15 czerwca 2023
Przedsiębiorca, także ten, który działa w e-commerce, powinien zdawać sobie sprawę z tego, że prosperity nigdy nie trwa wiecznie. Często zdarza się, że trzeba robić cięcia, aby przetrwać trudniejszy czas. Zdarza się, że cierpi na tym budżet przeznaczony na SEO. Jak w takiej sytuacji gospodarować ograniczonymi środkami na pozycjonowanie? Podpowiedzi poniżej.
Spis treści:
Jedynie docierając do źródła problemu, można skutecznie sobie z nim poradzić. Zanim więc zdecydujemy jak rozdysponować nowy, mniejszy budżet, musimy zrozumieć, jakie czynniki wpłynęły na to, że nasze środki są ograniczone. Pierwszym krokiem będzie sprawdzenie, czy za taki stan rzeczy odpowiedzialny jest spadek popytu na nasze produkty lub usługi. Dalsze kroki będą zależne od tego, czy zmniejszyło się zapotrzebowanie. Być może mniej osób wyszukuje, ale możliwe też, że np. robią to używając innych fraz niż nasze. A może spadek sprzedaży wiąże się z tym, że późniejszych etapach lejka tracimy zainteresowanie klienta?
Działając na mniejszym budżecie trzeba bardzo uważnie lokować środki. Pewne cięcia są nieuniknione, więc warto wiedzieć do czego się zmierza, kiedy już przeznacza się na coś czas i pieniądze. Dlatego właśnie należy jasno określić cele. Ważne też, aby realistycznie spojrzeć na sprawę. Trudno spodziewać się tych samych rezultatów przy mniejszym zapleczu finansowym, jednak możliwe jest skupienie się na jednej rzeczy np. promowaniu strony z produktami sezonowymi i osiągnięcie dobrych efektów sprzedażowych.
Idealnie byłoby zoptymalizować całą stronę i pozycjonować się na wszystkie pasujące słowa kluczowe, jednak przy ograniczonym budżecie może to być niewykonalne. Co więcej, jeśli popyt na nasze produkty faktycznie zmalał, nie przyniesie to dobrych efektów. Zamiast rozmieniać się na drobne, o wiele lepiej jest skupić się na wybranych obszarach, w których wciąż mamy szansę na dobre rezultaty. Pozycjonujmy więc nasze najlepsze produkty, docierajmy do najbardziej obiecującej grupy klientów, wybierzmy kilka najtrafniejszych fraz albo celujmy w te poziomy lejka sprzedażowego, które najbardziej opłaca nam się wzmocnić.
Nie wszystko w SEO można zrobić samodzielnie. Ktoś musi stworzyć content, ktoś zoptymalizować stronę pod względem technicznym i zadbać o UX, jeszcze inna osoba pozyskuje linki. Warto pochylić się nad tymi obszarami i zastanowić się, które z nich są dla nas priorytetowe. Nie jesteśmy w stanie płacić wszystkim. Być może więc powinniśmy położyć nacisk na to, co uznamy w danym momencie za bardziej istotne. UX kosztem link buildingu? A może techniczne poprawki kosztem treści? To trudne wybory, ale przy niskim budżecie niekiedy trzeba ich dokonać.
Zawsze warto mierzyć skuteczność swoich działań, ale przy ograniczonych środkach jest to szczególnie ważne. Jeśli nie sprawdzamy rezultatów, możemy nawet nie wiedzieć, że przepalamy nasz i tak niewielki budżet. Widać efekty? Świetnie, można kontynuować działania. Nie widać poprawy? Wówczas trzeba zmienić podejście. Kiedy przychodzą ciężkie czasy, niestety nie ma zbyt wiele miejsca na eksperymentowanie.
Strona używa ciasteczek. Potwierdź, aby kontynuować. Nasza Polityka Prywatności więcej
Cookie na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookie", aby umożliwić Ci najlepszy sposób przeglądania strony.
Semgence napisał:
18 czerwca 2023
A u nas tną i negocjują bo kryzys … trudno dać mniejsze ceny skoro płaca minimalna wzrasta w ciągu 2 lat kilkukrotnie 🙁