14 marca 2024

Jak zwiększyć konwersję w sklepie internetowym?

Ruch na stronie internetowej to nie wszystko. Samo to, że witryna przyciągnęła odwiedzających, nie oznacza jeszcze, że jej właściciel zarobi dzięki temu jakieś pieniądze. Potencjalnego klienta sklepu internetowego musisz zmienić w zadowolonego nabywcę. Nie każdy, kto Cię odwiedzi, dokona zakupu, ale możesz zwiększyć współczynnik konwersji, czyli procentową ilość osób, które sfinalizują transakcję. Sprawdź, co Ci w tym pomoże. 

Spis treści:

  1. Czym jest konwersja w sklepie?
  2. Jaka powinna być konwersja w sklepie internetowym?
  3. Co wpływa na konwersję?
  4. Jak podnieść współczynnik konwersji?
  5. Podsumowanie

Czym jest konwersja w sklepie?

Konwersja może przybierać różne postacie, zależnie od tego, jaki cel przyświeca Twojej działalności w sieci. Odnosi się ona do czynności, do których chcesz nakłonić użytkowników. Możemy spokojnie przyjąć, że w sklepie internetowym konwersją jest zazwyczaj  dokonanie i opłacenie zamówienia. 

Jak liczy się konwersję?

Obliczając współczynnik konwersji, musisz wiedzieć, ile osób odwiedziło Twój sklep internetowy oraz ile z nich dokonało zakupu. Liczbę zakończonych transakcji podziel przez liczbę odwiedzających, a następnie pomnóż przez 100.  

Przykładowo, jeśli na Twoją stronę weszło 1000 osób, a zakupu dokonało 20, współczynnik konwersji wyniesie 2%. 

Jaka powinna być konwersja w sklepie internetowym?

Widzisz, że stronę odwiedziło 100 osób, a wpłynęły tylko 2 zamówienia? To nie powód do niepokoju, bo tak właśnie wygląda rzeczywistość w e-commerce. Średnia konwersja w sklepie internetowym to 2-3%. Czasem udaje się uzyskać 5%. Biorąc pod uwagę, jak duża jest konkurencja, a także pamiętając o zwyczajach zakupowych internautów (przeglądanie, dodawanie do koszyka, porzucanie go), trudno liczyć na dużo lepsze wyniki. Mimo to, warto walczyć o każdy 1%, bo to wciąż Twój zysk.

Co wpływa na konwersję?

Istnieje mnóstwo czynników, które mogą zaważyć na tym, czy internauta dokona zakupu czy zrezygnuje z przeglądania strony. Dużą rolę gra Twoja oferta, ale pamiętaj też o technicznych kwestiach, wzbudzeniu zaufania klienta czy przedstawieniu korzyści. Musisz pracować nad swoim sklepem, aby był przyjazny dla użytkownika, pokazać mu, że może u Ciebie wygodnie i bezpiecznie zrobić zakupy, a także udowodnić, że to właśnie u Ciebie warto kupić. Jeśli dopracujesz te obszary, z pewnością zobaczysz rezultaty. Przeczytaj, jakie kroki wykonać po drodze, aby podnieść współczynnik konwersji. 

Jak podnieść współczynnik konwersji?

Warto indywidualnie podejść do kwestii zwiększania konwersji i zadziałać stosowanie do tego, jak zachowuje się grupa klientów, którą przyciągnąłeś na swoją stronę. W końcu to Ty najlepiej wiesz, komu sprzedajesz. Jednak koniecznie wykorzystaj też nasze uniwersalne porady. 

Zrób audyt techniczny i napraw usterki

Błędy na stronie mogą położyć Twoją sprzedaż, nawet jeśli masz świetne produkty. Techniczne niedoróbki utrudnią przeglądanie asortymentu i mogą zakłócić proces składania zamówienia. Niewielu internautów wykaże się wystarczającą cierpliwością, aby odświeżać kilka razy stronę czy np. napisać do Ciebie, że mają trudność przy zakupie. Większość zrezygnuje. Strona powinna też działać płynnie i szybko się ładować, a menu powinno być intuicyjne i pozwolić na łatwe nawigowanie po sklepie.

Optymalizuj pod urządzenia mobilne

Minęły już czasy, kiedy z internetu korzystało się głównie na komputerach stacjonarnych czy laptopach. Teraz urządzenia mobilne zdominowały sieć. Jest duża szansa, że Twoje produkty więcej osób będzie oglądać na smartfonach, a zatem postaraj się im to ułatwić. Zoptymalizuj sklep pod tym kątem, aby nie zniechęcić do zakupów ogromnej grupy internautów. 

