11 stycznia 2024

Jak wybrać agencję SEO? 5 najważniejszych cech firm pozycjonujących strony internetowe

Niewielu jest dzisiaj przedsiębiorców, którzy nie zdają sobie sprawy z tego, jak ważna dla ich biznesu jest obecność w sieci. Dobra widoczność w wyszukiwarkach internetowych oraz ruch na stronie realnie przekładają się na zyski. Jednak wiedza o tym, co pomaga w zdobywaniu pozycji oraz umiejętności, aby to wdrożyć, to coś, czego niektórzy dopiero poszukują. Mogą znaleźć to w dobrej agencji SEO, ale muszą wiedzieć, jak wybrać spośród dostępnych firm pozycjonujących strony internetowe. Sprawdź nasze podpowiedzi, jakich cech poszukiwać przy tego rodzaju współpracy.

  1. Co to jest agencja SEO?
  2. Agencja White SEO – etyczne praktyki w pozycjonowaniu
  3. Agencja SEO/SEM a kontakt z klientem
  4. Dobra agencja SEO jest transparentna
  5. Firma SEO według klientów – opinie
  6. Budżet dla firmy SEO a Twoje potrzeby
  7. Jakie pytania zadać agencji SEO?
  8. Podsumowanie

Co to jest agencja SEO?

Agencja SEO to firma, która zajmuje się pozycjonowaniem stron – tak można by ująć to w dużym skrócie. Głównym zadaniem takiego przedsiębiorstwa będzie więc umieszczenie domeny klienta na wysokiej pozycji na stronie z wynikami wyszukiwania. Ktoś niezaznajomiony z tematem mógłby jednak zapytać, po co to wszystko. Można wymienić kilka powodów, dla których warto o to zawalczyć. Najważniejsze z nich to: 

  • Pozyskanie ruchu organicznego, a więc zaproszenie na stronę więcej potencjalnych klientów. 
  • Zwiększenie konwersji, czyli akcji wykonywanych przez użytkowników na stronie, które przynoszą zysk. 
  • Zwiększenie świadomości marki, dzięki widoczności w wyszukiwarce. 

SEO, czyli Search Engine Optimization tłumaczy się jako optymalizację pod kątem wyszukiwarek internetowych, co oznacza, że działalność trudniącej się tym agencji, można podzielić na kilka obszarów z tym związanych. Oto co taka firma SEO będzie dla Ciebie robić: 

  • Techniczne SEO – dbałość o płynne i poprawne działanie strony oraz brak błędów. 
  • Treści zgodne z wytycznymi SEO – wartościowe teksty, które wykorzystują słowa kluczowe, aby wyszukiwarka przyznała stronie wyższą pozycję. 
  • Zarządzanie Profilem Firmy w Google – to wirtualna wizytówka, niezwykle ważna dla działań SEO. 
  • Link building – tworzenie zróżnicowanego profilu wartościowych linków.

Agencja White SEO – etyczne praktyki w pozycjonowaniu

Co biały kapelusz ma wspólnego z etycznym i skutecznym pozycjonowaniem? Zanim zlecisz takie działania, musisz znać pojęcie White Hat SEO, a nawet ważniejsze jest, aby znała je Twoja agencja. Oznacza ono optymalizację strony zgodną z wytycznymi Google, czyli przede wszystkim nastawioną na spełnienie oczekiwań użytkownika. 

Przeciwieństwem tego jest Black Hat SEO, czyli próby oszukania algorytmów i ominięcia wytycznych twórców wyszukiwarek. Tego rodzaju działalność zwykle odbywa się kosztem użytkownika, który narażony jest niejednokrotnie na spam oraz styczność z nieodpowiednimi treściami. 

Agencja White SEO najprawdopodobniej nie obieca Ci natychmiastowych efektów. Za to włoży czas i wysiłek w dostarczeniu wartościowego contentu na stronę oraz zadba o Twoją reputację online np. prowadząc dla Ciebie bloga czy wizytówkę w Profil Firmy w Google. Stworzy również dla Ciebie stronę z przejrzystym interfejsem oraz pozbawioną usterek technicznych. 

Z Black Hat SEO jest dokładnie odwrotnie. Na krótką metę można zanotować wzrost pozycji albo przynajmniej spadki u konkurencji. Jednak przeważnie nie trwa to długo, a po wykryciu takich działań przez algorytmy lub po kolejnej aktualizacji, strona spadnie, a może nawet zostanie na nią nałożona kara od Google, która przekreśli dalsze szanse na pozycjonowanie. 

