21 marca 2024

Agencja SEO czy in-house? Wybierz dla siebie najlepszą opcję

Małe i duże firmy potrzebują pozycjonowania. Lokalne biznesy i e-commerce muszą dbać o widoczność w sieci. Sklepy internetowe i strony usługowe wymagają optymalizacji SEO. Obecność w Google niesie korzyści dla wszystkich, jednak droga do Top10 nie dla każdego musi wyglądać tak samo. Zanim zaczniesz swoje działania w tym kierunku, musisz zdecydować, czy chcesz współpracować z agencją SEO, czy zatrudnić specjalistów w wewnętrznym dziale. Sprawdź zalety i wady obu tych opcji. 

Spis treści:

  1. Agencja SEO a in-house – czym się różnią te rozwiązania?
  2. Agencja SEO – zalety i wady
  3. In-house SEO – zalety i wady
  4. Podsumowanie

Agencja SEO a in-house – czym się różnią te rozwiązania?

W pozycjonowanie strony firmowej czy sklepu, musisz zainwestować środki, bez względu na to, komu to zlecisz. Jaka jest więc różnica, między wysyłaniem pieniędzy do agencji SEO, a wypłacaniem wynagrodzeń dla wewnętrznego działu w firmie? 

Agencja SEO – outsourcing pozycjonowania

Jeśli decydujesz się na outsourcing pozycjonowania, zdajesz się na zewnętrzną firmę, która wykonuje za Ciebie szereg zadań. Korzystasz z know how swojego partnera biznesowego, agencyjnych narzędzi oraz usług specjalistów w różnych dziedzinach (copywriting, analiza SEO, pozyskiwanie linków, naprawa technicznych usterek itd.). Raz w miesiącu otrzymujesz raport z działań oraz fakturę. Długość takiej  współpracy określa umowa, chyba że jest bezterminowa, tak jak w The First. Wówczas to Ty decydujesz, kiedy chcesz ją wypowiedzieć. 

Agencje odpowiadają, co według nich zniechęca do współpracy. Źródło: Raport Search Engine Journal „State of SEO 2024. Agency report”

In-house SEO – pozycjonowanie we własnym zakresie

Tworząc wewnętrzny dział SEO w swojej firmie, możesz mieć kontrolę nad tym, kto i jakie prace dla Ciebie wykonuje. Twój osobisty udział w procesie pozycjonowania nie musi być konieczny, tak długo jak pracownicy, których zatrudniasz, będą samodzielni. Mogą oni realizować cele, które sam im wyznaczysz. Z drugiej strony to Ty ponosisz koszt wyposażenia ich w niezbędne narzędzia oraz szkolenia i wdrażania. 

Źródło: Raport Search Engine Journal „State of SEO 2024. In-house report”

Agencja SEO – zalety i wady

Zanim podpiszesz umowę z agencją SEO, z pewnością chcesz wiedzieć, jakie korzyści się z tym wiążą. Przy okazji poczytaj również o ograniczeniach z tym związanych. 

Korzyści ze współpracy agencyjnej

Szerokie pole ekspertyzy – Agencja SEO zatrudnia specjalistów, zajmujących się poszczególnymi gałęziami SEO. Dzięki temu może oferować kompleksowe usługi, na które składa się zarówno tworzenie treści, jak i techniczne SEO. Nie musisz więc osobno zlecać optymalizacji strony, linkowania, kampanii Ads itd. 

Dostęp do narzędzi – Specjalistyczne oprogramowanie SEO jest niezbędne do analizy danych, na podstawie których powstaje Twoja strategia pozycjonowania. Niestety, bywa też kosztowne, zwłaszcza jeśli chcesz skorzystać z ciekawszych funkcji. Agencje najczęściej inwestują w pakiety premium. 

Raporty z prac – Postępy prac oraz efekty działań agencji możesz monitorować w prosty sposób, dzięki raportom. Oszczędzają one Twój czas, który musisz w przeciwnym wypadku poświęcić, aby samodzielnie analizować poszczególne parametry strony, ruch itd. 

