05 grudnia 2023

Strategia SEO – jak zaplanować pozycjonowanie firmy na rok 2024?

Brak strategii biznesowej na kolejny rok to jeden z błędów, których rynek nie wybacza. Nawet jeśli wydaje Ci się, że w nadchodzących miesiącach nic Cię nie zaskoczy, okres tzw. prosperity może się nieoczekiwanie skończyć. Wtedy okaże się, że nie tylko nie masz szalupy ratunkowej, ale właściwie nie wiesz też, dokąd płyniesz. Podobnie sprawa ma się z kwestią pozycjonowania. SEO może być ogromnym wsparciem dla Twojego biznesu, niezależnie od formy działalności, jednak chcąc wyprzedzić konkurencję, musisz przygotować plan działania zawczasu. Dowiedz się, co powinna zawierać Twoja strategia SEO w 2024 roku. 

Spis treści:

  1. Co to jest strategia SEO? Dlaczego jej potrzebujesz w 2024?
  2. Od czego zależy strategia SEO 2024?
  3. Algorytmy Google 2024
  4. Sztuczna inteligencja w SEO
  5. Optymalizacja pod kątem głosowego wyszukiwania
  6. Mobile First Index
  7. Core Web Vitals – optymalizacja dla szybkości strony
  8. Znaczenie treści wideo w SEO
  9. Influencer marketing
  10. Podsumowanie

Co to jest strategia SEO? Dlaczego jej potrzebujesz w 2024? 

Być może w roku 2024 będą jeszcze osoby, które prowadzą biznes zupełnie nieświadome, jak ważną rolę może odgrywać pozycjonowanie w pozyskiwaniu klientów. Taka ignorancja jednak będzie drogo kosztować nie tylko tych, którzy działają w e-commerce, ale również właścicieli stacjonarnych sklepów. Optymalizacja strony pod wyszukiwarki to najlepszy sposób, by zostać zauważonym, zwiększyć ruch i zarabiać. Jednak na dobre efekty trzeba sobie zapracować na przestrzeni całego roku. 

Co to jest strategia SEO? 

Strategią SEO nazywamy ogół działań, które podejmuje się, aby zwiększyć widoczność w Google na stronie z wynikami wyszukiwania. Im wyższa pozycja, tym więcej osób odwiedzi Twoją witrynę i być może dokona zakupu lub skontaktuje się z Tobą. Właśnie dlatego toczy się zacięta walka o najwyższe pozycje na frazy sprzedażowe. Co więcej, nie tylko inni przedsiębiorcy rzucają nam kłody pod nogi, ale również sama wyszukiwarka wciąż wprowadza modyfikacje, które wpływają na naszą pozycję. Dlatego nie ma jednego słusznego sposobu, aby wskoczyć do upragnionego Top 10 lub utrzymać wysokie miejsce w rankingu. Są jednak wypracowane przez lata unikalne dobre praktyki i strategie, które wyszukiwarka Google zawsze ceni i pochwala. Jedne z nich można wdrożyć na swojej stronie, a inne poza nią. 

Pozycjonowanie stron – rodzaje działań 

Jeśli chodzi o główne działania związane z pozycjonowaniem stron, należy przede wszystkim rozdzielić je na on-site SEO oraz off-site SEO. 

Pierwsza kategoria odnosi się do tego, co robisz w obrębie swojej witryny, aby zoptymalizować ją pod wymagania wyszukiwarki. Tutaj jesteś rozliczany głównie za treści które publikujesz oraz techniczną sprawność swojej strony. 

Za to drugie pojęcie określa wszystko to, co wpływa na autorytet witryny, ale dzieje się poza nią. Należy tutaj więc wymienić pozyskiwanie linków z wartościowych źródeł. 

Jak działa SEO? 

