30 kwietnia 2024

Skuteczna strona internetowa – jak zwiększyć dzięki niej przychody i realizować cele biznesowe?

Po co prowadzić stronę firmową lub sklep internetowy, jeśli nie po to, aby dzięki temu więcej zarabiać? Oczywiście może to być również kwestia wizerunkowa lub ambicjonalna, ale przede wszystkim jednak witryna ma pomóc w realizacji określonych celów biznesowych. To doskonały kanał komunikacji z potencjalnymi klientami, a w przypadku e-commerce, główne źródło przychodów. Jeśli chcesz, aby Twoja strona internetowa była skuteczna, a sklep sprzedawał, sprawdź nasze kompendium wiedzy. 

Spis treści:

  1. Co to jest lejek sprzedażowy i jak go wykorzystać w SEO?
  2. Branding – jak budować lojalność konsumencką?
  3. Jak zbudować bazę mailingową? 
  4. Jak zwiększyć ruch na stronie?
  5. Jak pozycjonować sklep internetowy?
  6. Jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń na stronie?
  7. Jak zwiększyć konwersję w sklepie internetowym?
  8. Jak zwiększyć wartość koszyka zakupowego?
  9. Jak zmniejszyć liczbę porzuceń koszyka zakupowego w sklepie internetowym?
  10. Jak poprawić konwersję na stronie usługowej?
  11. Skuteczna strona internetowa – tak ją stworzysz!

Co to jest lejek sprzedażowy i jak go wykorzystać w SEO?

Trudno mówić o pozyskiwaniu klientów, nie zdając sobie sprawy z tego, jak wygląda ich ścieżka prowadząca do dokonania zakupu. Właśnie dlatego na początek warto zadać sobie pytanie, co to jest lejek sprzedażowy i jak go wykorzystać w SEO dla swojej strony internetowej. Schemat ten bardzo dobrze pokazuje poszczególne etapy, przez które przechodzi konsument nim dokona się konwersja, a może nawet stanie się on wyznawcą marki. 

Góra Lejka Sprzedażowego (Świadomość) – Na tym etapie potencjalny klient Cię znajduje i zaczynasz istnieć w świadomości konsumenckiej. W kwestii SEO musisz zadbać tutaj o to, aby Twoja strona go nie zniechęciła np. powolnym ładowaniem elementów lub kiepskim wyświetlaniem się na urządzeniach mobilnych. Tutaj znajdują się często klienci zwabieni treściami poradnikowymi i frazami rozwiązującymi problem, a niekoniecznie powiązanymi z konkretnym produktem. 

Środek Lejka Sprzedażowego (Zainteresowanie) – Jeśli potencjalny klient znajduje się na tym poziomie, to znaczy, że jesteś brany pod uwagę. Jednak to jeszcze nie pora na zakup, a bardziej szczegółowe rozeznanie i zapoznanie się z produktami/usługami. Techniczne aspekty SEO, o które warto tu zadbać to przede wszystkim funkcje pozwalające łatwo porównywać produkty (kalkulatory, filtry, porównywarki). Warto postawić też na frazy porównawcze. 

Dół Lejka Sprzedażowego (Konwersja) –  W momencie kiedy zapada decyzja zakupowa, warto być dobrze przygotowanym. Klient, który znajduje się na dole lejka sprzedażowego, jest już o krok od wygenerowania dla CIebie konwersji. Dopilnuj więc, aby mógł skorzystać z szybkiego i bezpiecznego systemu płatności, trafił na odpowiednie CTA i miał do dyspozycji działający, prosty formularz kontaktowy. Jeśli chodzi o frazy, są to najczęściej te powiązane z nazwą kategorii lub produktu. 

Jeżeli chcesz poprawnie wykorzystać lejek sprzedaży w swojej strategii SEO i wzmocnić dzięki niemu skuteczność strony internetowej, powinieneś wiedzieć, na jakim etapie może utknąć najwięcej klientów. Jeśli mało wpada na górę, musisz zatroszczyć się o ruch organiczny. Jeżeli na dole rezygnują, koniecznie sprawdź, czy nie napotykają błędów przy zakupie. 

Branding – jak budować lojalność konsumencką?

Lejek sprzedaży ma 3 główne etapy, jednak wielu marketerów wyróżnia także 4 poziom, czyli lojalność. To idealna sytuacja, w której klient staje się wyznawcą marki, poleca ją innym i powraca na kolejne zakupy. Co może pomóc Ci zdobyć więcej takich wyznawców? Odpowiedzią jest tutaj branding, czyli budowanie marki. 

