06 kwietnia 2023

Wróżenie z fusów? 10 prognoz na temat SEO w 2023 roku

Wskazówki odnośnie branży SEO to temat, z którego stosunkowo trudno zrobić evergreen content. Jeden, nawet obszerny i wnikliwy artykuł, napisany 10 lat temu, będzie już dziś zdecydowanie nieaktualny. Co roku Google wprowadza swoje aktualizacje algorytmów, a do tego dostajemy w ręce nowe narzędzia i technologie, jak na przykład ChatGPT. Dlatego wpisy o SEO na rok X będą zapewne pojawiać się z co najmniej taką samą częstotliwością jak te o niedzielach handlowych. Za nami pierwszy kwartał roku 2023, więc my też dzielimy się wskazówkami i prognozami na temat tego, co będzie ważne w branży SEO. Jedne zaskakują, a inne wskazują, że niektóre ważne kwestie wciąż pozostają aktualne.

Spis treści:

  1. Intencja użytkownika
  2. Treści wysokiej jakości
  3. E-A-T + E
  4. Optymalizacja treści video pomocna w SEO?
  5. Mocne i wartościowe linki
  6. Wyszukiwanie lokalne
  7. Multisearch
  8. Wyszukiwanie głosowe
  9. Płynne przejście na Google Analytics 4
  10. Power couple – wykonawca + analityk
  11. Podsumowanie

1. Intencja użytkownika

Jeszcze do niedawna wszyscy obserwowaliśmy z niepokojem jak wdrażana jest Helpful Content Update, której zadaniem jest nagradzanie witryn udzielających pomocnych i wartościowych informacji. Wprowadzenie tej aktualizacji świadczy o tym, że nie słowa kluczowe, a intencja użytkownika są i prawdopodobnie pozostaną ważne w SEO. Liczy się więc, jak nasz content odpowiada na dane zapytanie i czy ta odpowiedź satysfakcjonuje użytkownika, a nie ile razy zostanie wymieniona fraza. Ten, kto jeszcze nie zmienił przyzwyczajeń i dalej uprawia keyword stuffing, zatrzymał się w SEO na latach 90.

2. Treści wysokiej jakości

Od wielu lat nie zmienia się narracja Google, że wysoka jakość udostępnianych treści jest bardzo ważna. Ten punkt w prognozach zatem nikogo nie zaskakuje, jednak lekceważenie go może być kosztowne. Od wprowadzenia algorytmu Panda minęło 12 lat, a Google wciąż nie przestaje działać w kierunku promowania wartościowego contentu. W przyszłości można spodziewać się więcej aktualizacji z tym związanych.

3. E-A-T + E

Expertise – Authoritativenes – Trustworthiness, czyli Ekspertyza, Autorytet i Wiarygodność to rozwinięcie dobrze znanego w SEO skrótu E-A-T. Od 2018, kiedy Google wzięło się mocno za strony o tematyce medycznej, podkreśla się, że te 3 czynniki są niezwykle istotne w walce z dezinformacją. Pod koniec 2022 roku do tego równania dołączyło dodatkowe E, czyli Experience. Doświadczenie związane z tematem treści czy opisywanym produktem, będzie grało istotną rolę w ocenianiu wartości informacji.

Źródło: Search Quality Evaluator Guidelines

4. Optymalizacja treści video pomocna w SEO?

Według ankiety Content Marketing Institute, znaczenie materiałów video w biznesie rośnie. Niestety fakt ten zdaje się omijać SEOwców, którzy tę kwestię uznają za działkę sektora marketingu. Właśnie dlatego treści te nie są optymalizowane, a ich potencjał nie zostaje w pełni wykorzystany. Warto więc połączyć siły dwóch działów.


