18 kwietnia 2024

Branding – zdobądź lojalność konsumencką i znajdź wyznawców marki

Dobrze wszystkim znany schemat lejka sprzedażowego przedstawia kilka poziomów podróży konsumenta i kończy się konwersją. Ale czy na pewno? Tak naprawdę jest jeszcze jeden ważny etap, który powinien nastąpić po sprzedaży. To lojalność konsumencka i powrót klienta, który staje się wyznawcą marki, od tego czasu zaczynając dostarczać regularne zyski. W osiągnięciu tego efektu pomoże Ci branding. Dowiedz się więcej. 

Spis treści:

  1. Co to znaczy branding?
  2. Po co branding?
  3. Jakie są wyróżniki marki?
  4. Lojalność konsumencka – dlaczego jest tak ważna?
  5. Wyznawcy marki – jak ich zyskać?
  6. Podsumowanie

Co to znaczy branding?

Branding oznacza po prostu budowanie marki, które obejmuje zarówno zaistnienie w świadomości potencjalnych klientów, jak i późniejsze działania kreujące wizerunek. To wszystkie techniki, jakie możesz zastosować, aby Twoja działalność zyskała tożsamość. Jeżeli dzięki temu stworzysz koncept atrakcyjny dla odbiorców, a przy tym poprzesz go dobrym produktem lub usługą, potencjalni klienci będą mieli Cię na uwadze, podejmując decyzje zakupowe. 

Po co branding?

Nie brakuje powodów, aby inwestować w branding. Pierwszy, który warto wymienić to odróżnienie swojej marki od konkurencji. Jeśli na tle innych firm, oferujesz coś unikalnego to łatwo znajdziesz stałą grupę odbiorców. Zyskujesz też rozpoznawalność i dzięki temu istniejesz w świadomości konsumenckiej, zwłaszcza wtedy, gdy przychodzi czas na zakupy lub wybór usługodawcy. Tworząc spójny wizerunek oraz język komunikacji, możesz na tej podstawie łatwo planować wszystkie swoje działania marketingowe, od SEO po social media. 

Jakie są wyróżniki marki?

Pracując nad brandingiem swojej marki, musisz myśleć zarówno o tym, co buduje jej tożsamość, jak i nad cechami, które odróżniają ją od rynkowych rywali. Do takich wyróżników marki może należeć np. logo, identyfikacja wizualna, półka cenowa, historia brandu, grupa docelowa, do której skierowane są usługi, sposób komunikacji, wartości reprezentowane przez markę lub unikalne korzyści, jakie oferuje. Warto mieć świadomość tych wyróżników i wykorzystać je w procesie kreowania wizerunku. 

Przeczytaj też: Jak zbudować bazę mailingową?

Lojalność konsumencka – dlaczego jest tak ważna?

Jeżeli jest coś, co definiuje wyznawcę marki, to jest to właśnie lojalność konsumencka. Powoduje ona, że klient czuje więź z danym brandem, identyfikuje się z jego wartościami i regularnie wybiera jego produkty lub usługi. Tak właśnie powinien wyglądać ostatni etap podróży konsumenta, który następuje po przejściu przez wszystkie poziomy lejka sprzedażowego. Korzyści z takiego stanu rzeczy można wymienić wiele. Przede wszystkim jednak chodzi o wielokrotną konwersję przy pozyskaniu jednego klienta, a także o to, że zadowolony nabywca jest najlepszą reklamą i zachęca kolejne osoby do poznania Twojej marki. 

Wyznawcy marki – jak ich zyskać?

Nie ma jednego skutecznego sposobu, żeby zmienić klienta w wyznawcę marki. Tutaj powinno zgrać się wiele czynników. Podstawą jest oczywiście dobry produkt lub usługa dopasowana do grupy docelowej. Jednak stworzenie do tego otoczki marketingowej, w której wybrzmi unikalność Twojego brandu, będzie stanowić o dodatkowej wartości i może przysporzyć Ci wiernych wyznawców. Sprawdź, które z technik brandingowych opłaca się wykorzystać. 

Proś o opinie i szanuj głos konsumenta

Pokaż klientom, że cenisz ich feedback i aktywnie o niego zabiegaj. To da im poczucie, że mają wpływ na markę, od której kupują, są dla niej ważni i mogą wchodzić z nią w interakcję. Bardzo istotne jest więc, aby gromadzić opinie oraz recenzje, a także odpowiadać na nie z gracją. Dziękuj za wszystkie komentarze i sugestie, a krytykę przyjmuj spokojnie. W razie kwestii spornych, proponuj rozwiązania. Linki do recenzji możesz też udostępniać na swojej stronie czy w mediach społecznościowych. 