Źródło: Raport Gemius „2023 E-commerce w Polsce”

Dodaj zdjęcia produktowe w dobrej jakości

W przypadku sklepów internetowych sprawdza się powiedzenie o tym, że obraz jest wart tysiąc słów. Dobrej jakości zdjęcia produktowe często sprzedają lepiej niż długie opisy. Oczywiście porządny copywriting oraz specyfikacja z najważniejszymi informacjami również są bardzo istotne. Jednak w przypadku wielu produktów, to właśnie fotografie są decydującym elementem. 

W przypadku biżuterii, detale widoczne na zdjęciu są bardzo istotne. Źródło: Esclusiva.pl

Uprość proces finalizacji transakcji

Skomplikowana procedura zamawiania i płatności może zniechęcić wielu klientów, którzy chcieli dokonać spontanicznego zakupu. Uprość formalności do minimum i nie wymagaj od użytkownika, żeby zakładał konto czy się na nie logował. Im mniej kroków do przejścia, tym większe prawdopodobieństwo dotarcia do mety. 

Pokaż opinie klientów i linkuj do recenzji

Wiesz czym jest społeczny dowód słuszności? Dla przedsiębiorcy z branży e-commerce to ważne pojęcie. Określa mechanizm podejmowania decyzji na podstawie opinii jakiejś grupy, najczęściej takiej, z którą dana osoba się identyfikuje. Jeśli więc możesz, zaprezentuj jakieś statystyki i dodaj do nich hasło typu “120 tysięcy osób, takich jak Ty, już korzysta z naszych produktów”. Nie zapomnij też pochwalić się dobrymi opiniami i pozytywnymi recenzjami. Umieść do nich odnośniki lub wklej bezpośrednio na stronę. 

Dodaj Chat na żywo lub możliwość kontaktu z konsultantem

Szybkie pytanie albo problem z zamówieniem? Zazwyczaj jednak użytkownicy rezygnują z wysyłania maili czy formularzy kontaktowych, nie wiedząc, kiedy mogliby spodziewać się odpowiedzi. Za to mając możliwość uzyskania jej natychmiast, dużo prędzej się do Ciebie odezwie. Zapewnij dostęp do Chata z konsultantem lub przycisk dla prośby o kontakt (pamiętaj, by szybko oddzwaniać). Wówczas pokierujesz klienta, a być może nawet osobiście dopilnujesz finalizacji zamówienia. 

Daj poczucie bezpieczeństwa

Pamiętaj, żeby zapewnić swoim potencjalnym klientom poczucie bezpieczeństwa. Opinie potwierdzające, że Twoje zamówienia docierają do nadawców, a produkty spełniają oczekiwania to jeden z ważnych czynników, wzbudzających zaufanie. Daj też możliwość płatności bez podawania danych karty kredytowej i zapewnij regulamin zwrotów. Dzięki temu, użytkownik nie będzie miał poczucia, że podejmuje ryzyko składając u Ciebie zamówienie. 

Dodaj różne metody płatności

Jeśli chodzi o metody płatności w e-commerce, Polacy najczęściej wybierają kod BLIK. W badaniu przeprowadzonym przez Gemius, 47% ankietowanych wskazało tę opcję. Co ciekawe, stosunkowo niewiele osób decyduje się obecnie na płatność za pobraniem. Jednak im więcej rozwiązań zaproponujesz, tym lepiej. 

E-mail marketing w walce z porzuconym koszykiem

Porzucone koszyki w sklepach internetowych nikogo już nie dziwią. Wielu internautów przegląda towary i dodaje do zamówienia, a potem zapomina, że w ogóle odwiedziło daną stronę. W rezultacie 70,19% koszyków zostaje porzuconych. Dobrym sposobem, aby zmniejszyć tę liczbę jest kampania e-mail marketingowa. Wyślij przypomnienie, że niedokończone zamówienie czeka, promocja wciąż trwa lub tylko teraz oferujesz darmową dostawę. 

Przeczytaj więcej o tym, jak zmniejszyć liczbę porzuceń koszyka w sklepie internetowym

Testuj różne CTA

Call to Action to hasło, które wykorzystujesz wszędzie tam, gdzie chcesz nakłonić klienta do podjęcia jakiejś akcji. Powinno być raczej proste, co nie oznacza, że nie musisz poświęcić mu uwagi. Dlatego testuj różne CTA i sprawdzaj, które bardziej zachęcają do przejrzenia nowej kolekcji, zapisania się do newslettera czy dodania produktu do koszyka. 