Agencja SEO/SEM a kontakt z klientem

Inwestujesz w pozycjonowanie, żeby zapewnić swoim klientom jak najlepsze doświadczenia w sieci związane z Twoją firmą. Tymczasem w agencji SEO to Ty jesteś klientem, o którego należy zadbać. Zatem oczekuj osobistego opiekuna, czyli osoby, z którą zawsze będziesz się mógł/mogła skontaktować w przypadku pytań czy problemów. Unikaj firm, w których poszczególni konsultanci przerzucają Cię sobie jak gorącego ziemniaka. Może się okazać, że wtedy będziesz musiał wielokrotnie opowiadać kolejnym rotującym ludziom o swoich potrzebach i oczekiwaniach.

Dobra agencja SEO jest transparentna

SEO nie jest wcale tak oczywistą dziedziną wiedzy, a monitorowanie postępów działań oraz efektów bywa wyzwaniem dla niewtajemniczonych. Tutaj sprawdza się kompetentny opiekun klienta, który umiejętnie wytłumaczy Ci, za co płacisz oraz czego możesz się spodziewać. Jednak to nie wszystko, co powinna zapewnić transparentna agencja SEO. 

Ważne są regularne raporty z prac, które możesz w dowolnej chwili omówić z konsultantem. Powinieneś widzieć w nich, co dokładnie zostało zrobione na Twojej stronie i poza nią, a także mieć wgląd w wyniki z narzędzi, którymi agencja monitoruje postępy. 

Transparentność w SEO to również uczciwa wycena oraz przejrzysta umowa bez kruczków. Wystrzegaj się niejasnego cennika czy skomplikowanych procedur związanych z wypowiedzeniem. 

Firma SEO według klientów – opinie

Zadowolony klient jest najlepszą reklamą dla agencji SEO. Sprawdzaj więc opinie i referencje, a odkryjesz, czy warto podjąć współpracę z danym dostawcą usług. Jak odczytywać recenzje, tak aby nie dać się zwieść zarówno malkontentom, jak i przesadnie entuzjastycznym głosom? Kilka podpowiedzi, co warto rozważyć: 

  • Szukaj konkretów. Za co dokładnie jest chwalona agencja? Jaki problem notorycznie się powtarza wśród skarg klientów? Jak ważne są dla Ciebie we współpracy wymienione zalety? Jak bardzo przeszkadzałyby Ci wymienione wady? 
  • Znajdź tropy w historiach klientów agencji. Czy ktoś miał sytuację podobną do Twojej? Jak agencja rozwiązuje problemy? Z czym sobie nie poradziła?  
  • Odróżniaj komunikaty emocjonalne od merytorycznych. Pomyśl, co mogło kierować użytkownikiem przy pisaniu opinii. Jednostkowa sytuacja, która wzbudziła frustrację czy chłodna analiza sytuacji? 
  • Sprawdź, jak agencja odpowiada na krytykę oraz na pozytywne komentarze. Czy proponują rozwiązania problemów? A może wyciągają brudy na drugą stronę? Czy doceniają dobre opinie?

Budżet dla firmy SEO a Twoje potrzeby

Na pytanie, ile kosztuje pozycjonowanie, bardzo trudno jest odpowiedzieć, ponieważ jest to proces, na który składają się różne usługi. Wśród nich będzie zarówno tworzenie kontentu i techniczne działania na stronie (on-page), jak i te poza nią (off-page). Trzeba więc brać pod uwagę, ile treści jest do napisania, ile problemów technicznych należy naprawić czy ile kosztuje pozyskanie wartościowego linka w Twojej branży. 

Jest jeszcze jedna rzecz, którą powinno się brać pod uwagę przy liczeniu kosztów, czyli Twój budżet. Doskonale byłoby, gdyby można było płacić za SEO według potrzeb, jednak niestety nie zawsze będziesz w stanie opłacić wszystkie niezbędne działania na jednej fakturze. 

Oto jak prezentowały się budżety na SEO w minionym roku, według ankiety Search Engine Journal. 