Odpowiedź na pytanie “jak działa SEO?”, prawdopodobnie nie wzbudzi entuzjazmu wśród osób, które dopiero zaczynają i oczekują szybkich rezultatów. Pozycjonowanie stron to proces, który toczy się swoim, często dość powolnym tempem. Czasem zdarzają się nagłe skoki pozycji np. tuż po wdrożeniu optymalizacji treści na stronę, ale na ogół jednak trzeba poczekać na efekty, w międzyczasie cały czas dokręcając kolejne śrubki. Właśnie dlatego strategię SEO powinieneś planować z wyprzedzeniem, a wstępny szkic na 2024 rok mieć przygotowany przynajmniej na początku stycznia. 

Ile zarabia SEO? 

Nie da się ukryć, że pozycjonowanie strony firmowej to czasochłonne zadanie. Czy jednak to całe SEO jest warte zachodu? Ile można na tym zarobić? 

Jeśli uda Ci się zdobyć jedną z wyższych pozycji, zwrócisz uwagę internautów z całej Polski, którzy szukają produktów i usług takich jak Twoje. Dobre miejsce w rankingu to najczęściej także większy ruch na stronie. Zadaj sobie więc pytanie, ile możesz zarobić, jeśli na przestrzeni miesiąca do Twojego sklepu nagle zacznie wchodzić znacznie więcej klientów. 

Oczywiście same odwiedziny na stronie nie gwarantują, że użytkownicy dokonają zakupu. Tak jak w sklepie stacjonarnym trzeba mieć porządek na półkach i atrakcyjnie prezentować towar, analogicznie musisz zadbać o swój kawałek wirtualnej przestrzeni. Wartościowa treść, przejrzysty layout strony oraz intuicyjne menu znacznie zwiększą Twoje szanse. 

Jakiej konwersji możesz się spodziewać? To,ile osób zdecyduje się na zakup, w dużej mierze zależy od branży. Według raportu Consumer Electronic Report z 2020 roku, średnia konwersja dla większości biznesów e-commerce to około 3%. Oznacza to, że na 100 odwiedzających, zakupu dokonają 3 osoby. Zwykle konwersja jest niższa tam, gdzie zakup musi być bardziej przemyślany, jak w branży automotive czy elektronicznej. Tam jednak na ogół rośnie wartość koszyka. 

Zatem trzeba się napracować, żeby móc cieszyć się zyskami, ale pamiętaj także, że korzyści również będziesz odczuwać długofalowo. W przeciwieństwie do płatnej promocji, takiej jak w Google Ads, ruch organiczny z SEO nie przestanie napływać, kiedy skończy się Twój budżet. Co więcej, użytkownicy będą widzieć, że Twoja strona pojawia się w wynikach wyszukiwania w sposób naturalny, a więc mogą mieć do niej odrobinę więcej zaufania niż do witryny, nad którą widnieje oznaczenie “reklama”. A zaufanie jak wiadomo, może przełożyć się na chęć dokonania zakupu lub przynajmniej zapoznania się z treścią strony. 

Od czego zależy strategia SEO 2024? 

Nie bez przyczyny należy każdego roku ustalać strategię SEO od nowa lub przynajmniej porządnie ją zrewidować. Powodem, dla którego w 2024 nie można jej po prostu przepisać, nawet jeśli okazała się sukcesem w bieżącym roku, są liczne zmienne wartości, które trzeba brać pod uwagę. 

Twoja strona firmowa może na początku tego roku być zupełnie w innym miejscu, niż w styczniu 2023. Czekają Cię więc odmienne wyzwania. Te czynniki każdy przedsiębiorca musi rozważyć indywidualnie. Są jednak 3 kwestie, które dotyczą wszystkich. Będzie to podstawowa wiedza o tym, jak działa SEO, zbliżające się aktualizacje algorytmów, a także trendy związane z tworzeniem treści, e-commerce oraz zachowaniem konsumentów w sieci. 

Uniwersalne zasady SEO – o tym pamiętaj w 2024

Eksperci spierają się, czy można mówić o uniwersalnych zasadach SEO, gdyż ta dziedzina uznawana jest za wyjątkowo dynamiczną. Niemniej jednak pewne prawidła związane z optymalizacją pod kątem wyszukiwarek pozostają niezmienne. Tutaj przede wszystkim warto wiedzieć, jak umiejętnie wykorzystać słowa kluczowe na swojej stronie i znać intencję użytkownika, która się za nimi kryje. Liczą się także wartościowe treści oraz ich atrakcyjna prezentacja. Pamiętaj też, że techniczne usterki i wolne ładowanie nie będą działać na Twoją korzyść. 

