09 marca 2023

Jest ich ponad 200! Czym są czynniki rankingowe, od których zależy Twoja pozycja?

Bardzo trudno jest zwięźle odpowiedzieć na pytanie, od czego zależy pozycja w Google. Zwłaszcza że potencjalnych elementów, które można by wskazać jest ponad 200. Tak zwane czynniki rankingowe to niewątpliwie ważna kwestia, którą należy brać pod uwagę, planując optymalizację SEO, jednak uwzględniając ich liczbę, zadanie wydaje się trudne. Co więcej, niekiedy okazuje się, że to, co uważasz za istotne dla pozycjonowania, wcale nie znajduje się na liście. Ten artykuł pomoże Ci odnaleźć się w temacie.

Spis treści:

  1. Czynniki rankingowe – czym są?
  2. 5 najistotniejszych czynników rankingowych według Google
  3. Ponad 200 wskaźników – jak nie dać się zwariować?

Czynniki rankingowe – czym są?

Pojęcie czynników rankingowych (ranking factors) zaistniało w słownikach specjalistów SEO już w 2006 roku. Wtedy to pojawiła się informacja, że pozycja strony zależna jest od ponad 200 wskaźników. Niestety prawdopodobnie nie dane nam będzie poznać wszystkich tych pozycji, jednak dzięki eksperymentom i testom, udało się wytypować część z nich. Niektóre pozornie ważne rzeczy przy okazji trzeba było wykluczyć z tej listy. Zatem czynnikami rankingowymi nazywamy zbiór kryteriów, które determinują Twoje miejsce w organicznych wynikach wyszukiwania.

5 najistotniejszych czynników rankingowych według Google

Nie wszystkie czynniki rankingowe są znane, jednak do publicznej informacji podano kilka z nich. Oto lista 5 kryteriów, wymienianych przez Google jako kluczowe dla wyświetlania wyników:

1. Znaczenie zapytania

Google korzysta z różnych modeli językowych, które pozwalają rozumieć znaczenie zapytania, a nie tylko poszczególnych słów. Wyszukiwarka dąży do tego, aby pokazać wyniki, które będą jak najbardziej zgodne z tym, czego wyszukuje użytkownik.

Informacja ta, zamieszczona we wpisie przygotowanym przez Google i jest w zamyśle przeznaczona do wyszukujących, aby wyjaśnić im (w dużym uproszczeniu), jak działają algorytmy. Jednak jest to ważna wskazówka także dla tych, którzy planują optymalizację. Warto wykorzystać ją przy dobieraniu fraz oraz tworzeniu Title i Description dla swojego contentu i zawsze pod uwagę intencję użytkownika. Przede wszystkim trzeba oddzielić frazy poradnikowe od słów kluczowych z intencją zakupową i zadbać o to, żeby zostały przypasowane do odpowiedniego contentu.

2. Trafność treści

Wchodząc na Twoją stronę, Google będzie sprawdzało, czy treści są adekwatne do danego zapytania i to nie tylko pod kątem słów kluczowych. Ważne jest to, w jaki sposób na dane zapytanie odpowiadasz. W tym celu warto, aby oprócz wielokrotnego powtórzenia frazy, treści (nie tylko tekstowe!) zawierały informacje związane z tematem. Wówczas zostaną uznane za trafne względem wpisanej frazy.

3. Jakość treści

Słabej jakości content nie ma wielkich szans w rankingach Google. Wydaje się to być oczywistym wnioskiem, jednak prawdziwe pytanie brzmi, w jaki sposób wyszukiwarka mierzy jakość. Jest kilka wskaźników, które to umożliwiają, a jako jeden z ważniejszych zostaje wymieniony link building. Odnośniki do Twoich treści na popularnych stronach mogą pomóc w podniesieniu jej pozycji. Warto jednak mieć na uwadze, że nie wszystkie praktyki związane z pozyskiwaniem linków będą cieszyć się aprobatą Google, więc zalecamy ostrożność.

4. Użyteczność treści

Można by pomyśleć, że użyteczność treści to po prostu trafność + jakość, jednak w grę wchodzi tutaj coś więcej. Google podkreśla również pewne ważne z perspektywy użytkownika czynniki, które ułatwiają korzystanie z witryny. Jeśli więc nie chcesz zniechęcić internautów i stracić pozycji, staraj się o to, aby strona szybko się ładowała i dobrze wyświetlała się na urządzeniach mobilnych.

