11 kwietnia 2024

Jak napisać dobry prompt? Generuj lepsze treści ze sztuczną inteligencją!

Masz czasem wrażenie, że sztuczna inteligencja jest dzisiaj wszędzie i każdy z niej korzysta? Próbujesz swoich sił z ChatGPT, ale wszystkie Twoje teksty zaczynają się od “w dzisiejszym świecie” i wyglądają jakby zjechały z jednej taśmy? W takim razie, musisz nauczyć się wydawać lepsze polecenia. Zobacz, jak poprawnie komunikować się z AI, tworzyć dobre prompty i osiągać lepsze efekty. 

Spis treści:

  1. Co to jest prompt?
  2. Prompt engineering – co to?
  3. Jak pisać prompty do ChatGPT?
  4. Prompty do ChatGPT – przykłady
  5. Podsumowanie

Co to jest prompt?

W kontekście pracy z oprogramowaniem opartym na sztucznej inteligencji, prompt jest tekstową komendą, którą użytkownik wydaje sztucznej inteligencji. Sposób, w jaki zostanie sformułowany, ma bardzo duże znaczenie, dla rezultatów, które wygeneruje AI. Dlatego też, tak ważne jest, aby opanować zdolność konstruowania poleceń i modyfikowania ich, stosownie do potrzeb. 

Prompt engineering – co to?

Wraz z rozwojem technologii, powstają nowe branże i profesje. Prompt engineering, czyli inżynieria podpowiedzi, to jeden z takich przypadków. Jest to sztuka tworzenia takich zapytań, sugestii oraz komend, skierowanych do sztucznej inteligencji, które dają jak najlepszą informację zwrotną. 

Prompt inżynier staje się powoli zawodem, a do jego kompetencji należy optymalizowanie procesów w firmie oraz wprowadzanie udogodnień związanych ze sztuczną inteligencją. Jest to więc pozycja, w której wiele osób chciałoby się znaleźć, ze względu na rynkowe zapotrzebowanie, estymowane wysokie zarobki oraz ciekawe perspektywy na przyszłość. 

Jak pisać prompty do ChatGPT?

Bez względu na to, czy korzystasz z ChatGPT, czy z innego oprogramowania opartego na sztucznej inteligencji, musisz zrozumieć, w jaki sposób maszyna interpretuje Twoje polecenia. Pozwoli Ci to formułować je tak, aby rozumiała je we właściwy sposób. Poszczególne narzędzia mogą różnić się interfacem, nakładkami wspomagającymi tworzenie promptów albo zdolnością do przetwarzania informacji. Jednak dla większości, metody pisania promptów będą podobne. Sprawdź, jakie techniki pomogą Ci tworzyć je lepiej, kiedy pracujesz z ChatGPT lub pokrewnymi programami. 

Nadawanie roli – tak czy nie?

Często słyszy się wskazówkę, aby nadać sztucznej inteligencji rolę, przy czym tutaj króluje “copywriter z 10 letnim stażem” lub “dyrektor marketingowy”. Czy taka praktyka ma sens? I tak, i nie. Jeśli faktycznie jesteś doświadczonym copywriterem i wysyłasz ofertę do klienta w nadziei na pozyskanie zlecenia, to niech AI przyjmie tę rolę. Jeśli jesteś dyrektorem marketingowym i piszesz maila do swojego zespołu to również jak najbardziej możesz wykorzystać tę sztuczkę. 

Niestety jednak, nawet jeśli napiszesz, że jesteś Stephenem Kingiem, nie poprawi to zdolności tworzenia treści, które posiada Twoje oprogramowanie. Zatem rolę nadawaj wtedy, kiedy chcesz, by AI zwracała się w czyimś imieniu lub wykorzystała perspektywę charakterystyczną dla jakiegoś zawodu. Jeżeli piszesz tekst na stronę warsztatu samochodowego, to niech sztuczna inteligencja będzie mechanikiem. Copywriter nie naprawia samochodów, nawet jeśli ma za sobą 10 lat stażu. 

