17 sierpnia 2023
Bez względu na to, czy działasz w e-commerce, czy posiadasz własną stronę dla tych, którzy odwiedzają Cię w placówce stacjonarnej, musisz mieć świadomość, że nazwa domeny jest Twoją wizytówką w sieci. Będą Cię po niej osądzać potencjalni klienci, ale również algorytmy wyszukiwarki. Poznaj 10 praktycznych wskazówek, dzięki którym dobrze wybierzesz nazwę i unikniesz kilku problemów.
Spis treści:
Ważna kwestia, o której musisz pamiętać, to fakt, że nie można posiadać nazwy domeny na własność, a jedynie zyskać prawo do jej użytkowania. Po zarejestrowaniu domeny, musisz pamiętać, aby we właściwym czasie odnowić rejestrację. W przeciwnym razie, rejestracja wygaśnie, a ktoś inny może skorzystać i przejąć nazwę.
Wskazówki, jak zapobiec wygaśnięciu:
Jeśli chodzi o nazwę domeny dla biznesu stacjonarnego, według popularnej opinii, powinien on zawsze odpowiadać nazwie firmy. To dobry pomysł, aby klient przechodzący obok Twojego szyldu, mógł łatwo po nazwie wyszukać opinie na temat Twojego salonu urody czy sprawdzić menu Twojej restauracji.
Jednak jeśli chodzi o e-commerce, nie zawsze najlepszą opcją będzie domena odpowiadająca nazwie biznesu. Może się okazać, że opłaci się postawić na nazwę, która będzie lepiej odzwierciedlać obecne trendy. Jeśli masz podejrzenie, że nazwa Twojej firmy nie będzie zbyt chwytliwa dla internetowych klientów, niech nadrobi to przykuwająca uwagę domena.
Czy warto zawierać słowa kluczowe w nazwie domeny? Ta praktyka może okazać się korzystna, chociaż nie ze względu na samą pozycję strony. Niestety, za odpowiednią frazę w nazwie nie otrzymasz wyższych pozycji od Google, ale pamiętaj, że to użytkownik decyduje w co kliknąć. Słowo kluczowe w nazwie może być dla niego wskazówką, że strona zawiera treści, produkty lub usługi, których właśnie szuka. Z tego powodu domeny, które będą taki drogowskaz zawierać, mogą często liczyć na odrobinę lepszą konwersję.
Poza słowami kluczowymi czy nazwą firmy, warto rozważyć również dodanie słów, z którymi chcesz powiązać swój biznes. Mogą to być wyrazy, które kojarzą się z określonymi cechami, jakie może docenić klient (tanie, wesołe, spokojne i wiele innych przymiotników, które mogą dać pozytywny obraz). Sprawdzą się też nazwy miejsc (oaza, biuro, przystań, supermarket itd.). To pomoże potencjalnym klientom wyobrazić sobie, z jakiego rodzaju biznesem mają do czynienia i co mogą znaleźć na stronie.
Nazwa domeny powinna być łatwa do zapamiętania i wpisania na klawiaturze komputera czy w telefonie. Dzięki temu, klienci łatwiej Cię znajdą i zapamiętają. Pamiętaj jednak o powyższych wskazówkach i postaraj się, żeby nazwa była nieprzekombinowana, ale jednocześnie adekwatna do Twojej działalności. Nie trzeba ograniczać się do jednego słowa w nazwie, jeśli finalnie lepiej sprawdzą się dwa lub trzy.
Myślniki w nazwie domeny to temat, który już nieraz był dyskutowany na forach dla seowców. Wiele osób jest zdania, że mogą one negatywnie wpływać na rankingi Google. John Mueller zdementował pogłoskę, że domeny z myślnikami miałyby być widziane przez algorytmy jako strony gorszej jakości. Dlatego jeśli używasz tego znaku w swojej domenie, nie musisz się martwić, o ile nie wykorzystujesz licznych myślników, by upchnąć mnóstwo słów kluczowych. Niektóre strony korzystają z takiej właśnie praktyki, co nie tylko nie daje im lepszych rezultatów w pozycjonowaniu, ale również wygląda jak typowy spam. Unikaj zatem tego podejścia.
Masz wrażenie, że ludzie łatwo mogą pomylić się w nazwie Twojej domeny albo użyć jakiegoś niepoprawnego wariantu? W takim razie rozważ zarejestrowanie nazw, które brzmią podobnie do Twojej. Ustawienie przekierowań sprawi, że potencjalni klienci, którzy zbłądzili, szukając Twojej strony, i tak na nią trafią.
Rejestrowanie podobnych nazw domen ma jeszcze jedną zaletę. Nie dopuścisz w ten sposób, aby konkurencja zajęła te domeny i przejęła część Twojego ruchu. Pomyśl więc także, aby zarejestrować nazwę nie tylko z końcówką .pl, ale również np. .com czy .net.
Jeżeli ktoś już zajął Twoją idealną nazwę z najpopularniejszymi końcówkami, czyli .pl oraz .com, możesz mieć problem. Sprawdź, co się dzieje na tej stronie. Jeśli niewiele, możesz spróbować mimo wszystko funkcjonować pod swoją nazwą z końcówką np. .org. Jednak, gdy zorientujesz się, że konkurencja aktywnie tam działa, lepiej wybierz po prostu inną nazwę i nie ryzykuj nieprzyjemności z ich strony.
Rejestrując domenę, warto wiedzieć, czy była już wcześniej użytkowana. Można kupować domeny z historią SEO, które nieco łatwiej będzie pozycjonować, ale równocześnie łatwo wpakować się na minę. Może się okazać, że wybrana domena została wcześniej obłożona karą przez Google. Wówczas żadne działania SEO nie przyniosą pozytywnych efektów. Istnieją narzędzia, które pozwalają sprawdzić, czy wybrana domena jest obciążona karą. Jednym z nich jest np. Panguin Tool.
Strona używa ciasteczek. Potwierdź, aby kontynuować. Nasza Polityka Prywatności więcej
Cookie na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookie", aby umożliwić Ci najlepszy sposób przeglądania strony.