02 lutego 2024
Jeżeli zależy Ci na tym, żeby wygenerować ruch na stronie, mieć kontakt z potencjalnymi klientami oraz tymi, którzy już kupili, a w rezultacie na zwiększeniu sprzedaży, zdecydowanie nie możesz lekceważyć e-mail marketingu. To doskonały sposób, aby najnowsze informacje o swojej ofercie, dostarczyć prosto do swojej grupy docelowej. Jednak do prowadzenia takich działań potrzebujesz bazy mailingowej. Jak ją zbudować? Podpowiedzi poniżej.
Spis treści:
Nie da się wysyłać wiadomości ofertowych bez listy odbiorców. List w butelce, który przypadkowo wypłynie gdzieś na brzeg, ma małe szanse trafić w ręce potencjalnego klienta. Musisz wiedzieć, na jaki adres ślesz swoje treści i do kogo one trafiają. Te informacje znajdziesz w zbiorze danych nazywanych listą mailingową. Mogą w niej być po prostu imiona oraz adresy mailowe odbiorców, ale jeśli uda Ci się zgromadzić inne dane, także umieść je w takim zestawieniu. Mogą okazać się bardzo pomocne.
Niestety nie ma żadnej ogólnodostępnej listy adresów mailowych, która byłaby stworzona na wzór funkcjonującej dawniej książki telefonicznej. Nawet gdyby coś takiego istniało, nie oznaczałoby to, że tak po prostu możesz wykorzystać to w swoim biznesie. Dane internautów są chronione, a informację handlową należy wysyłać wyłącznie do osób, które wyraziły na to zgodę. Chociaż możesz rozważać zakup bazy mailingowej, lepiej zrobisz, jeśli zbudujesz ją samodzielnie, nawet jeżeli będzie to wymagało więcej wysiłku.
Zdarza się, że firmy kupują bazy mailingowe, jednak ta droga nie jest uznawana za najlepszy sposób do skutecznego przeprowadzenia kampanii e-mail marketingowej. Oto kilka najważniejszych powodów, dla których nie warto się na to decydować:
Stworzenie własnej bazy mailingowej to znacznie lepszy i bezpieczniejszy sposób niż zakup danych z podejrzanego źródła. Chociaż wymaga to od Ciebie pewnego nakładu pracy, masz dzięki temu o wiele większą szansę na konwersję.
Dlaczego warto podjąć wysiłek?
Jeśli potencjalne korzyści przekonały Cię, żeby zacząć budować listę odbiorców we własnym zakresie, z pewnością zastanawiasz się, od czego zacząć lub jaką taktykę wybrać. Przejrzyj więc z nami najpopularniejsze sposoby na stworzenie bazy mailingowej.
Blog to dobry sposób, aby zainteresować odbiorców swoją marką. Tworząc wartościowy i użyteczny dla Twojej grupy docelowej content, możesz liczyć na to, że będą wracać po więcej. Umieść we wpisach lub pod nimi formularz z call to action, który zachęci do pozostawienia swojego adresu mailowego. Osoby, które zainteresują się Twoimi treściami, o wiele chętniej wyrażą zgodę, abyś wysyłał do nich swoją ofertę, informację o nowym artykule na blogu oraz więcej pożytecznych wskazówek.
Przeczytaj też: Jak zwiększyć ruch na stronie?
Chcesz zdobyć adres mailowy? Daj coś w zamian! Częstą praktyką jest przygotowywanie materiałów edukacyjnych z wartościowym contentem w formie e-booków lub filmów wideo. Trafiają one na skrzynki mailowe osób, które wyrażają zgodę w specjalnym formularzu i zgadzają się na późniejszy kontakt mailowy. Taki podarek w zamian za dane kontaktowe nazywa się lead magnetem.
Wykorzystując social media, możesz łatwo trafić do swojej grupy docelowej. Jak jednak skłonić jej przedstawicieli do pozostawienia na siebie namiarów? Zachęć ciekawym, dopasowanym do odbiorcy przekazem, wykorzystaj lead magnet albo zaproś do skorzystania z promocji i przede wszystkim dobrze przygotuj landing page. Strona, na którą trafi użytkownik po kliknięciu w Twój link musi być dopracowana. Nie może wyglądać jak scam czy amatorska witryna. Zadbaj też o wezwanie do działania, które zachęcą do interakcji.
