08 lutego 2024

Jak pozycjonować sklep internetowy? 

Współczesny przedsiębiorca musi umieć wykorzystywać nowoczesne rozwiązania, jeśli chce prowadzić biznes. Internet jest narzędziem, którego w handlu nie można zignorować. W końcu mamy w Polsce 30 milionów internautów, z czego 79% przynajmniej raz dokonało zakupu online. Chcesz mieć dostęp do tak ogromnej bazy klientów? Jeśli tak, musisz wiedzieć, jak sprawić, żeby przyszli właśnie do Ciebie, zamiast do konkurencji. Pomoże Ci w tym optymalizacja SEO, dzięki której zwiększysz widoczność w wyszukiwarce Google. Sprawdź, jak pozycjonować sklep internetowy. 

Spis treści:

  1. Co wpływa na pozycjonowanie sklepu internetowego?
  2. Na czym polega pozycjonowanie sklepu internetowego?
  3. Pozycjonowanie sklepu internetowego – poradnik

Źródło: Raport Gemius „2023 E-commerce w Polsce”

Co wpływa na pozycjonowanie sklepu internetowego?

O pozycji sklepu internetowego w wynikach wyszukiwania decydują tzw. czynniki rankingowe. Jest ich łącznie ponad 200, jednak zidentyfikowanie wszystkich oraz odgadnięcie ich wagi to dość żmudne zadanie. Specjaliści SEO potrafią spekulować nad tym, czy nawet najdrobniejsza zmiana na stronie, może spowodować drgnięcie pozycji. 

Stworzenie kompletnej listy, uwzględniającej wszystkie czynniki rankingowe i dostosowanie do nich swojego sklepu internetowego, byłoby praktycznie niemożliwe. Zwłasza że ich znaczenie potrafi się zmienić pomiędzy kolejnymi aktualizacjami algorytmów. Jednak są pewne uniwersalne kwestie, które śmiało możesz zaliczyć do czynników (negatywnie lub pozytywnie) wpływających na pozycjonowanie sklepu internetowego. Oto one: 

  • Bezpieczeństwo strony – Jeśli jesteś w stanie zapewnić użytkownikowi bezpieczeństwo podczas zakupów, Google to doceni. Zainstaluj certyfikat SSL i używaj protokołu HTTPS. 
  • Błąd 404 i inne usterki techniczne – Niedopracowana technicznie strona ma małe szanse na wysokie pozycje. Reaguj na wyskakujące błędy, zanim zaliczysz spadek. 
  • Content – Wartościowa i regularnie aktualizowana treść na stronie, która jest nasycona słowami kluczowymi to jeden z ważniejszych czynników rankingowych. 
  • Core Web Vitals – Doświadczenie użytkownika ma ogromne znaczenie. Google mierzy to przy pomocy wskaźników Core Web Vitals. Skupiają się one głównie na szybkości działania strony, jej ładowania się oraz reagowania na interakcję ze strony użytkownika. Przeczytaj więcej o CWV i ostatnich zmianach. 
  • Hierarchia nagłówków – To w jaki sposób oznaczane są nagłówki, pomaga Google zrozumieć, czego dotyczy strona (np. jakie produkty sprzedajesz). Wzbogacone o słowa kluczowe nagłówki oznaczaj jako H1 (dla tytułu) i H2-H6 zależnie od rangi, jaką chcesz im nadać. 
  • Kanibalizacja – Optymalizowanie więcej niż jednej strony na dane słowo kluczowe. Sprawia to, że strony niepotrzebnie rywalizują ze sobą w wyszukiwarce, a Google ma problem, żeby zdecydować, która powinna być wyżej. 
  • Link building – Pozyskiwanie linków prowadzących do Twojej witryny to dobry sposób, by rosnąć w rankingach. Wartościowe linki są przez Google postrzegane trochę jak polecenia. 
  • Linkowanie wewnętrzne – Tworząc siatkę odnośników w swoich treściach, ułatwiasz botom Google poruszanie się po stronie i indeksację. 
  • Mobilna optymalizacja – Urządzenia mobilne grają coraz większą rolę w e-commerce. Google to dostrzega i boostuje strony, które zostały zoptymalizowane pod smartfony. 
  • Słowa kluczowe – Dobór słów kluczowych to podstawa w optymalizacji SEO. Najlepiej wybierać sprzedażowe frazy dla opisów kategorii. 
  • Title – Metadane, czyli metatytuł (Title) i metaopis (Description) to informacje, które wyświetlają się na stronie z wynikami wyszukiwania. Można je tworzyć samodzielnie. Słowa kluczowe w Title mogą mieć wpływ na pozycję. Warto jednak pamiętać, że czasem Google samo decyduje o tym, jaki Title będzie najbardziej odpowiedni dla strony. 
Źródło:  Statystyki ze strony transparencyreport.google.com