Opracuj program lojalnościowy

Promocje i zniżki nieodmiennie zachęcają klientów do zakupów. Warto jednak specjalne okazje zachować dla tych, których cechuje największa lojalność konsumencka. Regularne zamówienia, posiadanie konta w Twoim serwisie, zapis do newslettera oraz angażowanie się w społeczność zgromadzoną wokół marki – to wszystko staraj się wynagradzać. Pomoże w tym przemyślany program lojalnościowy. 

Stwórz przestrzeń do dyskusji

Forum, grupa na Facebooku czy dobrze prowadzona i moderowana sekcja komentarzy są miejscami, w których możesz gromadzić społeczność ludzi zainteresowanych Twoim brandem. Dając klientom taką przestrzeń, budujesz w nich poczucie przynależności, co sprawi, że będą regularnie zostawiać Ci swoje pieniądze. Angażuj się więc w dyskusje z nimi i zachęcaj do zabierania głosu. 

Przemyśl nazwę domeny

Nazwa domeny to dla SEOwców jeden z tematów, które dzielą na dwa obozy. Wiele osób zwraca uwagę na to, że słowo kluczowe w nazwie daje lepsze efekty z perspektywy SEO. Inni jednak, z Johnem Muellerem z Google na czele, uważają, że już dawno taktyka ta przestała dawać rezultaty, a co gorsza utrudnia branding. Jeśli więc myślisz poważnie o budowaniu marki, nazwa domeny powinna z tym korespondować. Tak więc postaw raczej na nazwę firmy lub flagowego produktu. 

Prowadź bloga firmowego

Blog firmowy to doskonałe narzędzie, które możesz wykorzystać budując markę. Może stanowić bazę wiedzy dla Twoich klientów i dzięki temu budować autorytet. Pozwoli też opowiadać o eventach, w których Twoja marka ma swój udział oraz inicjatywach, w które się angażuje. Co więcej, treści blogowe świetnie wspierają kategorie produktowe przez linkowanie wewnętrzne. Nadają się też do recyklingu i zastosowania na innych platformach. 

Połóż nacisk na obsługę klienta

Słaba jakość obsługi klienta może pogrążyć nawet najlepszą markę. Warto zauważyć, że smaczne jedzenie bardzo rzadko ratuje restaurację od jednej gwiazdki w Google, jeśli okaże się, że kelnerka jest opryskliwa. Zapewnij więc pozytywne wrażenia klientowi, który dzwoni z reklamacją i dąż do rozwiązania problemu. Odpowiadaj sprawnie na maile i zapytania, aby klienci nie stracili zainteresowania. Upewniaj się, że są zadowoleni z produktu lub usługi. Zapewnij szybką wysyłkę. Jest wiele rzeczy, o które należy zadbać w tej kwestii, ale zdecydowanie warto, jeśli nagrodą będzie konsument, który powraca. 

Dbaj o doświadczenie klienta i personalizację

Doświadczenie użytkownika w kontekście SEO to łatwa w nawigowaniu i estetycznie dopracowana strona, która szybko się ładuje i poprawnie wyświetla na urządzeniach mobilnych. Jednak warto zadbać też o coś więcej, aby zdobyć wyznawców marki. Personalizacja również odgrywa istotną rolę w ocenie obcowania z marką. Takie spersonalizowane doświadczenie może mieć formę rekomendacji produktów dopasowanych do upodobań danego klienta. Może to również być drobny gest, taki jak zniżka na urodziny czy dodane do zamówienia imienne podziękowanie za wybór Twojej marki. 

Dowiedz się więcej o tym, jak wygląda skuteczna strona internetowa.

Zachęcaj do polecania

Jeżeli wartości Twojej marki korespondują z klientem, a przy tym ma on poczucie, że dokonał dobrego wyboru zakupowego, spraw, aby Cię polecił. Niech prześle link lub kod zniżkowy znajomemu, a w zamian również skorzysta z promocji. W ten sposób lojalni klienci dzielą się pozytywnymi doświadczeniami z Twoją marką i poszerzają grupę nabywców.  

Dostosuj język komunikacji do grupy

Twój unikalny sposób komunikacji to także część tożsamości marki. Powinien jednak być dopasowany do grupy odbiorców. Niektórzy będą czuli się klientami premium, jeśli będziesz zwracać się do nich “Państwo” i zachowasz oficjalny styl. Inni preferują bardziej swobodny ton i zmniejszanie dystansu. Staraj się mówić językiem tych, którzy u Ciebie kupują, a będą bardziej otwarci na Twoje komunikaty. 

