04 kwietnia 2024
Każdy użytkownik, który odwiedza Twój sklep online, to potencjalny klient. Oczywiście konwersja w e-commerce zwykle oscyluje w okolicach 2%, co oznacza, że przeważnie zakupu dokonają 2 osoby na 100. Zatem w Twoim interesie jest, aby z tych dwóch zamówień wyciągnąć pełen potencjał. Sprawdź, co musisz wiedzieć, aby podnieść wartość koszyka zakupowego i zarobić więcej na pojedynczym kliencie.
Spis treści:
Średnia wartość zamówienia to wskaźnik, który pokazuje Ci, jak dużo zarabiasz na przeciętnym koszyku zakupowym Twojego klienta. Znając tę informację, możesz łatwo wyestymować, ile użytkownik jest w stanie wydać w Twoim sklepie. Obliczysz to dzieląc zyski ze sprzedaży przez liczbę dokonanych transakcji.
Zwiększając średnią wartość zamówienia sprawiasz, że każdy koszyk przynosi Ci więcej zysków. To oznacza też, że o wiele lepiej wykorzystujesz ruch, który generują Twoje działania SEO oraz marketingowe. Powodujesz też, że koszt włożony w pozyskanie klientów, zwraca się o wiele szybciej. Chcąc jednak, aby wskaźnik średniej wartości koszyka poszybował w górę, musisz przyłożyć się do optymalizacji swojego sklepu i prezentacji produktów. Podejmij wysiłek, a maksymalnie wykorzystasz każdą konwersję.
Przeczytaj też: Jak zwiększyć konwersję w sklepie internetowym?
Nie brakuje sposobów na to, aby wartość zamówienia poszła w górę. Jednak większość z nich wymaga modyfikacji na stronie sklepu oraz delikatnego podrasowania oferty. Poniżej znajdziesz listę działań, dzięki którym w koszykach zakupowych wyląduje więcej produktów.
Jeżeli strony produktowe wyglądają zachęcająco, większość klientów będzie chciała przyjrzeć się kolejnym pozycjom. A to może prowadzić do tego, że w koszyku wyląduje jeszcze kilka innych rzeczy, które zwiększą finalną wartość zamówienia. Dlatego zadbaj o:
Twoi klienci na pewno chcą wiedzieć, co teraz jest w modzie. Albo co wybierają osoby podobne do nich. Wyświetlaj najpopularniejsze produkty i informuj, że to sprawdzony konsumencki wybór, a zachęcisz, aby dodać je do koszyka. Możesz stworzyć sekcję na stronie głównej, wrzucić trendujący asortyment na górę w konkretnej kategorii albo np. pokazać go tuż przed sfinalizowaniem transakcji. Upewnij się tylko, że atrakcyjnie się prezentuje!
Opinie zadowolonych klientów i pozytywne recenzje dają użytkownikom poczucie, że kupując u Ciebie, dokonują dobrego wyboru. Zatem o wiele chętniej będą dokładać kolejne produkty wiedząc, że zamawiają ze sprawdzonego źródła. Dlatego postaraj się dostarczyć społeczny dowód słuszności od osób, które są podobne do tych, którym zazwyczaj sprzedajesz.
Nie każdy klient jest taki sam, więc proces dokonywania zakupu może wyglądać różnie dla poszczególnych osób. Spraw więc, aby doświadczenie zakupowe było spersonalizowane i dostosowane do konkretnego użytkownika. Jeżeli dysponujesz jakimikolwiek danymi na jego temat, na przykład historią zamówień, łatwo podpowiesz mu, co jeszcze powinien dodać do swojego koszyka. Sekcja “Klienci tacy jak Ty uwielbiają…” lub “To może Ci się spodobać”, powinny zwrócić uwagę wielu kupujących.
Jeżeli prowadzisz biznes e-commerce i jeszcze nie wiesz, jak wielką moc przekonywania do zakupu ma darmowa wysyłka, to znaczy, że coś robisz źle. Napraw to natychmiast i wprowadź taką opcję. Oczywiście nie wtedy, gdy klient zamawia coś za 10 czy 15 złotych. Ustal jednak rozsądny i opłacalny dla Ciebie próg, po którego przekroczeniu dostarczysz zakupy bez opłaty za kuriera czy paczkomat. Kwotą graniczną może być Twoja oczekiwana średnia wartość zamówienia.
Zniżka, która nalicza się po dodaniu określonej ilości produktów do koszyka to również może być dobry pomysł na podkręcenie sprzedaży. Oferty typu “kup 2, a 3 dostaniesz gratis” także pomagają klientom dopchnąć kolejne rzeczy w koszyku zakupowym. To może być dobry sposób, by szybciej wyprzedać asortyment, który zalega w magazynie, zanim przyjdzie czas na nową kolekcję.
Przeczytaj też: Jak zmniejszyć liczbę porzuceń koszyka zakupowego w sklepie internetowym?
Wiele metod zwiększania wartości zamówienia opiera się o znajomość klienta, który już Cię zna i nagradzaniu konsumenckiej lojalności. Nie wolno jednak nie docenić nowych osób, które do Ciebie trafiły. Za założenie konta i pierwsze zakupy zaoferuj coś ekstra, na przykład atrakcyjną zniżkę. Taką jednorazową okazję, wielu będzie chciało wykorzystać jak najlepiej, co może prowadzić do zamówienia większej ilości produktów.
Klienci bywają oszczędni i lubią promocje, ale nie każdy robi zakupy z kalkulatorem czy plikiem Excela. Dlatego czasem to Ty musisz pokazać palcem, ile dokładnie zostaje w portfelu dzięki temu, że ktoś wybrał dobry sklep internetowy (oczywiście Twój). Pokaż komunikat “tyle oszczędzasz” przy konkretnych produktach lub w podsumowaniu koszyka.
