
Wbrew pozorom, przekonanie do swojej oferty zagranicznych klientów nie jest bardzo trudne. Marcin Glogowski tłumaczy, że wystarczy spełnić trzy warunki.
– Po pierwsze, wystawiać stronę skierowaną do klientów z jakiegoś konkretnego kraju w ich lokalnym języku. Po drugie, dać im możliwość płatności w ich walucie. Po trzecie, zapewnić taką metodę płatności, z którą kupujący będzie się czuł bezpiecznie ze względu na ryzyka związane z niedostarczeniem produktu bądź z procesem zwrotu – mówi Marcin Glogowski.
Dla przeważającej większości (72%) kupujących za granicą konsumentów kluczowa jest konkurencyjna cena. Sprzedawcy, którzy oferują rabaty, a także darmowe dostawy, mają większe szanse na pozyskanie klientów. Kupujący doceniają także jasne i szczegółowe przedstawienie poszczególnych kosztów związanych z zakupem.
Podczas wybierania metody płatności jej bezpieczeństwo jest ważne dla 44% międzynarodowych konsumentów. Ankietowani klienci zaznaczyli, że główną obawą, która powstrzymuje ich przed zakupami z zagranicznych sklepów, jest obawa, czy przesyłka do nich dotrze (24%), oraz kłopoty związane z ewentualnymi zwrotami (22%).
– Klient zadaje sobie pytanie, czy płacąc w sklepie zagranicznym, często nieznanej marki, czuje się bezpiecznie. W związku z tym sklepy powinny zwrócić uwagę na to, czy metoda płatności, którą dostarczają klientowi, zaspokaja jego potrzeby związane z poczuciem bezpieczeństwa. Ponad 20% klientów na świecie podejmuje decyzje o zakupie, jeżeli kwestia bezpieczeństwa jest odpowiednio zaadresowana. Dla 20% klientów nawet samo poczucie bezpieczeństwa, nie tylko wygoda w płatności, są kluczowe – dodaje Glogowski.
Inne najczęściej wymieniane przyczyny kupowania za granicą to dostępność towarów, które trudno znaleźć w kraju klienta (48%), lub możliwość odkrywania nowych i interesujących produktów (34%). Ponad połowa konsumentów robiących zakupy w Norwegii, Meksyku, Irlandii czy Kanadzie szuka tam produktów, które nie są dostępne w ich państwach.
Według danych PayPal, od polskich sprzedawców najwięcej kupują klienci w Niemczech, Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Francji i Holandii. Zagraniczni klienci najczęściej zainteresowani są częściami samochodowymi, muzyką, filmami, modą, grami oraz ekwipunkiem sportowym.
Źródło: biznes.newseria.pl
Strona używa ciasteczek. Potwierdź, aby kontynuować. Nasza Polityka Prywatności więcej
Cookie na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookie", aby umożliwić Ci najlepszy sposób przeglądania strony.