Ludzie przywiązują się do pewnych konceptów, zwłaszcza jeśli są im one bliskie. To właśnie dlatego szacuje się, że przychody marek, które są spójne, rosną o 20%. Branding pozwala się odróżnić od konkurencji, ale także zyskać tożsamość. Jeśli zatem Twój brand stanie się przekaźnikiem wartości Twojej grupy docelowej, a przy tym będzie kojarzyć się z dopasowaną do nich półką cenową czy jakościową, możesz liczyć na lojalność konsumencką. 

Chcąc wykreować markę staraj się więc: 

  • komunikować swoje wartości, opowiadać swoją historię i budować autorytet w branży, 
  • mówić językiem klientów i być w miejscach, w których ich znajdziesz (np. na ulubionych platformach), 
  • prezentować korzyści dopasowane do grupy docelowej i przedstawić społeczny dowód słuszności (opinie i recenzje od przedstawicieli grupy docelowej). 

Co daje skuteczny branding? Zwiększa Twoje zyski, bo klienci wracają, a nawet polecają innym Twoją markę. Jednocześnie pozwala Ci to oszczędzać, bo maleje koszt pozyskania klienta. 

Jak zbudować bazę mailingową?

E-mail marketing to bardzo skuteczny kanał komunikacji z klientami, zwłaszcza dla działalności B2B (59% wskazuje go jako ulubiony), ale nie tylko. Rozsyłanie wiadomości prosto na wirtualne skrzynki niekiedy przynosi całkiem dobre efekty, o ile proces przebiega prawidłowo. Nie powinno się bowiem wysyłać spamu do osób, które sobie tego nie życzą i które nie wyraziły na to zgody. Zatem, jak zbudować bazę mailingową, która da pożądane efekty? 

Jedną z opcji jest zakup bazy mailingowej, jednak zwykle nie uznaje się tego za dobry pomysł. Nie możesz zweryfikować, czy osoby, które znajdują się na takiej liście, wyraziły odpowiednie zgody. Niekiedy okazuje się również, że większość adresów to nieaktywne konta. 

Chcesz sam stworzyć bazę odbiorców, którzy będą zainteresowani Twoim contentem? W takim razie zachęć ich do zapisania się do newslettera. Możesz to zrobić na kilka sposobów: 

  • zaoferować zniżkę na produkty/usługi, 
  • publikować angażujące treści na blogu i zachęcić do subskrybcji, 
  • wykorzystać tzw. lead magnet, czyli zaproponować coś w zamian (np. darmowego ebooka), 
  • promować newsletter w mediach społecznościowych. 

Jak zwiększyć ruch na stronie?

Głównym celem działań SEO jest zwiększenie ruchu organicznego, czyli zachęcenie użytkowników wyszukiwarki, aby odwiedzili Twoją stronę. Ilość osób, które trafiają do Ciebie z Google jest jednym ze sposobów na zmierzenie, czy Twoja strona internetowa jest skuteczna. 

Mamy dla Ciebie kilka wskazówek, dzięki którym dowiesz się, jak zwiększyć ruch na stronie. Przede wszystkim musisz rozpocząć od optymalizacji SEO. Tutaj ważne jest, aby zadbać o techniczne aspekty, czyli szybkie ładowanie, wyświetlanie na urządzeniach mobilnych, przejrzysty interfejs oraz brak błędów (404 i podobne). Drugim filarem SEO jest content, co oznacza, że musisz dobrać odpowiednie słowa kluczowe, stworzyć wartościowe treści z użyciem tych fraz, zachować hierarchię nagłówków oraz przygotować metadane (Title i Description). 

Po takiej optymalizacji, Google będzie postrzegać Twoją witrynę jako bardziej atrakcyjną, co wzmocni jej pozycję w wyszukiwarce. Dzięki temu zyskasz widoczność, a ta przyniesie ruch organiczny. Są jednak też inne sposoby, aby zwiększyć liczbę odwiedzin. Obejmują one: 

  • kampanie w mediach społecznościowych, 
  • Google Ads, 
  • link building, 
  • e-mail marketing, 
  • influencer marketing, 
  • direct (czyli ruch od użytkowników, którzy znają Twój adres np. z ulotki i wpisują go bezpośrednio w przeglądarkę). 

Jak pozycjonować sklep internetowy?

Sklep internetowy nie może funkcjonować bez ruchu, w związku z czym potrzebuje pozycjonowania. Proces ten zaczyna się już na etapie wyboru platformy e-commerce, z której będziesz korzystał. Wybór jest duży, ale na szczęście nie brakuje oprogramowań, które mają funkcje ułatwiające optymalizację SEO. 