Określ grupę odbiorców

Do kogo piszesz? Czy do tej osoby zwracać się na Ty, stosować formę Wy, a może Państwo? Określ grupę odbiorców oraz relację, która Cię z nimi łączy. Piszesz do klienta, którego znasz czy do osoby, która dopiero przegląda Twoją stronę? Jaki jest Twój target? Do młodych mam będziesz pisać inaczej niż do biznesmena w średnim wieku. 

Rodzaj tekstu – co piszemy?

“Napisz mi tekst o…” to zdecydowanie za mało konkretów, aby nakierować AI na właściwe tory. Poproś o maila służbowego, opis produktu, tekst sprzedażowy, artykuł blogowy, poradnik, artykuł na zaplecze SEO, wstęp do e-booka, podsumowanie innego tekstu itd. Wówczas masz szansę, że rezultat będzie bliższy Twoim oczekiwaniom. 

Ton wypowiedzi – lekki czy poważny?

Domyślnie, zazwyczaj AI przybiera neutralny ton. Nie zawsze jest to jednak najlepsza z możliwych opcji dla Twojego tekstu. Dobierz ton do relacji, jaką chcesz budować z odbiorcą. Możesz też poprosić ChatGPT, aby był zabawny, ale poczucie humoru jest na tyle subiektywne, że czasem rezultaty bywają osobliwe. 

Długość tekstu – jak otrzymać pożądaną liczbę znaków?

Okreś w prompcie, ile znaków ze spacjami chcesz otrzymać. Dzięki temu… być może dostaniesz coś chociaż trochę zbliżone długością. Niestety, tutaj zdecydowanie sztucznej inteligencji brakuje precyzji i bardzo często dostajemy krótsze teksty. Możemy kazać Chatowi policzyć znaki lub zdania, ale z dużą dozą prawdopodobieństwa, pomyli się w tych szacunkach. Dlatego potrzeba tutaj trochę wyczucia. Nie każdy tekst napiszesz jednym promptem. Jeśli chcesz dłuższy artykuł, lepiej wklejaj po jednym nagłówku. Jeżeli akapity są za długie, co też się zdarza, próbuj wrzucać po 2 nagłówki/zapytania. Wówczas znaki będą rozdzielone trochę lepiej. 

Nadaj wartość SEO – podrzuć frazy

Niewiele jest rodzajów tekstów, umieszczanych w sieci, które nie skorzystałyby na delikatnej optymalizacji SEO. Dobierz słowa kluczowe i każ sztucznej inteligencji umieścić je w tekście lub w nagłówkach. Jeżeli nie chcesz otrzymać zbyt dużej liczby powtórzeń, dodaj zastrzeżenie, aby każdą frazę wykorzystać 1 lub 2 razy. Możesz również tworzyć tekst akapit po akapicie i do każdego przypisać jedno słowo kluczowe. 

Załącz zdjęcie

Materiały wizualne mogą pomóc stworzyć tekst, który opiera się o opis lub luźną koncepcję. W ChatGPT, możesz dodać zdjęcie do swojego prompta.  Wykorzystasz tę technikę, chcąc stworzyć opis produktu, znaleźć inspiracje wnętrzarskie, zrozumieć, co się dzieje na obrazku, poprosić o stworzenie storytellingu do ilustracji itd. 

Wrzuć specyfikację produktu

Specyfikacja, podobnie jak obrazek, może wspomóc tworzenie opisów produktowych. Dzięki sztucznej inteligencji, wykorzystasz parametry produktu, aby uwypuklić jego zalety lub dowiedzieć się, komu można go polecić. 

Twórz szkielet tekstu

Jeżeli wrzucisz do ChatGPT gotowy schemat, szybko wypełni się on treścią. Możesz wykorzystać same nagłówki, ale jeśli masz więcej sugestii, dodaj informacje i podpowiedzi w nawiasach. Pozwoli to nadać tekstowi kierunek. Zależnie od konstrukcji nagłówków, takie sugestie mogą nie być potrzebne. Jeśli np. H2 będzie wyglądało tak: Słowo kluczowe – dlaczego warto? – możesz spodziewać się, że AI wymieni zalety. Wolisz konkretniej? Dodaj w nawiasie: (funkcja x, niska cena, zgodność z trendami). Wówczas dostaniesz opis konkretnych właściwości.