Algorytmy w nadchodzącym roku 

Google non stop nad czymś pracuje i ulepsza działanie wyszukiwarki, po to, aby użytkownicy dostawali jeszcze bardziej trafne treści. Niezależnie od tego, czy za działaniami korporacji stoi dobro internautów, czy raczej chęć zysku, wprowadza ona kolejne aktualizacje algorytmów, aby odsiać te mniej wartościowe domeny. Musisz więc liczyć się z tym, że algorytmy zmienią się na Twoją niekorzyść.Ilu takich zmian można się spodziewać? Tych drobniejszych z pewnością wielu, jednak w ostatnich latach liczba tzw. Core Updates oscyluje wokół 10 na rok. 

Trendy w SEO 2024 

Trendy i algorytmy Google są ze sobą powiązane. Wczesna historia pozycjonowania stron pokazuje, że bardzo często w SEO odkrywało się jakiś złoty środek na wysokie pozycje, tylko po to, aby Google za jakiś czas wprowadziło aktualizację i zakończyło dobre czasy. W taki właśnie sposób do lamusa odszedł np. keyword stuffing, czyli nachalne upychanie słów kluczowych w tekście. 

Dawnym trendem jest też tworzenie NAPów (name, adress, phone), czyli dodawanie wizytówek biznesowych do wirtualnych katalogów firm. Tę praktykę wciąż się stosuje i przynosi ona pewne korzyści, jednak nie jest już takim hitem jak dawniej. 

Z trendów, które utrzymały się w ostatnich latach warto wymienić duży nacisk na UX (user experience) oraz pozycjonowanie lokalne. Jedna dziedzina skupia się na tym, by doświadczenia użytkownika na stronie były pozytywne, a druga pozwala łatwiej znaleźć lokalne biznesy i firmy w pobliżu. Google podkreśla, że te kwestie w dalszym ciągu uznaje za ważne.  

Algorytmy Google 2024  

Czy na potrzeby strategii SEO da się przewidzieć, co algorytmy Google pozmieniają w 2024 roku? Z pewnością niejeden posiadacz strony internetowej zapłaciłby duże pieniądze za jakiekolwiek przecieki. Niestety nie mamy do nich dostępu. Na szczęście jednak można spekulować na podstawie tego, z czym mieliśmy do czynienia do tej pory. 

Już w 2022 roku Google wprowadziło istotne rozróżnienie pomiędzy systemem rankingowym, a aktualizacją. System rankingowy charakteryzuje ciągłość działania. To mechanizm, który według określonych kryteriów determinuje pozycje stron internetowych w wyszukiwarce. Aktualizacja algorytmu jest w związku z tym kolejną próbą udoskonalenia tego systemu. Ostatnio Google najwięcej wysiłku poświęca aktualizowaniu 3 konkretnych systemów. 

Helpful Content 

System rankingowy Helpful Content, jak sama nazwa wskazuje, ma premiować strony, które dostarczają użytkownikom pomocne treści. Pod koniec lata aktualizacja wprowadziła pewne obostrzenia, szczególnie w kwestii fałszywego odświeżania contentu (manipulowania datą publikacji) oraz publikowania treści niezgodnych z tematyką strony przez zewnętrznych autorów. Z drugiej strony jednak zmieniło się stanowisko Google jeśli chodzi o treści tworzone przez AI. Tak długo, jak są pomocne, nie powinny być oceniane gorzej niż te napisane przez człowieka. 

Ponieważ promocja wartościowego contentu jest cały czas zgodna z polityką Google, niewykluczone, że wkrótce zobaczymy kolejne aktualizacje systemu rankingowego HC. 