W podziękowaniu za zaufanie i zrobienie zakupów w Twoim sklepie, możesz obdarować hojnego klienta prezentem. Poinformuj, że do zamówień za określoną kwotę dodajesz gratis jakiś ciekawy produkt, nowość, która dopiero wejdzie do sprzedaży lub kupon zniżkowy na kolejne zakupy.
Jeśli ktoś kupuje produkt A, to być może również warto mu zaproponować produkt B, który do niego pasuje? Zestawy oraz wielosztuki, zwłaszcza jeśli razem wychodzą taniej niż osobno, to także metoda, by więcej zarobić na jednym zamówieniu. Klient doceni, że nie musi osobno szukać produktów lub zamawiać od różnych dostawców i po prostu zrobi większe zakupy u Ciebie.
Lojalni klienci często są źródłem większych zysków, wygenerowanych niższym kosztem, bo już niewiele trzeba, aby kupowali i wracali po więcej. Jak jednak ich pozyskać? Programy lojalnościowe dobrze się w tym sprawdzają. Spraw, żeby użytkownik założył konto, zaoferuj, że pierwszy będzie informowany o zniżkach i nowościach, a także pozwól zbierać punkty czy pieczątki w zamian za korzyści
Więcej zysków mogą przynieść też konkursy oraz loterie. Przygotuj pulę prezentową, z której rozdasz wartościowe przedmioty klientom (na przykład co 10 zamówienie), którzy dokonali i opłacili zamówienie powyżej pewnej kwoty. Możesz też poprosić o odpowiedź na pytanie konkursowe w komentarzu do zamówienia i najciekawsze teksty nagrodzić.
Klient kupuje filiżankę? Zaproponuj łyżeczkę albo zaparzacz do herbaty. Kupuje pudełko farby? Z pewnością przyda mu się wałek do malowania. Krem do opalania? Rekomenduj też dobry balsam na skórę po opalaniu. Niech w proponowanych produktach pojawiają się takie, które mogą ułatwić używanie tych już dodanych do koszyka.
Polecanie komplementarnych produktów to tzw. cross-sell. Tymczasem wśród technik sprzedażowych można wyróżnić też up-sell i down-sell. Ta pierwsza polega na zaproponowaniu klientowi podobnego produktu, który różni się wyższą ceną lecz również lepszą jakością. Jeżeli klient zechce dopłacić, zwiększy się wartość koszyka.
Down-sell to za to strategia, która chroni przed porzuceniem koszyka lub poszczególnych produktów. Tutaj należy wyświetlić klientowi tańszą opcję, która być może skusi go ceną, aby mimo wszystko dodał do zamówienia jeszcze jedną pozycję.
Zdarza się, że klient ma pytania przed zakupem, zwłaszcza gdy wybiera droższe lub personalizowane produkty. W sklepie stacjonarnym może skonsultować się z doradcą obecnym na miejscu. Pokaż, że przedsiębiorca w e-commerce też jest w stanie zaoferować wsparcie i pomoc. Udostępnij chat na żywo, odpowiadaj sprawnie na maile lub zaoferuj kontakt telefoniczny.
Dowiedz się więcej o tym, jak wygląda skuteczna strona internetowa.
Presja czasu może popchnąć Twoich klientów do szybszego podejmowania decyzji zakupowych. Daj więc znać, do kiedy trwa limitowana oferta, jaka jest okazja tygodnia itd. Dobrym sposobem może być wstawienie timera na stronie głównej, aby obliczał czas do końca promocji.
Posiadając elastyczną politykę zwrotów, dajesz klientom poczucie bezpieczeństwa i sprawiasz, że chętniej zamawiają kolejne towary. Wiedzą, że nawet jeśli wybór nie będzie trafiony, mogą liczyć na to, że odzyskają pieniądze. To pozwala im swobodniej dodawać asortyment do koszyka.
Wiele z wymienionych już wcześniej wskazówek, może przyczynić się do budowania autorytetu i zaufania. Są to: dopracowana szata graficzna sklepu, opinie klientów, wsparcie i obsługa klienta, a także wygodne zwroty. Jednak nie zapomnij także o tworzeniu wartościowych treści, które pokażą, że znasz się na oferowanych przez Ciebie produktach. Publikuj posty w mediach społecznościowych oraz treści blogowe ze wskazówkami, poradami, które odpowiadają na często zadawane pytania i trendami w Twojej branży. Daj się zobaczyć potencjalnym klientom i pozwól, by kojarzyli Twój sklep z zaufaną marką.
Chcesz zarabiać więcej na swoich klientach, a wydać mniej na ich pozyskanie? W takim razie musisz popracować nad tym, co podniesie średnią wartość zamówienia. Obliczysz ten wskaźnik dzieląc przychody ze sklepu internetowego przez liczbę zamówień. Sprawisz, że wynik tych obliczeń będzie bardziej korzystny dla Twojego biznesu, jeśli zastosujesz kilka trików. Oto one:
Nie musisz stosować wszystkich tych metod na raz, ale wiele z nich okaże się nieocenioną pomocą. Testuj i sprawdzaj, co przyniesie najlepsze rezultaty, a wkrótce zobaczysz jak koszyki zakupowe w Twoim sklepie online wypełniają się po brzegi.
Strona używa ciasteczek. Potwierdź, aby kontynuować. Nasza Polityka Prywatności więcej
Cookie na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookie", aby umożliwić Ci najlepszy sposób przeglądania strony.