22 lutego 2024

Jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń na stronie?

Jeśli zastanawiasz się, czy z Twoją stroną wszystko w porządku lub czy przedstawiasz ofertę w interesujący sposób, koniecznie zainteresuj się współczynnikiem odrzuceń. Ten wskaźnik informuje Cię o sytuacjach, w których użytkownik zagląda do Ciebie, klikając w odnośnik z wyników wyszukiwania, a po krótkiej chwili opuszcza stronę. To może sygnalizować, że nie znalazł tego, czego się spodziewał. Dowiedz się więcej o tzw. bounce rate i sprawdź, co możesz zrobić, aby go zmniejszyć. 

Spis treści:

  1. Co to jest bounce rate?
  2. Jak sprawdzić współczynnik odrzuceń?
  3. Współczynnik odrzuceń – jaki powinien być?
  4. Jak poprawić współczynnik odrzuceń?
  5. Podsumowanie

Co to jest bounce rate?

Bounce rate, czyli współczynnik odrzuceń to bardzo istotny sygnał, który należy brać pod uwagę, monitorując aktywność na swojej domenie. Definiuje się go jako procent osób, które weszły na stronę i opuściły ją bez wykonania żadnej akcji. Może to oznaczać, że strona nie zachęciła ich do obejrzenia kolejnych podstron, kliknięcia w dostępne odnośniki, wypełnienia formularza kontaktowego czy dokonania zakupu. Czasem jednak jest to kwestia sprawdzenia dostępnych opcji. Nie każde odrzucenie musi być alarmujące dla właściciela strony. 

Jak sprawdzić współczynnik odrzuceń?

Kwestia współczynnika odrzuceń to jeden z wielu czynników, dla których warto posiadać i obsługiwać narzędzia SEO. Podstawą jest Google Analytics 4, w którym możesz monitorować ten wskaźnik. Zrób to wchodząc w zakładkę: Raporty -> Cykl życia -> Pozyskanie -> Pozyskiwanie ruchu: Sesja – główna grupa kanałów. 

Współczynnik odrzuceń – jaki powinien być?

Można uznać, że współczynnik odrzuceń jest niepokojący, kiedy będzie wynosił więcej niż 50%. Martwi Cię taki wynik? Spokojnie, nie zawsze oznacza to, że coś jest nie tak wybraną podstroną. Istnieją różne powody, dla których użytkownik może uznać, że nie musi spędzić na Twojej stronie wiele czasu. Być może szukał szybkiej odpowiedzi na konkretne pytanie i właśnie ją otrzymał. A może został przekierowany do innej domeny, na której np. prowadzisz sprzedaż. W takiej sytuacji wysoki współczynnik odrzuceń będzie usprawiedliwiony. O pozycję także nie musisz się niepokoić, ponieważ nie jest to czynnik rankingowy. Według Google, nie wpływa na pozycję, właśnie ze względu na to, iż niekoniecznie oznacza, że coś robisz źle. 

Zastanów się jednak nad swoim celem. Jeżeli ruch miał Ci przynieść konwersję, duży bounce rate może sugerować konieczność wprowadzenia poprawek. Najwyraźniej bowiem strona nie zachęca do kupna, sprawia wrażenie niebezpiecznej lub mało interesującej albo wprowadza użytkownika w błąd i nie dostarcza tego, co obiecują słowa kluczowe. 

Zatem jaki powinien być prawidłowy współczynnik odrzuceń? Dla sklepów internetowych to około 20-40%, dla landing page 30-50%, a dla stron usługowych 10-30%. Na więcej mogą sobie pozwolić blogi, serwisy informacyjne i inne podstrony, na których użytkownik szuka szybkiej odpowiedzi (40 do 60%).

Jak poprawić współczynnik odrzuceń?

Administrator strony www nie musi być bezradny w obliczu wysokiego współczynnika odrzuceń. Istnieją sposoby, aby poprawić sytuację i dzięki temu przekierować użytkownika na inne podstrony lub zwiększyć konwersję. Warto więc przeanalizować, co może powodować taki stan rzeczy, a następnie podjąć działania. 

Współczynnik odrzuceń – co na niego wpływa?

Istnieje kilka możliwych przyczyn, dla których rośnie bounce rate. 

  • Strona wolno się renderuje i zniechęca, aby czekać na jej pełne załadowanie. 
  • Techniczne usterki, błąd 404 i nieoczekiwane przekierowania. 
  • Strona nie jest przyjazna dla urządzeń mobilnych, z których obecnie korzysta wielu internautów. 
  • Słowa kluczowe i opis w metadanych, wyświetlanych w wyszukiwarce, sugerują inną treść niż to, co użytkownik zastaje na stronie. 
  • Brakująca treść i lorem ipsum. 
  • Kiepskiej jakości treść, nieczytelna czcionka i bloki tekstu zniechęcające do lektury. 
  • Zaniedbany UX, mało funkcjonalna i nieatrakcyjna wizualnie strona albo nachalne wyskakujące okienka. 
  • Strona żąda danych użytkownika i nie wzbudza zaufania. 