Opinie o produktach (Product reviews update) 

Wiarygodne i rzetelne recenzje produktów zamiast opisów przekopiowanych ze strony producenta wraz z linkiem afiliacyjnym – tak Google widzi wartościowe treści. Nic więc dziwnego, że wiele z ich głównych aktualizacji dotyczy właśnie tego aspektu. 

Jeżeli Twoja strategia marketingowa obejmuje współpracę z recenzentami, w 2024 roku zadbaj o to, aby przyłożyli się do pracy, dodali autorskie zdjęcia, pliki wideo oraz najlepiej kilka linków do różnych sklepów, jeśli jest taka możliwość. 

Spam update  

Co roku Google publikuje swój raport z walki ze spamem w wynikach wyszukiwania i zazwyczaj może się pochwalić sporymi sukcesami na tym polu. Być może myślisz, że nie dotyczy Cię ta kwestia, bo na Twojej stronie nie ma spamerskich treści, jednak wykorzystaj tę informację jako okazję do pochylenia się nad kwestią cyberbezpieczeństwa. 

Jako właściciel strony jesteś za nią odpowiedzialny, więc jeśli zostanie przejęta i wykorzystana w nieuczciwy sposób, możesz stracić pozycję w wynikach na zawsze. Nawet jeśli opanujesz sytuację i odzyskasz domenę, algorytmy nie wybaczają tak łatwo. Twoim zadaniem jest również monitorowanie sekcji komentarzy, aby nie pojawiały się w niej spamerskie linki i niestosowne teksty. 

Sztuczna inteligencja w SEO 

Sztuczna inteligencja to przełom w SEO i marketingu, a jej wykorzystanie zdaje się nieodwracalnie zmieniać te branże. Póki co, nic nie wskazuje na to, aby sytuacja miała się zmienić na niekorzyść AI. 

Dotychczas do tematu podchodziło się ostrożnie, a powody takiego stanu rzeczy można wymienić dwa. Po pierwsze, zanim ChatGPT od OpenAI pokazał prawdziwe możliwości tej technologii, powszechne było przekonanie, że generowane treści są słabej jakości. Druga kwestia to niechętna postawa Google i wyraźne wskazówki, aby tworzyć content “od ludzi dla ludzi”. Obecnie jednak korporacja pracuje nad własnymi projektami związanymi z generatywną sztuczną inteligencją, w tym nad Bardem, który jednak póki co ma nieliczne grono entuzjastów porównaniu do ChatGPT. 

Jeśli jesteś przedsiębiorcą i działasz w sieci, musisz być na bieżąco. Zarówno z darmowego oprogramowania AI, jak i płatnej wersji korzysta już zapewne Twoja konkurencja. Nie lekceważ więc tej technologii i postaraj się znaleźć z nią wspólny język. 

Kilka zasad, o których warto pamiętać, by najlepiej wykorzystać sztuczną inteligencję: 

  1. Eksperymentuj z promptami, aby uzyskać jak najlepsze rezultaty. 
  2. Bądź precyzyjny w wydawanych poleceniach. 
  3. Dobrze wybierz obszary, w których chcesz wykorzystać AI. Technologia przyspiesza powtarzalne i monotonne zadania. W tych wymagających kreatywności sprawdza się nieco gorzej.  
  4. Optymalizuj swoją pracę dzięki sztucznej inteligencji, ale nie pozwól, aby Cię w niej zastąpiła. 
  5. Weryfikuj informacje! AI czasem halucynuje fakty. 
  6. Nakładaj poprawki, tam gdzie są potrzebne. Znajdź kompromis między jakością a wydajnością. 

Optymalizacja pod kątem głosowego wyszukiwania 

“Hej Google!” – takie powitanie skierowane do wyszukiwarki, zasłyszane gdzieś na ulicy, nikogo już nie dziwi. Opcja wyszukiwania głosowego to niezwykle przydatna funkcja, zwłaszcza kiedy z jakichś powodów nie możesz pisać. Jeśli do Twoich klientów należą ludzie młodzi, którzy nie boją się korzystać z takich udogodnień, zadbaj o to, by w 2024 roku pojawiać się w wynikach wyszukiwania, gdy ktoś korzysta z Voice Search. 