Na czym polega pozycjonowanie sklepu internetowego?

Planując pozycjonowanie sklepu internetowego, musisz uwzględnić wiele różnych kryteriów, spośród których większość będzie obejmowała czynniki rankingowe. Optymalizacja SEO, która jest niezbędna do osiągnięcia wysokich pozycji, polega w końcu na dopasowaniu sklepu internetowego do wymagań wyszukiwarki. Warto zacząć od wyboru platformy e-commerce, która pozwoli Ci realizować cele biznesowe. Następnie, gdy masz już sklep, wykonać audyt SEO, naprawić techniczne problemy i zadbać o płynne działanie strony. Kolejnym krokiem będzie stworzenie treści w oparciu o słowa kluczowe. Tak przygotowaną witrynę możesz podbudować pozyskując linki zewnętrzne. 

Pozycjonowanie e-commerce – PrestaShop, Shoper, RedCart i inne platformy

Decydując się na prowadzenie sklepu internetowego, musisz wybrać platformę e-commerce, która Ci to ułatwi. Do najpopularniejszych należą: 

  • Shoper, 
  • RedCart,  
  • Comarch, 
  • SOTE,  
  • IdoSell, 
  • PrestaShop, 
  • Shopify, 
  • WooCommerce, 
  • Magento, 
  • VirtueMart, 
  • Shoplo, 
  • Sky-Shop, 
  • TakeDrop, 
  • Zen Cart, 
  • LemonStand. 
Grafika poglądowa RedCart

Każde oprogramowanie ma swoje unikalne funkcjonalności, które mogą okazać się pomocne przy optymalizacji SEO. Sprawdź, czy Twoja platforma pozwala Ci na: 

  • edytowanie metadanych (Title i Description), 
  • wprowadzenie alt textu dla obrazków, 
  • prowadzenie bloga, 
  • integrację z Google Analytics, 
  • modyfikację adresów url, 
  • korzystanie z pomocnych wtyczek, 
  • automatyczne generowanie sitemapy. 

Jeżeli wybrane oprogramowanie daje Ci takie możliwości, z pewnością uda Ci się je dobrze wykorzystać w pozycjonowaniu swojego sklepu internetowego. 

Optymalizacja sklepu internetowego – od czego zacząć pozycjonowanie?

Podstawą działań SEO jest audyt. Bez niego trudno określić, od czego powinno się zacząć pozycjonowanie sklepu internetowego. Taki audyt polega przede wszystkim na dokładnym sprawdzeniu i analizie Twojej witryny. Powinien być zakończony raportem, z którego dowiesz się, które aspekty wymagają poprawy oraz co konkurencja robi lepiej. Zbadane zostaną takie kwestie jak historia domeny, błędy techniczne (404 i inne), doświadczenie użytkownika, wyświetlanie dla urządzeń mobilnych, słowa kluczowe, architektura strony, treści oraz linki zwrotne, które do Ciebie odsyłają. 