Pop-upy i powiadomienia push

Dobry czas na wyświetlenie pop-upu lub powiadomienia push? Niektórzy powiedzieliby, że nigdy, ale to nie do końca prawda. Wyskakujące okienka oraz komunikaty mogą zachęcić klienta do działania. Przypomnij, że w koszyku czekają produkty albo podsuń kod rabatowy. Pamiętaj tylko, aby nie atakować użytkownika od razu po wejściu na stronę. Mówi się, że pop-up powinien wyświetlić się po około 30 sekundach od wejścia na stronę, jednak pamiętaj o zachowaniu wyczucia. Dostosuj czas do akcji klienta lub do etapu, na którym się znajduje. 

Rozpocznij odliczanie do końca wyprzedaży

Timer to popularne rozwiązanie, które możesz wykorzystać przy każdej promocji. Odliczanie wprowadza poczucie, że okazja może wkrótce przepaść. Zmniejsza więc prawdopodobieństwo, że klient odłoży zakupy na nieokreślony moment. Ograniczenie czasowe może zmobilizować do podjęcia decyzji zakupowej. 

Zachęć darmową dostawą

Darmowa dostawa jest dla wielu użytkowników istotną zaletą. Klienci nie lubią płacić za przesyłkę, nawet jeśli dzięki temu nie muszą odbierać produktu osobiście. Wykorzystaj to i skuś bezpłatnym dostarczeniem paczki. Możesz wyznaczyć wartość koszyka, do której nie doliczysz przesyłki. Sprawi to, że być może do zamówienia zostanie dodane więcej produktów. 

Zadbaj o źródła ruchu

Nie każdy ruch jest wart tyle samo. Jeśli źle kierujesz działaniami SEO oraz marketingowymi, nie będziesz zarabiać na tym, że do Ciebie zajrzą. Dlatego dobieraj słowa kluczowe, dostosowane do Twojej oferty. Miej na uwadze intencję użytkownika (czy wpisuje zapytanie, bo szuka Twoich produktów czy tylko informacji). To sprowadzi osoby, które chcą się u Ciebie znaleźć. 

Podobnie z marketingiem. Nie ważne, czy to kampanie mailingowe, czy też wykorzystujesz media społecznościowe albo Google Ads. Dostosuj komunikaty do grupy odbiorców i umieszczaj je w miejscach, które odwiedzają w sieci. Dowiedz się, z jakich platform korzystają potencjalni klienci lub gdzie szukają porad i stamtąd pozyskuj ruch. 

Przeczytaj też o źródłach ruchu niskiej wartości i jak ich unikać

Podsumowanie

Na konwersję składają się różne akcje użytkownika, które są na rękę właścicielowi sklepu internetowego. Może to być zapisanie się do newslettera lub pobranie katalogu produktowego, jednak przede wszystkim liczy się tutaj dokonanie zakupu. 

Warto pamiętać, że konwersja w e-commerce zazwyczaj sięga od 2% do 5%, co oznacza, że przeciętnie na 100 użytkowników, zakupu dokona od 2 do 5. Nie należy się tym martwić, bo są to liczby, które mieszczą się w granicach normy. Jednak mimo tego, staraj się walczyć o więcej. 

Co okaże się pomocne przy zwiększaniu konwersji? 

  • audyt techniczny i poprawa funkcjonowania strony, 
  • optymalizacja pod urządzenia mobilne, 
  • dobrej jakości zdjęcia, 
  • proste zamawianie i płatności, 
  • opinie klientów i odnośniki do recenzji, 
  • chat z konsultantem i szybkie reagowanie na próby kontaktu, 
  • poczucie bezpieczeństwa i dobra polityka zwrotów, 
  • dodanie różnych metod płatności, w tym koniecznie BLIK, 
  • mailowe przypomnienie o porzuconym koszyku, 
  • testowanie CTA, 
  • pop-upy i powiadomienia push, 
  • odliczanie wyprzedażowe z timerem, 
  • darmowa dostawa, 
  • ruch z wartościowych źródeł. 

Wciel w życie nasze wskazówki i sprawdź, jak wpłyną na Twoją konwersję w sklepie internetowym!

    Przyjmuję do wiadomości, że moje dane osobowe będą przetwarzane w celu udzielenia odpowiedzi na przedstawione pytania/wnioski.
    Dowiedz się więcej na temat ochrony Twojej prywatności
    Udostępnij dalej

    Podobał Ci się artykuł?

    Zobacz naszą ofertę!

    The First

    Pozycjonujemy Po Mistrzowsku

    Dodaj komentarz

    Strona używa ciasteczek. Potwierdź, aby kontynuować. Nasza Polityka Prywatności więcej

    Cookie na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookie", aby umożliwić Ci najlepszy sposób przeglądania strony.

    Zamknij