O co warto się zatroszczyć? Tutaj sprawdza się optymalizacja pod frazy lokalne, z długim ogonem i te, które mają postać naturalnie sformułowanych pytań. Ponieważ to głównie użytkownicy telefonów korzystają z wyszukiwania głosowego, warto postarać się, aby strona była przyjazna urządzeniom mobilnym. 

Mobile First Index  

Dla coraz większej ilości osób, smartfony stały się pierwszym wyborem, jeśli chodzi o urządzenia, za pośrednictwem których łączymy się z siecią. Każdego roku liczba użytkowników mobilnych rośnie, co nie umknęło uwadze Google. Już od 2016 roku wyszukiwarka kieruje się strategią, która w rankingach przede wszystkim uwzględnia to, jak wygląda mobilna wersja strony. Jeśli zatem jeszcze nie masz dopracowanej witryny pod kątem użytkowników przeglądających treści na telefonach, najwyższy czas, abyś uczynił to priorytetem. 

Na czym się skupić: 

  • Przyjazny wygląd na urządzeniach mobilnych. 
  • Brak rozjeżdżających się elementów oraz pop-upów zasłaniających całą stronę. 
  • Szybka reakcja na problemy techniczne. Wystrzegaj się błędu 404. 
  • Page speed, czyli szybkie ładowanie.

Zobacz też: https://www.the-first.pl/punkt-widzenia-zalezy-od-urzadzenia-dostosuj-strone-do-wyswietlania-na-smartfonie/ 

Core Web Vitals – optymalizacja dla szybkości strony 

Strona, która wolno się ładuje, zniechęca użytkowników do przeglądania, powoduje, że wzrasta współczynnik odrzuceń i przez to również spada jej pozycja. Jednym z czynników rankingowych, które sprawdzają, czy Twoja domena spełnia standardy szybkiego działania, jest Core Web Vitals. 

Do tej pory można było rozłożyć CWV na 3 elementy: 

  • Largest Content Paint (LCP) – czas ładowania się największego obrazka lub bloku tekstu.
  • Cumulative Layout Shift (CLS) – stabilność wizualna układu strony. 
  • First Input Delay (FID) – czas jaki zajmuje odpowiedź przeglądarki na pierwszą akcję ze strony użytkownika.

Od marca 2024 żegnamy się jednak z jednym z tych wskaźników. FID zostaje zastąpiony przez INP. Interaction to Next Paint ma mierzyć czas wszystkich interakcji, w które wchodzi użytkownik na danej stronie. 

Zatem postaraj się zoptymalizować stronę pod kątem szybkości reagowania na akcje użytkownika. Testuj i upewnij się, że utrzymasz dobry wynik poniżej 200 milisekund. Więcej niż 500 milisekund na interakcję oznacza, że strona wymaga poprawy. 

Znaczenie treści wideo w SEO 

Ściana tekstu nie jest jedynym sposobem, by komunikować się z użytkownikiem, który trafia na Twoją stronę. Jeśli dołączysz inne formy contentu, możesz zyskać u potencjalnego klienta, a także w wzrosnąć w rankingach. Wideo to świetna opcja, żeby urozmaicić treści na stronie. Pozwala to również pojawiać się w Google Wideo, co zwiększa Twoją widoczność. 

Nie masz pomysłu co dodać? 

  • Nagraj tutorial jak używać Twojego produktu. 
  • Opowiedz o jego korzyściach lub przetestuj na filmie. 
  • Pokaż, jak wygląda proces produkcji. 
  • Zademonstruj, jak wykonujesz wybraną usługę. 
  • Rosnącą popularnością cieszą się opinie wideo – pozyskaj taką od klienta i pochwal się. 

Influencer marketing 

Media społecznościowe to potęga i zdecydowanie warto wesprzeć się nimi, chcąc zwiększyć ruch na stronie. Ostatnie miesiące pokazują jednak, że w 2024 należy być ostrożnym, nawiązując współpracę z internetowymi osobistościami. 