Przed wprowadzeniem zoptymalizowanych treści ze słowami kluczowymi, które pomogą użytkownikom Cię znaleźć, musisz zadbać o techniczne aspekty. Jeżeli więc audyt wykaże usterki, napraw je, zanim utopisz środki i włożysz wysiłek w tworzenie contentu oraz link building. W przeciwnym razie trudno Ci będzie zobaczyć efekty. Zadbaj o doświadczenie użytkownika, przyspieszając czas ładowania się strony i zapewniając przejrzysty interface. 

Źródło: Raport Gemius „2023 E-commerce w Polsce”

Nie lekceważ też klientów z telefonami. Mobilne SEO jest szczególnie ważne dla e-commerce, biorąc pod uwagę, jak wiele zakupów jest dokonywanych za pośrednictwem smartfona. Upewnij się, że użytkownicy będą mogli wygodnie korzystać z Twojego sklepu w wersji mobilnej, bo inaczej mogą szybko porzucić koszyk. 

Pozycjonowanie produktów w sklepie internetowym

Pozycjonowanie stron, które już są dopracowane pod względem technicznym, to przede wszystkim wybór słów kluczowych oraz stworzenie treści, które będą nimi nasycone. Pamiętaj jednak, że w sklepie internetowym wszystko opiera się o produkty, które chcesz sprzedawać. 

Jeśli masz duży asortyment, posegreguj go na kategorie, które następnie powinny zyskać treść ze stosownie dobranymi frazami. Słowa kluczowe można wybrać dzięki narzędziom, takim jak Ahrefs czy Senuto. Nie jest to jednak zbyt skomplikowane, gdyż w przypadku opisów kategorii, sprzedażowe frazy to zazwyczaj te, które intuicja najszybciej podpowiada. Są to więc nazwy konkretnych produktów lub grup produktów. 

Bez względu na to, czy musisz dobudować kategorie czy wystarczy stworzyć 2 lub 3 osobne podstrony dla konkretnych przedmiotów, produkty również powinny mieć swoje opisy oraz specyfikację. Jeśli w takim opisie wykorzystasz język korzyści, zwiększasz szansę, że przekonasz klienta do zakupu. 

Chcesz wzmocnić swoje kategorie lub nakierować Google na konkretne produkty? Komplementarnie do sklepu internetowego, możesz prowadzić bloga. Wykorzystaj wpisy blogowe, aby umieścić w nich linkowanie wewnętrzne. To znacznie ułatwia indeksowanie botom Google, a użytkownika, który trafił na Twoje treści poradnikowe, kieruje od razu do odpowiednich produktów. 

Źródło: Fragment bloga sklepu Meble Magnat z anchorem linkującym do kategorii.

Dobra rada! Zamiast wklejać adres url w ramach linkowania wewnętrznego, wykorzystaj anchor ze słowem kluczowym, czyli hiperłącze ukryte pod Twoją frazą sprzedażową, odnoszące do kategorii. 

Pozycjonowanie sklepu internetowego off-site – jak zdobyć linki do strony?

Sklep internetowy potrzebuje linków zewnętrznych, żeby piąć się w rankingach. Dzięki nim, może zyskiwać moc, którą przekazują polecające go domeny. Pozostaje kwestia, jak pozyskiwać linki. Istnieje na to kilka sposobów, takich jak:  