Z wyskakującymi okienkami trzeba uważać. Jeśli przedobrzysz i sprawisz, że przez nie strona będzie mało funkcjonalna, tylko zirytujesz użytkownika. Jednak pop-up wyświetlony w odpowiednim momencie (np. po 30 sekundach przeglądania strony, jak sugeruje załoga Freshmail), może spowodować, że do Twojej bazy dołączy nowy adres e-mail.
Baner zachęcający do zapisania się do newslettera może sprawdzić się bardzo dobrze, zwłaszcza jeśli w zamian zaoferujesz dostęp do atrakcyjnych zniżek lub inne korzyści. Wykorzystaj taką graficzną zachętę na swojej stronie głównej lub dodaj ją na inną stronę w ramach płatnej współpracy.
Etyczne praktyki w e-mail marketingu okazują się zwykle najbardziej skuteczne. Być może pozyskasz dzięki nim mniej danych niż przy zakupie gotowej bazy lub stosowaniu nieuczciwych sztuczek, jednak będą to dużo bardziej wartościowe kontakty. W końcu pozostawią je ludzie, którzy już Cię znają i wykazali zainteresowanie Twoimi treściami. To właśnie ta grupa ma największe szanse, aby zmienić się w płacących klientów. Podpowiadamy, jakich zasad warto się trzymać przy budowaniu listy odbiorców.
Jeśli zamierzasz wysyłać ofertę handlową, niech ta informacja znajduje się w formularzu. Daj też znać, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Bądź uczciwym i transparentnym reklamodawcą, a wówczas Twoje treści nie trafią do osób, które sobie tego nie życzą.
Wielu potencjalnych klientów obawia się, że ich skrzynka mailowa zostanie zasypana niechcianymi wiadomościami, także od podmiotów, które są partnerami handlowymi Twojej firmy, a nie bezpośrednio od Ciebie. Nie udostępniaj powierzanych danych i nie nadużywaj zaufania subskrybentów, jeśli nie chcesz wkrótce wykreślać z bazy tych osób, które przestały otwierać Twoje wiadomości.
Dowiedz się więcej o tym, jak wygląda skuteczna strona internetowa.
Dziel odbiorców swoich maili w taki sposób, aby wiedzieć, jaki rodzaj treści może ich interesować. Twórz segmenty i wysyłaj według nich spersonalizowane maile, a Twoja szansa na konwersję wzrośnie.
Formularz kontaktowy, baner czy reklama w mediach społecznościowych, która ma rozbudować Twoją bazę mailingową, musi się wyróżniać i wyglądać zachęcająco. Postaw na chwytliwe hasło, call to action oraz przykuwającą wzrok oprawę graficzną.
Pamiętaj, że aby coś dostać, często musisz coś dać od siebie. To może być zniżka na produkty lub usługi, e-book czy darmowe materiały albo po prostu przydatne treści zamieszczane na blogu. Jeśli dostarczysz wartość, zyskasz zaufanie i dodasz do bazy kolejne osoby.
E-mail marketing to sposób zwiększania ruchu oraz konwersji, który przy niskich nakładach finansowych, może dawać dużą skuteczność. Jednak takie działania muszą być przeprowadzone prawidłowo. Podstawę tutaj stanowi baza mailingowa, którą należy zbudować stosując dobre praktyki.
Kupowanie gotowej listy odbiorców wiąże się z ryzykiem pogorszenia reputacji marki, możliwością kar za naruszenie przepisów oraz oznaczeniem jako spam. Zamiast tego włóż trochę wysiłku w gromadzenie danych kontaktowych od osób, które interesują się Twoimi treściami.
Pomogą Ci:
Koniecznie stosuj się również do zasad, które pozwolą Ci efektywnie i w etyczny sposób budować bazę zaangażowanych odbiorców.
Dzięki temu maile będą chętniej czytane, a w Twojej bazie zagoszczą osoby, które będą chciały od Ciebie kupować.
Strona używa ciasteczek. Potwierdź, aby kontynuować. Nasza Polityka Prywatności więcej
Cookie na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookie", aby umożliwić Ci najlepszy sposób przeglądania strony.