Źródło: Rekomendacje prezesa UOKiK dotyczące oznaczania treści reklamowych przez influencerów
w mediach społecznościowych

Influencer marketing to popularny sposób, aby zyskać dostęp do szerokiego grona odbiorców, zwłaszcza młodych i sprawić, że Twój produkt poleci im zaufana osoba. Wszystko jednak wskazuje na to, że w 2024 roku będziesz musiał zachować ostrożność, jeśli rozważasz wspieranie działań SEO w ten sposób. 

Płatnymi współpracami coraz częściej interesuje się UOKiK, który zwraca uwagę na nieetyczne praktyki i nagminny brak oznaczeń sponsorowanego contentu. Co więcej, nie brakuje skandali i głośnych afer wokół influencerów, które powodują, że marki wycofują się z zawartych z nimi umów. Tutaj przede wszystkim warto wspomnieć o Pandora Gate, czyli aferze, w której ujawniono liczne niestosowne wiadomości wskazujące na kontakt znanych youtuberów z małoletnimi widzkami. 

Jeżeli zatem chcesz skorzystać z zasięgów, jakie generują internetowi twórcy, w nadchodzącym roku musisz dobrze weryfikować potencjalnych partnerów. Często warto prześwietlić ich karierę nawet o kilka lat wstecz, by upewnić się, że nie mają za sobą skandali i w przeszłości nie tworzyli treści, z którymi nie będziesz chciał być kojarzony. Wizerunkowo może Cię to dużo kosztować i okazać się niewarte zdobytych zasięgów. 

Podsumowanie 

Strategia SEO to plan działań na nadchodzący czas, które mają zapewnić Ci wyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. Chcąc się cieszyć związanymi z tym korzyściami, trzeba pracować cały rok. Ze względu na dynamiczne zmiany zachodzące w Google, musisz zaktualizować strategię na 2024 rok i dostosować się do nowych trendów. 

Istnieją pewne uniwersalne czynniki, które należy uwzględnić w planowaniu strategii SEO 2024. Będą to na przykład właściwie dobrane frazy kluczowe, techniczne dopracowanie strony czy wartościowy content. 

Zmieniające się algorytmy i aktualizacje Google to kolejny czynnik, który może zamieszać w Twojej strategii na nadchodzący rok. Nie sposób ich do końca przewidzieć, jednak można spodziewać się, że kontynuowane będą prace nad Helpful Content, opiniami o produktach oraz walka ze spamem. 

W SEO panują także trendy. Jedne przemijają, jak keyword stuffing. Inne, takie jak znaczenie doświadczenia użytkownika (UX), zyskują na znaczeniu. 

Trendy i tendencje na 2024 rok, które powinieneś uwzględnić to: 

  • Sztuczna inteligencja w SEO i marketingu. 
  • Voice Search. 
  • Strony przyjazne użytkownikom mobilnym. 
  • Nowy wskaźnik Core Web Vitals – Interaction to Next Paint. 
  • Wykorzystanie wideo w optymalizacji treści. 
  • Ostrożność i research w nawiązywaniu współpracy z influencerami. 

Pamiętaj, żeby dobrze zaplanować swoje działania SEO oraz marketingowe. Mając solidną strategię, łatwiej podejmiesz decyzje w kluczowych momentach. Jednak bądź też elastyczny, kiedy sytuacja tego wymaga i nie wahaj się zmieniać założeń, gdy widzisz, że nie uzyskujesz oczekiwanych efektów. Tak naprawdę proces tworzenia strategii na 2024 rok skończy się dopiero, gdy w kalendarzu ujrzysz 2025, niemniej jednak powinien rozpocząć się już teraz. 

    Przyjmuję do wiadomości, że moje dane osobowe będą przetwarzane w celu udzielenia odpowiedzi na przedstawione pytania/wnioski.
    Dowiedz się więcej na temat ochrony Twojej prywatności
    Udostępnij dalej

    Podobał Ci się artykuł?

    Zobacz naszą ofertę!

    The First

    Pozycjonujemy Po Mistrzowsku

    Dodaj komentarz