Minimum pracy po Twojej stronie – Niekiedy wszystko, co musisz zrobić współpracując z agencją, to przejrzeć raport raz w miesiącu.Jeśli prace idą dobrze, możesz spokojnie zająć się swoją główną działalnością.  

Doradztwo i opieka nad Twoją stroną – Jeżeli chcesz się angażować w działania SEO, masz pytania lub potrzebujesz porady, możesz liczyć na dział obsługi klienta. W niektórych agencjach masz też dedykowanego opiekuna, który jest z Tobą w kontakcie. 

Oferta dopasowana do budżetu i mniejsze koszty – Możesz współpracować z agencją w różnym zakresie. Oferta będzie dostosowana do Twoich potrzeb oraz możliwości finansowych. Zależnie od tego, jak dużo pracy wymaga pozycjonowanie, jest duże prawdopodobieństwo, że wysokość poszczególnych faktur, będzie znacząco niższa od wynagrodzenia dla pracowników działu SEO in-house. 

Minusy współpracy z agencją

Mniejsza znajomość Twojej branży – W Agencji SEO masz do czynienia ze specjalistami od pozycjonowania stron. Małe prawdopodobieństwo, że wśród nich jest też ekspert z właśnie Twojej branży. W tej dziedzinie, specjalistyczną wiedzę masz tylko Ty, więc jeśli nie przygotujesz dobrego briefu, pewne elementy współpracy mogą nie spełnić Twoich oczekiwań. 

Potencjalne problemy komunikacyjne – Ze swoimi pracownikami masz kontakt na co dzień. Znają oni także Twoje potrzeby. W agencji, komunikacja z klientem może wyglądać różnie. W niektórych przypadkach, mogą pojawić się problemy we wzajemnym zrozumieniu swoich oczekiwań. 

Wiążąca umowa – Umowy agencyjne mogą przybrać różne formy. Bardzo często otrzymujesz kontrakt na rok, a jego skrócenie może okazać się kosztowne. Musisz więc zachować czujność na etapie podpisywania zobowiązania i najlepiej wybrać ofertę z umową bezterminową. 

Przeczytaj, jak wybrać agencję SEO oraz jakie pytania zadać, aby uniknąć wpadki. 

Agencja SEO – dla kogo ta opcja?

Rozważ dokładnie wszystkie za i przeciw, aby dowiedzieć się, czy agencja SEO będzie dla Ciebie lepsza niż działania in-house. Wybierz outsourcing, jeżeli nie masz czasu samodzielnie zajmować się pozycjonowaniem, a chcesz, by praca została wykonana profesjonalnie. Docenisz to rozwiązanie również wtedy, gdy masz ograniczony budżet i chcesz wykorzystać go jak najlepiej. 

In-house SEO – zalety i wady

Myślisz nad tym, aby zbudować dział SEO wewnątrz swojej firmy? Poznaj dobre i złe strony takiej decyzji. 

Korzyści z wewnętrznego działu SEO

Masz pełną kontrolę – Możesz w każdej chwili napisać na firmowym komunikatorze, a nawet zajrzeć przez drzwi do swojego zespołu SEO. Kontrolujesz pracę specjalistów w takim zakresie, w jakim tylko chcesz, nawet codziennie monitorując ich postępy. 

Pracownicy z branżową wiedzą – Twoi specjaliści SEO będą również posiadali rozległą wiedzę z branży, w której prowadzisz działalność. Pomoże im to dostosować strategię do specyfiki Twojej firmy. 

Ty decydujesz z kim pracujesz – Osobiście dobierasz sobie ludzi do współpracy, zarówno pod kątem cech osobowości, jak i predyspozycji czy kompetencji. 

Sprawna komunikacja wewnątrz firmy – Nie musisz martwić się o brak kontaktu ze swoim opiekunem projektu. W obrębie przedsiębiorstwa, komunikacja przebiega na Twoich zasadach. Sam wybierasz formę, w jakiej chcesz się porozumiewać – mailowo, poprzez komunikator, osobiście itd.. 