5. Kontekst i ustawienia

Jeśli chodzi o kontekst oraz ustawienia, ma to przede wszystkim odniesienie do lokalizacji użytkownika czy języka, którym się on posługuje. Google będzie starało się wyświetlać mu informacje, które są adekwatne, biorąc pod uwagę jego miejsce zamieszkania/pobytu. To szczególnie ważna informacja jeśli prowadzisz biznes stacjonarny. Umieść frazy lokalne na swojej stronie i zasygnalizuj algorytmom wyszukiwarki, żeby wysłały do Ciebie potencjalnych klientów w okolicy.

Ponad 200 wskaźników – jak nie dać się zwariować?

Oczywistym założeniem jest, że Google bardzo zależy, aby jak najwięcej osób korzystało z wyszukiwarki. Dlatego nieczęsto odkrywa karty, jeśli chodzi o to, co jest czynnikiem rankingowym, a co nim nie jest. Wszystkie wskazówki, jakie dostajemy dotyczą tworzenia wartościowych treści i ułatwiania życia użytkownikom. Co zresztą samo w sobie jest całkiem dobrym celem.

Trzeba jednak przygotować się na to, że pełnej listy zawierającej 200+ czynników rankingowych, prawdopodobnie nigdy nie poznamy w całości. Można pokusić się o stworzenie własnego zestawienia albo sprawdzić, co znaleźli i przetestowali inni specjaliści SEO, po czym spróbować pozbierać to i stworzyć zestawienie. Tylko czy jest Ci to potrzebne?

Z jednej strony, każda informacja może dać Ci przewagę nad konkurencją, więc warto mieć oczy i uszy otwarte, jednak nie dajmy się też zwariować. We wszystkich działaniach SEO trzeba wyznaczać sobie priorytety i przede wszystkim ich się trzymać, a potem ewentualnie udoskonalać witrynę.

Zatem, na których czynnikach rankingowych powinieneś skupić się najbardziej? Podsumowanie poniżej:

  • Content wysokiej jakości – Docenią go algorytmy, ale także użytkownicy. Przyczyni się więc do stworzenia eksperckiego wizerunku, a to zawsze pomaga w pozycjonowaniu i w biznesie.
  • Strona przyjazna urządzeniom mobilnym – Coraz więcej osób przegląda strony na swoich smartfonach. To obecnie bardzo duża grupa potencjalnych klientów, których nie chcesz zrazić niewygodnym interfejsem albo nieczytelną czcionką.
  • Doświadczenie użytkownika na stronie – Składa się na to wiele czynników, ale przede wszystkim postaraj się o wygodną nawigację między podstronami, unikaj natrętnych reklam w formie wyskakujących okienek i zadbaj, aby struktura strony była przejrzysta.
  • Szybkość ładowania strony – Użytkownicy są niecierpliwi i mogą się irytować, kiedy strona długo się ładuje. Wówczas Google chętnie skieruje ich do Twojej konkurencji.
  • Optymalizacja on-page – Tutaj ważne jest, aby zadbać przede wszystkim o prawidłową hierarchę nagłówków i stworzyć adekwatne metadane (Title oraz Description) dla Twoich treści.
  • Linkowanie wewnętrzne – Zrobione dobrze, ułatwi botom poruszanie się po Twojej stronie i pomoże zaindeksować poszczególne podstrony.
  • Link building – Pozyskuj linki z wartościowych źródeł, a autorytet Twojej strony wzrośnie.
  • Pozycjonowanie lokalne – Nacechowanie lokalnymi frazami i stworzenie do tego wartościowego contentu sprawi, że Google skieruje do Ciebie klientów z okolicy.
Udostępnij dalej

Podobał Ci się artykuł?

Zobacz naszą ofertę!

The First

Pozycjonujemy Po Mistrzowsku

Dodaj komentarz

Strona używa ciasteczek. Potwierdź, aby kontynuować. Nasza Polityka Prywatności więcej

Cookie na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookie", aby umożliwić Ci najlepszy sposób przeglądania strony.

Zamknij