Źródło: Raport Gemius „2023 E-commerce w Polsce”

Jeśli masz już działający sklep, przeprowadź lub zleć audyt. Powinien on obejmować zarówno techniczne SEO, jak i content. Dzięki temu dowiesz się, jakie błędy musisz naprawić, jak przyspieszyć działanie strony, czy wyświetla się ona dobrze na smartfonach, jakie kategorie warto dobudować itd. 

Jeżeli więc chcesz wiedzieć, jak pozycjonować sklep internetowy, by Google wyświetlał go na sprzedażowe frazy, zadbaj o te aspekty: 

  • bezpieczeństwo strony (certyfikat SSL), 
  • brak usterek technicznych, 
  • słowa kluczowe powiązane z kategoriami i produktami, 
  • wartościowa treść, 
  • optymalizacja mobilna, 
  • szybkie ładowanie elementów, 
  • brak kanibalizujących się podstron. 

Jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń na stronie?

Użytkownicy przeglądają strony internetowe, niekiedy błyskawicznie przeskakując pomiędzy kolejnymi okienkami, zamykając je i otwierając. Nic więc dziwnego, że niejednokrotnie ktoś wejdzie na Twoją stronę, tylko po to, aby praktycznie od razu ją opuścić. Nie musisz się tym martwić, dopóki takich przypadków nie będzie więcej niż 50%. Wówczas możesz już mówić o wysokim współczynniku odrzuceń, co oznacza, że być może coś z Twoją stroną jest nie tak. 

Dowiedz się, jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń na stronie, dzięki tym podpowiedziom: 

  • Sprawdź, czy strona nie działa wolno. > Przyspiesz np. dodając lżejsze grafiki. 
  • Uważaj na pop-upy. > Lepiej, by wyskakiwały po około 30 sekundach, a nie odstraszały na starcie. 
  • Zobacz, jak strona wyświetla się na smartfonach. > Google obecnie bardzo dba o użytkowników mobilnych, więc Ty też musisz. 
  • Zweryfikuj, czy użytkownik ma dokąd się udać z podstrony, na której wylądował. > Dodaj przejrzyste menu, linkowanie wewnętrzne, przyciski. 
  • Spróbuj się przeczytać. > Popraw czcionkę i zadbaj o czytelność strony. 
  • Zastosuj CTA. > Call To Action zachęci do wykonania jakiejś czynności (np. sprawdzenia kolekcji, kliknięci zadzwoń itd.). 
  • Przyjrzyj się estetyce strony. > UX gra dużą rolę, więc dbaj o wygląd i przejrzystość. 
  • Zrób audyt słów kluczowych i treści. > Do kogo są skierowane? Czy na pewno do Twojej grupy docelowej? Czy wyszukujący ich użytkownik chce trafić właśnie na to, co Ty oferujesz? Upewnij się, że frazy są adekwatne do oferty. 

Jak zwiększyć konwersję w sklepie internetowym?

Ruch w sklepie internetowym jest bardzo ważny, ale jeśli płacisz za pozyskanie go i nie masz konwersji, to znaczy, że marnujesz środki. Niestety jednak nawet z dużego ruchu, najczęściej możesz liczyć jedynie na 2-5% konwersji. Nawyki zakupowe internautów obejmują przeglądanie, ale nie zawsze zakup. Na szczęście nasze wskazówki podpowiedzą Ci, jak zwiększyć konwersję w sklepie internetowym i dzięki temu zarobić więcej na wygenerowanym ruchu. 

Techniczne SEO – Eliminacja błędów, brak lorem ipsum, szybkie ładowanie się strony to podstawa. 

Mobilne zakupy – Coraz więcej użytkowników przegląda i kupuje na swoich smartfonach. Ułatw im korzystanie ze swojego sklepu. 

Materiały wizualne – W wielu wypadkach zdjęcie produktowe sprzedaje lepiej niż opis, więc dopilnuj, by fotografie były dobrej jakości. 

Uproszczone procedury – Im mniej kroków w procesie zamawiania i płatności, tym lepiej. 

Opinie i recenzje – Niech będą widoczne. Pomogą uwiarygodnić sklep i zachęcą klientów. 

Kontakt z klientem – Ułatw go, dodaj chat z konsultantem lub infolinię. 

Bezpieczny sklep i bezproblemowe zwroty – Poczucie, że produkt można zwrócić, jeśli zawiedzie oczekiwania, pozwala łatwiej podjąć decyzję zakupową. 

