15 czerwca 2023

SEO ze skromnym budżetem – jak przetrwać trudny czas?

Przedsiębiorca, także ten, który działa w e-commerce, powinien zdawać sobie sprawę z tego, że prosperity nigdy nie trwa wiecznie. Często zdarza się, że trzeba robić cięcia, aby przetrwać trudniejszy czas. Zdarza się, że cierpi na tym budżet przeznaczony na SEO. Jak w takiej sytuacji gospodarować ograniczonymi środkami na pozycjonowanie? Podpowiedzi poniżej.

Spis treści:

  1. Malejący popyt – przeanalizuj to
  2. Ustal swoje cele
  3. Nie skupiaj się na wszystkim
  4. Środki na współpracę – jak nimi dysponować?
  5. Mierz efekty!
  6. Podsumowanie

Malejący popyt – przeanalizuj to

Jedynie docierając do źródła problemu, można skutecznie sobie z nim poradzić. Zanim więc zdecydujemy jak rozdysponować nowy, mniejszy budżet, musimy zrozumieć, jakie czynniki wpłynęły na to, że nasze środki są ograniczone. Pierwszym krokiem będzie sprawdzenie, czy za taki stan rzeczy odpowiedzialny jest spadek popytu na nasze produkty lub usługi. Dalsze kroki będą zależne od tego, czy zmniejszyło się zapotrzebowanie. Być może mniej osób wyszukuje, ale możliwe też, że np. robią to używając innych fraz niż nasze. A może spadek sprzedaży wiąże się z tym, że późniejszych etapach lejka tracimy zainteresowanie klienta?

Ustal swoje cele

Działając na mniejszym budżecie trzeba bardzo uważnie lokować środki. Pewne cięcia są nieuniknione, więc warto wiedzieć do czego się zmierza, kiedy już przeznacza się na coś czas i pieniądze. Dlatego właśnie należy jasno określić cele. Ważne też, aby realistycznie spojrzeć na sprawę. Trudno spodziewać się tych samych rezultatów przy mniejszym zapleczu finansowym, jednak możliwe jest skupienie się na jednej rzeczy np. promowaniu strony z produktami sezonowymi i osiągnięcie dobrych efektów sprzedażowych.

Nie skupiaj się na wszystkim

Idealnie byłoby zoptymalizować całą stronę i pozycjonować się na wszystkie pasujące słowa kluczowe, jednak przy ograniczonym budżecie może to być niewykonalne. Co więcej, jeśli popyt na nasze produkty faktycznie zmalał, nie przyniesie to dobrych efektów. Zamiast rozmieniać się na drobne, o wiele lepiej jest skupić się na wybranych obszarach, w których wciąż mamy szansę na dobre rezultaty. Pozycjonujmy więc nasze najlepsze produkty, docierajmy do najbardziej obiecującej grupy klientów, wybierzmy kilka najtrafniejszych fraz albo celujmy w te poziomy lejka sprzedażowego, które najbardziej opłaca nam się wzmocnić.

Znaczące zmiany w budżecie klientów na SEO. Źródło: Raport Search Engine Journal „State of SEO 2023”

Środki na współpracę – jak nimi dysponować?

Nie wszystko w SEO można zrobić samodzielnie. Ktoś musi stworzyć content, ktoś zoptymalizować stronę pod względem technicznym i zadbać o UX, jeszcze inna osoba pozyskuje linki. Warto pochylić się nad tymi obszarami i zastanowić się, które z nich są dla nas priorytetowe. Nie jesteśmy w stanie płacić wszystkim. Być może więc powinniśmy położyć nacisk na to, co uznamy w danym momencie za bardziej istotne. UX kosztem link buildingu? A może techniczne poprawki kosztem treści? To trudne wybory, ale przy niskim budżecie niekiedy trzeba ich dokonać.

Mierz efekty!

Zawsze warto mierzyć skuteczność swoich działań, ale przy ograniczonych środkach jest to szczególnie ważne. Jeśli nie sprawdzamy rezultatów, możemy nawet nie wiedzieć, że przepalamy nasz i tak niewielki budżet. Widać efekty? Świetnie, można kontynuować działania. Nie widać poprawy? Wówczas trzeba zmienić podejście. Kiedy przychodzą ciężkie czasy, niestety nie ma zbyt wiele miejsca na eksperymentowanie.

Podsumowanie

  • Przeanalizujmy przyczyny spadku popytu, aby skutecznie zareagować na ograniczony budżet na SEO.
  • Ustalmy realistyczne cele i skoncentrujmy się na kluczowych obszarach, aby efektywnie wykorzystać środki.
  • Nie próbujmy pozycjonować się na wszystkie słowa kluczowe. Skupmy się na najlepszych produktach i docierajmy do obiecującej grupy klientów.
  • Zdecydujmy, które obszary współpracy są najważniejsze i rozdzielmy środki zgodnie z priorytetami.
  • Regularnie monitorujmy efekty swoich działań, aby dostosować strategię w razie potrzeby i uniknąć marnowania budżetu.
Udostępnij dalej

Podobał Ci się artykuł?

Zobacz naszą ofertę!

The First

Pozycjonujemy Po Mistrzowsku

Komentarze

  • Semgence napisał:

    18 czerwca 2023

    A u nas tną i negocjują bo kryzys … trudno dać mniejsze ceny skoro płaca minimalna wzrasta w ciągu 2 lat kilkukrotnie 🙁

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Strona używa ciasteczek. Potwierdź, aby kontynuować. Nasza Polityka Prywatności więcej

Cookie na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookie", aby umożliwić Ci najlepszy sposób przeglądania strony.

Zamknij