28 września 2023

User Generated Content – zarządzaj nim mądrze

Media masowe, czyli przede wszystkim telewizja to wciąż potęga, która może pochwalić się ogromnymi zasięgami. Jednak internauci mają do swojej dyspozycji możliwości, o których telewidzowie mogą tylko pomarzyć. To właśnie opcja interakcji oraz tworzenia własnych treści, którą daje Internet, najbardziej odróżnia od siebie te dwa kanały komunikacji. W jaki sposób można wykorzystać tzw. User Generated Content dla swojego biznesu? Czy pomoże nam w SEO albo pozwoli lepiej sprzedawać? A może niesie też pewne zagrożenia? Poniżej więcej informacji i wskazówek.

Spis treści:

  1. Co zalicza się do User Generated Content?
  2. User Generated Content – jak może Ci pomóc?
  3. User Generated Content – odpowiedzialność jest po Twojej stronie
  4. Podsumowanie

Co zalicza się do User Generated Content?

Treść tworzona przez użytkowników – tak należy tłumaczyć zwrot User Generated Content. Teoretycznie wszyscy jesteśmy użytkownikami Internetu. Czy zatem można powiedzieć, że człowiek, który buduje swoją stronę internetową i zatrudnia copywritera do pisania tekstów oraz grafika do pracy nad stroną wizualną witryny, robi User Generated Content? Tutaj należy zaznaczyć, że pojęcie to zazwyczaj wyklucza udział profesjonalistów oraz osób zaangażowanych w działanie danej domeny. Chodzi tu raczej o wkład użytkowników z zewnątrz. Wobec tego do User Generated Content zaliczymy:

  • komentarze na stronie oraz w social mediach,
  • posty w mediach społecznościowych,
  • recenzje i wpisy blogowe,
  • twórczość konkursową użytkowników,
  • wzmianki na forach internetowych.

User Generated Content – jak może Ci pomóc?

Istnieje wiele korzyści, które wynikają z aktywności użytkowników. Na przykład z perspektywy SEO, komentarze czy opinie, które innymi słowami przekazują treść artykułu, mogą sprawić, że strona będzie pozycjonować się na więcej fraz. Treści tworzone przez użytkowników w ramach konkursów i innych akcji związanych z danym brandem to również doskonały sposób na zwiększenie zaangażowania w markę oraz na nieco bardziej autentyczną reklamę.

Recenzje i zeznania przesłane przez klientów są bardziej wiarygodne niż maki opowiadające o swoich produktach. Tak 72%. Nie mam zdania 19%. Nie 9%. Źródło: Raport Tint „The State od User-Generated Content 2022”

Jednak przede wszystkim User Generated Content ma ogromną moc wpływania na decyzje zakupowe. Recenzje, komentarze i opinie cieszą się dużo większym zaufaniem niż działania reklamowe samej marki czy powiązanych z nią influencerów. Właśnie dlatego warto zachęcać użytkowników do pozostawienia swojego wkładu.

Kilka sposobów, aby zwiększyć ilość UGC:

  • Proste call to action nakłaniające do pozostawienia opinii lub pytanie na końcu wpisu, które zachęci użytkowników do dzielenia się doświadczeniami.
  • Odpowiadanie na opinie i komentarze – zachęci użytkowników do kolejnych interakcji.
  • Wysyłanie maili do zadowolonych klientów/osób, które dokonały zakupu z prośbą o podzielenie się swoją opinią.
  • Organizacja konkursów, które zachęcają do tworzenia grafik, nagrywania wideo, pisania wierszy, haseł reklamowych czy recenzji.

User Generated Content – odpowiedzialność jest po Twojej stronie

Wydaje się, że User Generated Content to świetna sprawa. Nie dość, że użytkownicy tworzą dla nas treści, za które nie płacimy to jeszcze zachęcają kolejne osoby do zainteresowania się nami czy dokonania zakupu. Niestety, jak można się domyślić, istnieje też pewne ryzyko związane z UGC. Są to bowiem rzeczy, na które nie do końca mamy wpływ. Zatem istnieje szansa, że spotkamy się z ostrą krytyką czy trollingiem, a także z umieszczaniem nieodpowiednich treści. Jeśli w naszej sekcji komentarzy pojawią się wulgaryzmy oraz content, który przez Google widziany jest w negatywnym świetle, to my zostajemy pociągnięci do odpowiedzialności i możemy spaść o kilka pozycji. Warto więc moderować te obszary na naszej stronie i starać się, aby użytkownicy nie przekraczali pewnych granic. Jednocześnie usuwanie wszystkich krytycznych głosów też nie jest dobrym rozwiązaniem. Do większości warto po prostu się odnieść w kulturalny sposób.

Podsumowanie

  • User Generated Content (UGC) odnosi się do treści tworzonych przez użytkowników internetu, takich jak komentarze, opinie, recenzje i posty w mediach społecznościowych. Różni się od treści tworzonych przez profesjonalistów i zatrudnionych ekspertów, skupiając się na wkładzie użytkowników spoza danej domeny.
  • Do UGC zaliczają się komentarze na stronach internetowych, opinie i recenzje, posty w mediach społecznościowych oraz treści tworzone w konkursach i na forach internetowych.
  • UGC ma wiele korzyści, m.in. wpływa pozytywnie na pozycjonowanie SEO poprzez generowanie dodatkowych fraz kluczowych, zwiększa zaangażowanie w markę i stanowi autentyczną formę reklamy. Ma także duży wpływ na decyzje zakupowe, ponieważ opinie i recenzje użytkowników są bardziej wiarygodne niż tradycyjne reklamy.
  • Istnieją różne sposoby zwiększenia ilości UGC, takie jak proste „call to action”, odpowiedzi na opinie i komentarze, wysyłanie maili do zadowolonych klientów w celu zbierania opinii oraz organizowanie konkursów.
  • Zarządzanie UGC wiąże się z pewnymi zobowiązaniami, w tym moderacją treści. Nieodpowiednie treści mogą zaszkodzić reputacji firmy, dlatego ważne jest by na krytykę odpowiadać z gracją, a trolling czy spam usuwać.
Udostępnij dalej

Podobał Ci się artykuł?

Zobacz naszą ofertę!

The First

Pozycjonujemy Po Mistrzowsku

Komentarze

  • Memtor Marketing napisał:

    07 listopada 2023

    Temat zarządzania treściami generowanymi przez użytkowników (UGC) staje się coraz bardziej kluczowy w dzisiejszym świecie marketingu internetowego. Zarządzanie UGC jest nie tylko aktualne, ale także niezbędne dla każdej marki, która pragnie budować autentyczne i zaangażowane społeczności online.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Strona używa ciasteczek. Potwierdź, aby kontynuować. Nasza Polityka Prywatności więcej

Cookie na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookie", aby umożliwić Ci najlepszy sposób przeglądania strony.

Zamknij