Metody płatności – Najpopularniejszy jest BLIK, ale warto dać klientom wybór. 

Pop-upy i powiadomienia push – Przypomną o promocji lub produktach w koszyku. 

CTA – Testuj najskuteczniejsze hasła. 

Timer na stronie – Odliczanie np. do końca sezonowej wyprzedaży da impuls, by podjąć decyzję o zakupie. 

Darmowa dostawa – Dla wielu klientów to ogromny atut. 

Wartościowe źródła ruchu – Klienci z wartościowych źródeł mają większe szanse należeć do Twojej grupy docelowej, więc jest większe prawdopodobieństwo, że zainteresują się ofertą. 

Jak zwiększyć wartość koszyka zakupowego?

Co jest lepsze: bardzo dużo małych zamówień czy kilka dużych? Dla e-commerce odpowiedź jest prosta. Duże zamówienia to zysk mniejszym kosztem, mniej wydatków na pozyskanie klienta oraz wysyłkę. Dlatego warto zastanowić się, jak zwiększyć wartość koszyka zakupowego w sklepie internetowym. 

Poza wszystkim tym, co powinno zwiększyć konwersję, zadbaj także o personalizację procesu zakupowego. Polecaj użytkownikom produkty, które mogą im się spodobać na podstawie ich poprzednich wyborów, proponuj droższy i lepszy wariant wybranego produktu, produkt komplementarny do tego, co zostało już wybrane lub pokaż najchętniej kupowane pozycje. 

Zachęcaj promocjami takimi jak jednorazowe zniżki dla nowych klientów, opłacalne wielosztuki i zestawy albo zaoferuj program lojalnościowy, który daje korzyści za częstsze i większe zamówienia. 

Jak zmniejszyć liczbę porzuceń koszyka zakupowego w sklepie internetowym?

Przeglądanie produktów, dodawanie do koszyka i… porzucenie go na czas bliżej nieokreślony. Tak można by streścić zwyczaje zakupowe większości internautów. Opisana wyżej sytuacja ma miejsce aż w 70,19% przypadków. Jak możesz się przed tym uchronić i zmniejszyć liczbę porzuceń koszyka zakupowego w sklepie internetowym? Jest kilka sposobów, aby odrobinę zneutralizować szkodliwość tego zjawiska. Co warto zrobić w tym celu? 

  • Dawaj czytelne sygnały i prowadź klienta. Pomogą Ci komunikaty CTA. 
  • Dodaj więcej opcji dostawy. Być może tego właśnie brakuje klientowi? 
  • Daj poczucie bezpieczeństwa przy płatnościach. Postaw na znane i sprawdzone metody, w tym BLIK. Żądanie danych do karty może zniechęcić. 
  • Nie wymuszaj posiadania konta. Wielu woli kupować jako gość, bo to wygodniejsze. 
  • Stroń od ukrytych kosztów. Sprawiają, że klient zwykle rezygnuje z zakupu. 
  • Pozwól łatwo zweryfikować zawartość koszyka, dzięki opcji podglądu. 
  • Zapewnij wsparcie  np. dostęp do infolinii. Szybka odpowiedź na pytanie może zdecydować, że jednak klient nie porzuci koszyka. 
  • Przypomnij o koszyku przy pomocy pop-upu. 
  • Dodaj opcję zapisu koszyka. Być może klient po niego wróci. 

Jak poprawić konwersję na stronie usługowej?

Konwersja na stronie usługowej to nie to samo, co konwersja w sklepie internetowym. Tutaj nie chodzi o dodanie produktu do koszyka, a najczęściej o wykonanie telefonu czy wypełnienie formularza kontaktowego. Jednak do pewnego stopnia, metody poprawy konwersji są podobne jak w e-commerce. 

Wciąż musisz zadbać o poprawną optymalizację SEO, usunąć usterki techniczne, pamiętać o użytkownikach mobilnych oraz sprawić, że strona będzie ładowała się wystarczająco szybko, aby nie zniechęcić użytkownika. 

Część związana z contentem również ma ogromne znaczenie. Dobór słów kluczowych oraz stworzenie adekwatnych treści, da wyszukiwarce sygnał, którym użytkownikom Cię polecać. Nie zapomnij przy tym o SEO lokalnym, czyli o frazach powiązanych z miejscami, w których świadczysz usługi. 

