29 czerwca 2023

Niezindeksowana strona – czy można temu zaradzić?

Tworząc i ulepszając stronę internetową, często myślimy o tym, aby wprowadzone zmiany sprawiły, że będzie lepiej widoczna w Google. Co jednak, jeżeli wyszukiwarka w ogóle jej nie wyświetla w wynikach? Oznacza to, że boty Google jeszcze jej nie odwiedziły albo z jakiegoś powodu nie została ona zindeksowana. Jakie mogą być przyczyny takiego stanu rzeczy? Czy można coś z tym zrobić? Eksperci z Google Search Relations Team biorą na tapet ten temat.

Spis treści:

  1. Indeksowanie strony czy niskie miejsce w rankingu – co jest problemem?
  2. Dlaczego strona się nie indeksuje?
  3. Co robić, gdy strona nie jest zindeksowana?
  4. Podsumowanie

Indeksowanie strony czy niskie miejsce w rankingu – co jest problemem?

Martin Splitt, John Mueller i Gary Illyes wypowiedzieli się niedawno w podcaście Search Off The Record na temat typowych problemów z indeksowaniem strony przez Google. Proces ten polega na tym, że po przeskanowaniu strony pod kątem treści, fraz, grafiki oraz linków, zostaje ona dodana do indeksu i powinna wyświetlać się w wyszukiwarce. Jeśli jednak tak się nie dzieje, należy przede wszystkim zastanowić się, czy faktycznie nasza strona nie została dodana do indeksu, czy też może po prostu kiepsko sobie radzi w rankingach i nie jesteśmy w stanie dokopać się do niej w SERP.

W jaki sposób można sprawdzić, czy strona została zindeksowana? Specjaliści wymieniają na to kilka sposobów. Jednym z nich jest wykorzystanie do tego Google Search Console. Narzędzie to jest w stanie pokazać ile podstron zostało zindeksowanych. Wiele osób jednak wykorzystuje po prostu komendę „site:” wpisywaną w wyszukiwarkę.

Dlaczego strona się nie indeksuje?

Jeśli chodzi o możliwe przyczyny niezindeksowania strony, najbardziej prawdopodobne są problemy techniczne. Eksperci podają, że techniczne wpadki mogą obejmować przede wszystkim sytuacje gdy:

  • Serwer nie jest osiągalny dla Googlebota.
  • Plik robots.txt blokuje Googlebota.
  • Do strony nie prowadzą żadne linki, które mogłyby nakierować na nią Googlebota.

Jednak przyczyny braku indeksacji mogą leżeć również w treści dostępnej na stronie. W takim wypadku problemem może być:

  • Content „zapychacz”, czyli pusta strona, grafika pokazująca, że strona jest w budowie lub treść pokroju lorem ipsum, oczekująca na uzupełnienie.
  • Inny URL z podobną treścią jest ustawiony jako kanoniczny przy pomocy tagu canonical, więc pozostałe mogą nie być indeksowane.
  • Zła historia strony i nałożone w przeszłości kary za spam oraz content słabej jakości.

Co robić, gdy strona nie jest zindeksowana?

Pierwszym krokiem, jaki powinniśmy podjąć, gdy zorientujemy się, że nasza strona nie została dodana do wyszukiwarki Google, jest znalezienie źródła problemu. Następnie stopniowo należy podejmować działania, które naprawią techniczne problemy lub odpowiednio ulepszą treść. Przede wszystkim potrzebna jest cierpliwość. Jeśli skutecznie zajmiemy się usterkami technicznymi oraz zadbamy o jakość contentu, w końcu uda się zindeksować stronę, a przy okazji także zdobyć szansę na wysokie miejsce w SERPach.

Podsumowanie

  • Tworząc stronę internetową, zależy nam na tym, aby była dobrze widoczna w wynikach wyszukiwania Google. Czasami jednak nie pojawia się ona w ogóle, co może oznaczać, że nie została zindeksowana.
  • Przyczyny niezindeksowania strony mogą wynikać z problemów technicznych lub treści dostępnej na stronie.
  • Problemy techniczne mogą obejmować niedostępność serwera dla Googlebota, blokowanie Googlebota przez plik robots.txt lub brak linków prowadzących do strony.
  • Problemy z treścią mogą wynikać z braku treści, kar nałożonych na stronę w przeszłości lub tagu canonical przypisanego innej stronie.
  • W momencie, gdy strona nie jest zindeksowana, pierwszym krokiem jest znalezienie źródła problemu. Następnie należy podjąć działania mające na celu naprawę problemów technicznych lub ulepszenie treści.
  • Wymaga to cierpliwości, ale skuteczne rozwiązanie problemów technicznych i dbanie o jakość treści może doprowadzić do zindeksowania strony i uzyskania lepszej pozycji w wynikach wyszukiwania.
Udostępnij dalej

Podobał Ci się artykuł?

Zobacz naszą ofertę!

The First

Pozycjonujemy Po Mistrzowsku

Dodaj komentarz

Strona używa ciasteczek. Potwierdź, aby kontynuować. Nasza Polityka Prywatności więcej

Cookie na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookie", aby umożliwić Ci najlepszy sposób przeglądania strony.

Zamknij