Źródło: Raport Search Engine Journal „State of SEO 2024

Zatem postaw na agencję SEO, która daje ci możliwość elastycznego manipulowania budżetem na pozycjonowanie. Poinformuj, ile możesz przeznaczyć na ten cel i pozwól specjalistom wyznaczyć priorytety. Niech podpowiedzą Ci, czy ważniejsze jest w tej chwili stworzenie dodatkowej podstrony, naprawienie technicznego problemu, czy dopisanie treści na kategorie, z których najbardziej chcesz czerpać zysk.

Jakie pytania zadać agencji SEO?

  1. Na jak długo podpisywana jest umowa?

Umowy zazwyczaj podpisywane są na czas nieokreślony, na 12 miesięcy lub na 24 miesiące. Firma, która jest pewna efektów zazwyczaj będzie podpisywała umowę na czas nieokreślony, nie bojąc się, że klient szybko ją wypowie lub po roku ucieknie do konkurencji. 

  1. Czy linki, które dla mnie pozyskacie, zostaną na zawsze?  

Rzetelna firma nie powinna kasować tego, za co klient już zapłacił. Czyli jeśli umieściła w sieci dla niego linki, to powinny one zostać tak długo, jak istnieje portal. Natomiast przy zakupie artykułów sponsorowanych, tak długo, jak ustalone jest z danym wydawcą. W przypadku portali jest to zazwyczaj od 12 miesięcy w górę. W każdym razie, jeśli mamy do czynienia z uczciwym usługodawcą, linki nie powinny być celowo usuwane po zakończeniu współpracy. 

Przeczytaj więcej o tym, co to jest link

  1. Czy możemy rozliczać się od sprzedaży w moim sklepie?

Najczęściej spotykany w tego typu współpracy jest model hybrydowy. Czyli klient płaci abonament, ale jest on niższy niż standardowo + prowizję od sprzedanych produktów. Trzeba jednak znaleźć sposób jak rozliczać ewentualne zwroty, które szczególnie w branży modowej są na porządku dziennym. 

  1. Czy pozycjonujecie firmę konkurencyjną?

Warto o tym wiedzieć, chociaż taka ewentualność nie musi dawać powodów do obaw. Generalnie w praktyce wygląda to tak, że jeśli firma dla jednej i drugiej domeny stara się tak samo, to o tym, kto będzie wyżej decyduje Google. Jednocześnie jest to bez wątpienia sprawa dość delikatna i jeśli firma jest uczciwa to z pewnością o tym poinformuje. Może to być dobry test na szczerość w relacjach biznesowych. 

  1. Ile czasu muszę czekać na efekty?

W przypadku nowych domen zazwyczaj nawet 12 miesięcy, żeby zacząć sensownie sprzedawać w sklepie. Zachowaj ostrożność, gdy usłyszysz, że szybko wskoczysz do Top1, jeśli tylko podpiszesz umowę. Firma nie powinna obiecywać czegoś, czego nie da się dowieźć albo co gorsza czegoś, co po prostu chcesz usłyszeć jako klient.

Podsumowanie

Rolą agencji SEO jest podwyższenie pozycji Twojej strony w wyszukiwarce oraz zwiększenie ruchu organicznego. Komu warto powierzyć to zadanie? Oto 5 podpowiedzi: 

  1. Wybierz agencję White SEO, która stawia na praktyki zgodne z wytycznymi Google. 
  2. Doceniaj agencje, w których masz dobry kontakt ze swoim osobistym opiekunem. Omijaj te, w których jest duża rotacja. 
  3. Transparentność przede wszystkim – raporty oraz jasne i uczciwe warunki współpracy. 
  4. Stawiaj na firmy SEO, które dobrze zarządzają swoją reputacją online. 
  5. Nawiąż współpracę z agencją, która weźmie pod uwagę zarówno Twoje potrzeby, jak i budżet. 

Szukaj tych cech wśród swoich potencjalnych partnerów biznesowych i nie zapomnij zadać pytań z naszej listy. 

    Przyjmuję do wiadomości, że moje dane osobowe będą przetwarzane w celu udzielenia odpowiedzi na przedstawione pytania/wnioski.
    Dowiedz się więcej na temat ochrony Twojej prywatności
    Udostępnij dalej

    Podobał Ci się artykuł?

    Zobacz naszą ofertę!

    The First

    Pozycjonujemy Po Mistrzowsku

    Dodaj komentarz

    Strona używa ciasteczek. Potwierdź, aby kontynuować. Nasza Polityka Prywatności więcej

    Cookie na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookie", aby umożliwić Ci najlepszy sposób przeglądania strony.

    Zamknij