O co jeszcze musi zatroszczyć się ktoś, kto zastanawia się, jak poprawić konwersję na stronie usługowej

Zadbaj o prezentację oferty – Niech się wyróżnia, także wizualnie. Dodaj zdjęcia lub wideo. 

Case study – Pokaż, jak Twój biznes komuś pomógł. Skuteczne zwłaszcza w B2B. 

Pokaż opinie klientów – Niech Cię promują. Dobra obsługa klienta ma tu ogromne znaczenie. 

Edukuj klientów – Budujesz w ten sposób autorytet i zaufanie. 

Testuj CTA – Różne Call To Action dają lepsze lub gorsze efekty. Sprawdź, co działa u Ciebie. 

Uprość formularz kontaktowy – Zbyt wiele danych do wpisania może zniechęcić. 

Odpowiadaj na pytania – Przez chat, infolinię, e-mail. Byle klient nie czekał długo. 

Wykorzystaj lead magnet – Zaoferuj coś w zamian za dane kontaktowe. 

Promuj się w social mediach – Wybieraj platformy, na których są Twoi klienci. 

Skuteczna strona internetowa – tak ją stworzysz!

Skuteczna strona internetowa to taka, dzięki której zarabiasz i realizujesz swoje cele biznesowe. Jeśli chcesz, aby tak właśnie było, musisz zadbać o kilka znaczących obszarów. Fundamenty skuteczności Twojej domeny obejmują więc: 

  • Zapoznanie się z lejkiem sprzedażowym i wykorzystanie jego znajomości w optymalizacji SEO. Pomoże on dopasować stronę do poszczególnych etapów, na których znajdują się Twoi klienci. 
  • Branding, czyli budowanie marki, także poprzez nazwę domeny i pracę nad jej autorytetem. Spójny wizerunek marki może przynieść Ci zyski większe o nawet 20%, a do tego zaskarbić lojalność konsumencką. 
  • Stworzenie bazy mailingowej, która pomoże docierać do klientów jedną z ulubionych metod. Jest ona szczególnie popularna w sektorze B2B. 
  • Wygenerowanie ruchu na stronie. Jego źródła mogą być różne, ale około 53% całkowitego ruchu na stronach internetowych pochodzi z wyszukiwarki. Optymalizacja SEO jest zatem nieunikniona, jeżeli chcesz, aby ktoś odwiedzał Twoją witrynę. 
  • Kontrola współczynnika odrzuceń czyli monitorowanie powodów, dla których użytkownicy szybko opuszczają Twoją stronę. Być może nie znajdują tam tego, czego szukają, ale problem może leżeć też w technicznych usterkach, które należy naprawić. 
  • Zwiększenie konwersji, czyli coś co ma znaczenie zarówno dla sklepów online, jak i dla stron usługowych. Większa konwersja to większy zarobek z pozyskanego ruchu. Pomoże w tym optymalizacja strony, ale również upraszanie procesów związanych z zakupem i kontaktem, oferowanie wartości, budowanie autorytetu i wychodzenie do odbiorcy z odpowiednimi komunikatami. 
  • Powiększenie wartości koszyka zakupowego również jest korzystną strategią. Nie każda konwersja jest warta tyle samo, więc ze sprzedaży warto wycisnąć jak najwięcej. Personalizacja procesu zakupowego oraz korzystne promocje to jedne ze sposobów, aby dorzucić coś więcej do koszyka. 
  • Minimalizacja liczby porzuconych koszyków, które również są częstym problemem w sklepach internetowych. Jeśli chociaż część klientów uda się z sukcesem doprowadzić do kasy, dochody wzrosną. Warto pamiętać, że dużą zachętę stanowi darmowa dostawa, a przeciwny efekt przynoszą ukryte koszty. 

Zadbaj o te kwestie, a będziesz zarabiać dzięki swojej stronie usługowej lub sklepowi internetowemu. Zrozumienie ścieżki klienta, silna marka, ruch oraz konwersja sprawią, że Twój biznes stanie się dochodowy. 

    Przyjmuję do wiadomości, że moje dane osobowe będą przetwarzane w celu udzielenia odpowiedzi na przedstawione pytania/wnioski.
    Dowiedz się więcej na temat ochrony Twojej prywatności
    Udostępnij dalej

    Podobał Ci się artykuł?

    Zobacz naszą ofertę!

    The First

    Pozycjonujemy Po Mistrzowsku

    Dodaj komentarz

    Strona używa ciasteczek. Potwierdź, aby kontynuować. Nasza Polityka Prywatności więcej

    Cookie na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookie", aby umożliwić Ci najlepszy sposób przeglądania strony.

    Zamknij