Dla swojego zespołu jesteś priorytetem – Agencja ma wielu innych klientów. Twój wewnętrzny dział SEO obsługuje jedynie Ciebie i to Twoja strona jest dla niego priorytetem. 

Minusy z działań SEO we własnym zakresie

Wolniejszy rozwój na etapie wdrażania – Przynajmniej na starcie, możesz spodziewać się dużo wolniejszych postępów. Agencja od razu wkroczy do działania, a wewnętrzny dział musisz zbudować i wdrożyć. Zanim pracownicy poznają branżę i zaczną być samodzielni, może minąć dłuższy czas. 

Wszystko na Twojej głowie – Musisz dołożyć działania związane z pozycjonowaniem do swojej listy zadań. Owszem, masz od tego ludzi, ale trzeba nimi kierować, a jeszcze wcześniej rekrutować i przyuczyć. 

Duże koszty utrzymania – Dobry specjalista SEO prawdopodobnie nie będzie pracował za najniższą krajową. Dodatkowo musisz zapewnić mu narzędzia do pracy i inwestować w szkolenia, jeśli chcesz, by się rozwijał. Koszty utworzenia działu mogą więc okazać się bardzo duże, zwłaszcza w porównaniu do typowej agencyjnej faktury. 

In-house SEO – dla kogo ta opcja?

Po szybkim spojrzeniu na listę wad i zalet in-house SEO, możesz łatwo wywnioskować, komu spodoba się taka opcja. Wybierz ją, jeśli posiadasz możliwości finansowe, by budować osobny dział do spraw pozycjonowania, a przy tym chcesz mieć wszystkie działania pod kontrolą. Dodatkowo, będziesz mieć pewność, że osoby, które dbają o Twoją widoczność, bardzo dobrze znają Twoją branżę. 

Podsumowanie

Obecnie, trudno prowadzić dochodowy biznes, nie zaznaczając swojej obecności w sieci. Pozycjonowanie w wyszukiwarce Google wymaga jednak specjalistycznej wiedzy i systematycznej pracy. Zadanie to możesz powierzyć agencji SEO lub stworzyć dział in-house SEO. Każda z tych opcji ma wady i zalety. 

Agencja SEO to dobry wybór, jeśli chcesz: 

  • korzystać z wiedzy specjalistów z różnych dziedzin SEO oraz specjalistycznych narzędzi, 
  • zamiast SEO, zajmować się głównymi zadaniami związanymi ze swoją działalnością, 
  • zmieścić się w konkretnym budżecie i nie ponosić kosztów zatrudnienia oraz narzędzi. 

Wybierz in-house SEO, gdy zależy Ci, aby: 

  • mieć całkowitą kontrolę nad pozycjonowaniem Twojej strony, 
  • oddać działania SEO w ręce osób, które dobrze znają Twoją branżę, 
  • nie być jednym z wielu klientów, pozycjonowanych przez dany zespół specjalistów. 

Dobrze przemyśl, jakie są Twoje potrzeby i oczekiwania, a także możliwości. Jak bardzo chcesz się angażować w pozycjonowanie? Ile pieniędzy jesteś w stanie przeznaczyć? Ile czasu możesz na to poświęcić? Odpowiadając sobie na te pytania, łatwo dojdziesz do właściwych wniosków. 

Być może rozmowa z naszymi doradcami pomoże Ci podjąć decyzję i dowiedzieć się więcej o agencyjnej współpracy. Joanna, Michał i Jakub czekają na Twoje pytania!

    Przyjmuję do wiadomości, że moje dane osobowe będą przetwarzane w celu udzielenia odpowiedzi na przedstawione pytania/wnioski.
    Dowiedz się więcej na temat ochrony Twojej prywatności
    Udostępnij dalej

    Podobał Ci się artykuł?

    Zobacz naszą ofertę!

    The First

    Pozycjonujemy Po Mistrzowsku

    Dodaj komentarz

    Strona używa ciasteczek. Potwierdź, aby kontynuować. Nasza Polityka Prywatności więcej

    Cookie na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookie", aby umożliwić Ci najlepszy sposób przeglądania strony.

    Zamknij