Edukuj klientów

Autorytet jako marka buduje się często edukując klientów poprzez treści, które przekazują im wartościową wiedzę. W tym celu możesz wykorzystać bloga, ale także media społecznościowe, gdzie wrzucisz infografiki czy platformę YouTube do publikowania tutoriali. Pokaż, że znasz się na tym co robisz, a Twoja wiedza niesie wartość dla klienta. To zbuduje między wami zaufanie i wzbudzi lojalność. 

Bądź widoczny w mediach społecznościowych

Nie musisz korzystać z każdej platformy społecznościowej, aby komunikować się z klientami, ale bądź tam, gdzie znajduje się Twoja grupa docelowa. To sprawi, że przewijając się od czasu do czasu po ekranie smartfona, będziesz regularnie przypominać o swojej marce. 

Sięgnij po e-mail marketing

Baza mailingowa to taki spis wyznawców marki, zakładając oczywiście, że zadbałeś o segmentację i nie wysyłasz niechcianych wiadomości. Jednak prowadząc newsletter dla stałych klientów, możesz przyczyniać się do zwiększenia ich lojalności względem Twojego brandu. Staraj się wysyłać im informacje o promocjach oraz przekazywać użyteczną wiedzę, na której im zależy. Wówczas nie trafisz do spamu. 

Opowiedz swoją historię

Skąd pomysł na stworzenie własnej marki? Jeśli stoi za tym ciekawa historia albo po prostu pasja i zaangażowanie, warto opowiedzieć o tym w ciekawy sposób. Wiedząc, że nie tylko pieniądz motywuje firmę do działania, ale również coś ponadto, klienci chętniej będą Cię wspierać swoimi pieniędzmi. 

Pokaż, jakie wartości reprezentuje marka

Ludzie lubią marki, które wyznają podobne wartości. Zyskasz większe grono sympatyków, jeżeli pokażesz, że np. brakowało Ci firm z branży, które dbałyby o aspekt ekologiczny, ubierały kobiety w różnych rozmiarach czy karmiły osoby z nietolerancjami pokarmowymi. Pokaż wsparcie dla mniejszości albo wskaż, jak Twoja działalność sprawia, że jakaś grupa społeczna ma lepsze życie. 

Zaprezentuj unikalne korzyści

Co mogą dostać Twoi wyznawcy, a czego nie mają klienci konkurencji? Jeżeli są takie korzyści, upewnij się, że ten, kto od Ciebie kupuje, wie co dostaje. Niech wybrzmi to w Twojej komunikacji marketingowej. 

Podsumowanie

Wyznawca marki to osoba, którą cechuje tzw. lojalność konsumencka. Oznacza to, że klient jest zadowolony z tego, co mu dajesz i wraca po więcej. Na wyznawcach można zarobić więcej mniejszym kosztem, bo oszczędzasz tutaj na pozyskaniu klienta. Jednak chcąc osiągnąć taki efekt, musisz zapewnić konsumentom pozytywne doświadczenia na każdym etapie lejka sprzedażowego oraz budować pozytywny wizerunek marki. Wykorzystaj branding, pokaż te rzeczy, które Cię odróżniają i znajdź swoją stałą grupę lojalnych konsumentów. Oto praktyki, które Ci w tym pomogą: 

  • zabieganie o opinie, 
  • programy lojalnościowe, 
  • miejsce dla społeczności wokół marki, 
  • nazwa domeny związana z marką, 
  • blog firmowy, 
  • wysoki poziom obsługi klienta, 
  • personalizacja doświadczeń konsumenckich, 
  • program poleceń, 
  • odpowiedni język komunikacji, 
  • budowanie bazy wiedzy dla klientów, 
  • widoczność w social mediach, 
  • e-mail marketing, 
  • historia marki, 
  • komunikacja wartości, 
  • prezentacja korzyści. 

Dzięki tym wskazówkom, zaplanujesz branding dla swojej marki, dotrzesz do grupy docelowej i zyskasz grono wyznawców. Umocni to Twoją pozycję na rynku i zapewni regularne wpływy od stałych klientów. 

    Przyjmuję do wiadomości, że moje dane osobowe będą przetwarzane w celu udzielenia odpowiedzi na przedstawione pytania/wnioski.
    Dowiedz się więcej na temat ochrony Twojej prywatności
    Udostępnij dalej

    Podobał Ci się artykuł?

    Zobacz naszą ofertę!

    The First

    Pozycjonujemy Po Mistrzowsku

    Dodaj komentarz

    Strona używa ciasteczek. Potwierdź, aby kontynuować. Nasza Polityka Prywatności więcej

    Cookie na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookie", aby umożliwić Ci najlepszy sposób przeglądania strony.

    Zamknij