Źródło: Raport CMI „2022 Video Visual Storytelling Survey”

5. Mocne i wartościowe linki

Pozyskiwanie wartościowych linków wciąż jest bardzo ważne dla SEO. Właśnie dlatego warto wiedzieć, jak to robić. Specjaliści SEO mają zazwyczaj jakieś pojęcie o tym, jak sprawdzać parametry witryny, w której chcemy umieścić link i wiedzą, gdzie warto się pokazać. Niestety takie techniczne szczegóły umykają często innym działom, które również są odpowiedzialne za nawiązywanie tego typu współprac. Warto więc wspólnie z sektorem SEO oraz działem PR ustalić przejrzyste zasady dotyczące linkbuildingu.

6. Wyszukiwanie lokalne

Dla biznesów prowadzonych stacjonarnie, czyli np. restauracji, hoteli czy salonów urody, niezmiennie istotne jest SEO lokalne. Wciąż warto pojawiać się internetowych katalogach firm, dbać o aktualność informacji w Profilu Firmy w Google, starać się o dobre opinie i tworzyć content z uwzględnieniem lokalizacji.

7. Multisearch

MUM to technologia oparta na sztucznej inteligencji, która pozwala usprawnić wyszukiwanie i dodawać nowe opcje dla użytkowników Google. Teraz dzięki temu udało się wyposażyć Google Lens w funkcję wyszukiwania łączącego obraz z tekstem. Powinniśmy więc mieć oko na to, jak rozwiną się kolejne opcje związane z multisearchem.

8. Wyszukiwanie głosowe

Wyszukiwanie głosowe jest szybkie i wygodne, za co docenia je wielu użytkowników. Eksperci przewidują, że wkrótce wpisywanie haseł w Google może przejść do lamusa. Chociaż jeszcze się to nie stało, należy bacznie obserwować ten powoli wzbierający trend.

9. Płynne przejście na Google Analytics 4

Universal Google Analytics wypada z gry z dniem 1 lipca 2023. Początkowo wiele osób było sceptycznych wobec nowego Google Analytics 4, jednak nadeszła pora, aby przyzwyczajać się do myśli, że przejście jest nieuniknione. Im szybciej zaczniemy ten proces i oswoimy się z GA4, tym lepiej dla nas.

10. Power couple – wykonawca + analityk

Podział ról w SEO jest konieczny, jednak jeśli dzielimy tych, którzy analizują dane oraz trendy i tych, którzy wykonują zadania związane z pozycjonowaniem, musimy zadbać o ich prawidłową komunikację. Najlepszą opcją jest stworzenie dla nich wspólnej przestrzeni, w której wykonawcy będą mogli nie tylko otrzymywać i interpretować wytyczne, ale także konsultować je na bieżąco. O wiele łatwiej dokonać tego w placówce stacjonarnej firmy niż online, ale dzięki narzędziom i komunikatorom, nie jest to niemożliwe.

Podsumowanie

Prognozowanie w branży SEO nie jest łatwym zadaniem, biorąc pod uwagę dynamiczne i często niespodziewane zmiany. Powyższe zestawienie pokazuje, że sporo się zmieniło, ale fundamenty od wielu lat pozostają te same. Musimy liczyć się z nowymi narzędziami i metodami weryfikacji naszych treści. Jednocześnie nie będziemy mogli pozwolić sobie na zaniedbanie podstaw, czyli intencji użytkownika, tworzenia wartościowych treści, a także linkbuildingu. Obszarem, nad którym obecnie warto się pochylić, jest również komunikacja między różnymi działami w firmie. Jak się często okazuje, SEO wcale nie musi stać daleko od marketingu czy PR, a analitycy i wykonawcy nie powinni podawać sobie rąk przez ścianę.

Udostępnij dalej

Podobał Ci się artykuł?

Zobacz naszą ofertę!

The First

Pozycjonujemy Po Mistrzowsku

Dodaj komentarz

Strona używa ciasteczek. Potwierdź, aby kontynuować. Nasza Polityka Prywatności więcej

Cookie na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookie", aby umożliwić Ci najlepszy sposób przeglądania strony.

Zamknij