Skuteczne sposoby na obniżenie współczynnika odrzuceń

Teraz, kiedy znasz już możliwe przyczyny rosnącego współczynnika odrzuceń, zidentyfikuj problem lub zabezpiecz się przed jego wystąpieniem. Oto kilka skutecznych metod, aby zatrzymać użytkowników na dłużej i nakłonić do kilku kliknięć więcej. 

Przyspiesz czas ładowania strony – Możesz to zrobić wymieniając grafiki na takie, które ważą mniej, usuwając zbędne skrypty i rezygnując z niepotrzebnych wtyczek. 

Warto skorzystać ze strony TinyPNG, która pomaga zmniejszyć wagę obrazków. Źródło: https://tinypng.com/

Unikaj wyskakujących okienek – pop-upy muszą być stosowane umiejętnie. Jeśli wyświetlą się zbyt szybko, mogą od razu spowodować ucieczkę użytkownika. Dobry czas na wyświetlenie okienka to około 30 sekund po wyświetleniu strony. 

Zoptymalizuj stronę pod urządzenia mobilne – Pomogą Ci w tym wybrane wtyczki, takie jak WPtouch Mobile. 

Dodaj linki wewnętrzne – Będą nawigować użytkownika do kolejnych wpisów czy produktów. 

Popraw czytelność strony – Zadbaj o wyraźną i czytelną czcionkę, unikaj bloków tekstowych i postaraj się, aby akapity były przedzielone materiałami wizualnymi. Pomoże również zachowanie prawidłowej hierarchii nagłówków. 

Wykorzystaj CTA – Dzięki dobremu call to action, czyli wezwaniu do działania, użytkownik łatwiej podejmie decyzję o sprawdzeniu kolejnej kategorii w sklepie, dokonaniu zakupu, skontaktowaniu się z Tobą lub chociażby zapisaniu się do newslettera. 

Pamiętaj o UX – Wygląd strony i wygoda korzystania z niej mają znaczenie. Przejrzyste menu i szablon o ciekawej, nienachalnej estetyce mogą sporo zdziałać dla Twoich konwersji. 

Dobierz odpowiednie słowa kluczowe – Pozycjonujesz swoją kategorię produktową na frazy poradnikowe? Nic dziwnego, że bounce rate rośnie. Niech Twoje słowa kluczowe odzwierciedlają rzeczywistą treść strony. 

Title i Description – Obecnie Google często decyduje za Ciebie jaką zajawkę strony wyświetlić w wynikach wyszukiwania. Jednak warto swoją propozycję Tytułu i Opisu stworzyć tak, by odpowiadały temu, co użytkownik przeczyta po kliknięciu. 

Przykład prawidłowego metaopisu od Google

Wartościowy content dla właściwej publiki – Twórz treści wysokiej jakości i upewnij się, że są one skierowane do użytkowników, którzy znajdują się w Twoim targecie. Miej na uwadze intencję użytkownika. 

Podsumowanie

Wskaźnik informujący o procencie osób, które weszły na stronę i nie wykonały żadnej akcji, nazywamy współczynnikiem odrzuceń. Jeśli jest zbyt wysoki, czyli przekracza 50%, należy zastanowić się, co jest nie tak ze stroną. 

Wysoki bounce rate nie musi oznaczać, że strona jest niskiej jakości. Być może po prostu dostarcza szybkich odpowiedzi. Jednak duża liczba odrzuceń znacząco obniża konwersję. W przypadku stron usługowych czy sprzedażowych, warto zadbać, aby użytkownik spędził tam więcej czasu. 

Wskazówki, jak obniżyć współczynnik konwersji: 

  • zwiększ szybkość ładowania strony, 
  • ogranicz pop-upy, 
  • zadbaj o mobilne SEO, 
  • zrób linkowanie wewnętrzne, 
  • popraw czytelność, 
  • wykorzystaj call to action, 
  • zatroszcz się o UX, 
  • mądrze wybierz słowa kluczowe, 
  • napisz adekwatne Title i Description, 
  • twórz wartościowy kontent dla swojej grupy docelowej. 

Trzymając się tych porad, możesz się upewnić, że w żaden sposób nie zniechęcasz użytkownika do przeglądania strony. Dopracowana witryna spowoduje i czytelne wskazówki spowodują, że odwiedzający będzie wiedział, gdzie klikać i nie straci na to ochoty. Co więcej, może to pozytywnie wpłynąć na konwersję.

    Przyjmuję do wiadomości, że moje dane osobowe będą przetwarzane w celu udzielenia odpowiedzi na przedstawione pytania/wnioski.
    Dowiedz się więcej na temat ochrony Twojej prywatności
    Udostępnij dalej

    Podobał Ci się artykuł?

    Zobacz naszą ofertę!

    The First

    Pozycjonujemy Po Mistrzowsku

    Dodaj komentarz

    Strona używa ciasteczek. Potwierdź, aby kontynuować. Nasza Polityka Prywatności więcej

    Cookie na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookie", aby umożliwić Ci najlepszy sposób przeglądania strony.

    Zamknij