  • Artykuły sponsorowane na portalach tematycznych – Link powinien znajdować się w wartościowym tekście. Strona natomiast powinna dotyczyć branży, w której sprzedajesz. 
  • Współpraca z blogerami – Jeśli poczytny blog opublikuje recenzję Twojego produktu i poleci go, łatwiej wygenerujesz ruch, a może i nawet zwiększysz sprzedaż. 
  • Afiliacja – To rodzaj współpracy, w którym płacisz za kliknięcia w Twój link lub dajesz prowizję od sprzedaży. Po stronie partnera leży, aby zachęcić do tego użytkowników. 
  • Porównywarki cen – Ceneo oraz inne porównywarki produktów pozwalają sklepom na umieszczanie linków do swojego asortymentu. Jeśli Twoje ceny są konkurencyjne, możesz nie tylko zyskać odnośnik, ale również sprzedać trochę więcej. 
  • Cytaty i wzmianki – W idealnym scenariuszu, treści na Twojej stronie będą tak dobre, że branżowe portale będą je cytować i wspominać o Tobie, umieszczając link do źródła. Nie jest to częste zjawisko, ale masz na to szansę jeśli np. opublikujesz ciekawy raport, na który ktoś będzie się chciał powołać. 
  • Media społecznościowe – Linki z mediów społecznościowych nie mają wielkiego wpływu na pozycjonowanie oraz algorytmy Google. Jednak warto się nimi wspierać i umieścić odnośniki do swoich profili w Google Moja Firma. Stopień uzupełnienia GMF ma znaczenie dla wyszukiwarki. 

Dobra rada! Naturalny profil linkowania jest ważny, więc różne rodzaje linków mogą działać na Twoją korzyść. Jednak staraj się, aby przeważały te z atrybutem dofollow, czyli takie, które przekierowują boty Google do Twojego sklepu. Alternatywnie nofollow są linkami, które nie przekazują takiej swoistej rekomendacji. 

Pozycjonowanie sklepu internetowego – poradnik

Na podstawie wszystkich powyższych porad, masz już pojęcie o tym, jak zoptymalizować swoją witrynę, by piąć się w rankingach. Warto jednak, w ramach krótkiego podsumowania, zebrać wskazówki w czytelną listę. 

Oto poradnik pozycjonowania sklepu internetowego: 

  1. Sprawdź swoją platformę e-commerce pod kątem przydatnych wtyczek i funkcji ułatwiających optymalizację SEO. 
  2. Wykonaj audyt sklepu i sprawdź, czy spełnia on określone standardy w kwestiach technicznych oraz związanych z doświadczeniem użytkownika. 
  3. Napraw techniczne niedoskonałości, które wykazał audyt i upewnij się, że strona jest łatwa w obsłudze, przyjazna dla oka, a także płynnie się ładuje. 
  4. Zadbaj o wersję mobilną strony, aby ułatwić zakupy klientom korzystającym ze smartfonów. 
  5. Podziel produkty na kategorie i przypisz do nich słowa kluczowe z intencją sprzedażową. Poradnikowe frazy pozostaw dla wpisów blogowych. 
  6. Stwórz opisy kategorii z wykorzystaniem fraz kluczowych oraz opisy produktów. Przydatny okaże się język korzyści. 
  7. Prowadź bloga, aby zapewniać użytkownikom przydatne treści i umieszczać we wpisach linki wewnętrzne. 
  8. Pozyskuj linki zwrotne z wartościowych źródeł. Dbaj o ich zróżnicowanie, jednak upewnij się, że będą przeważać te z atrybutem dofollow. 

Korzystając z tych wytycznych, zoptymalizujesz swój sklep internetowy zgodnie z wytycznymi SEO i rozpoczniesz walkę o wysokie pozycje.

    Przyjmuję do wiadomości, że moje dane osobowe będą przetwarzane w celu udzielenia odpowiedzi na przedstawione pytania/wnioski.
    Dowiedz się więcej na temat ochrony Twojej prywatności
    Udostępnij dalej

    Podobał Ci się artykuł?

    Zobacz naszą ofertę!

    The First

    Pozycjonujemy Po Mistrzowsku

    Dodaj komentarz

    Strona używa ciasteczek. Potwierdź, aby kontynuować. Nasza Polityka Prywatności więcej

    Cookie na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookie", aby umożliwić Ci najlepszy sposób przeglądania strony.

    Zamknij