Wykorzystaj swoją unikalną wiedzę

Dodajesz sugestie pod nagłówkami? To świetnie. W takim razie wykorzystaj swoją unikalną wiedzę, aby wyróżnić swój tekst, od tego, co pisze konkurencja. Jeżeli piszesz treść na stronę usługową, dodaj w prompcie informacje, jakie masz wykształcenie, za co chwalą Cię klienci, co zainspirowało Cię do założenia działalności, co jest unikalne w Twoim sposobie działania. Tego z pewnością nie będzie w generycznym tekście Twoich rynkowych rywali, którzy mają treści pełne frazesów typu “gwarancja najwyższej jakości usług” (oczywiście bez podawania, co o tej jakości świadczy).  

Wspomagaj się w tych obszarach, które nie są Twoją mocną stroną

Pamiętaj, jakie są Twoje mocne i słabe strony. Wykorzystuj swoje atuty w pracy ze sztuczną inteligencją i pomagaj sobie tam, gdzie radzisz sobie słabiej. Piszesz dobre nagłówki i świetnie łączysz frazy? Twórz je samodzielnie, bo tu akurat ChatGPT potrafi generować dziwne konstrukcje. Co za to robi lepiej niż człowiek? Z pewnością szybszy research, chociaż trzeba weryfikować to, co wypluwa. 

Stwórz asystenta

Masz możliwość stworzenia sobie asystenta, który będzie Cię wspomagał w konkretnych zadaniach. Zaletą tego rozwiązania jest to, że będzie pamiętał Twoje wytyczne, czyli na przykład będzie wiedział, jak formatować dla Ciebie treści, do kogo zwykle piszesz, jakiego typu wskazówek potrzebujesz i czego ma unikać w generowanych odpowiedziach. ChatGPT uczy się na przestrzeni Waszych konwersacji, ale niestety w kolejnych wątkach, a nawet kilka wiadomości dalej, potrafi zapomnieć o wszystkich ustaleniach. Custom GPT będzie radził sobie z tym trochę lepiej. 

Nie przesadzaj z długością polecenia

Co za dużo, to niezdrowo. Polecenia powinny być konkretne. Prompt o długości kilku stron A4 to zdecydowanie za dużo. Korzystaj więc z powyższych wskazówek, ale nie ze wszystkich na raz. Jeśli np. skutecznie określisz grupę docelową i relację z odbiorcą, opisywanie tonu może nie być konieczne. Testuj i sprawdzaj, co daje Ci pożądane efekty. W razie czego, możesz dodać swoją poprawkę, a ChatGPT się zreflektuje. 

Prompty do ChatGPT – przykłady

Jak wyglądają prompty do ChatGPT  w praktyce? To kwestia dostosowania do konkretnych zadań, ale sprawdź te przykłady: 

Przykład 1. 

Jesteś właścicielką marki modowej z odzieżą casualową. Twoje klientki to kobiety w średnim wieku. Napisz post na Facebooka, w którym zapowiadasz wiosenną kolekcję. Zachęć do sprawdzania nowości. Do posta dołączone jest zdjęcie naszej modelki z przykładowym ubraniem, bluzką w białe kwiaty. Nawiąż do tego. 

Przykład 2. 

[Dołącz zdjęcie] Jesteś blogerką modową. Opisz te kolczyki. Napisz, komu się spodobają i do jakich stylizacji je polecasz. 

Przykład 3. 

Napisz artykuł poradnikowy dla rodziców chrzestnych, które wybierają prezent dla malucha. Wykorzystaj nagłówki: 

Zabawki edukacyjne – idealne na prezent dla malucha 

(wstęp) 

Jakie zabawki edukacyjne sprawdzą się najlepiej? 

(puzzle, kolorowanki, gry edukacyjne) 

Gdzie kupić zabawki edukacyjne dla chrześniaka? 

(sklepy online z szybką dostawą np. u nas) 

Podsumowanie

Sztuczna inteligencja to rodzaj narzędzia, który jest w stanie wesprzeć nas w wielu zadaniach. Niestety, nie każdy znajdzie z nim wspólny język. Sztuka pisania promptów, czyli poleceń tekstowych, które dają AI wytyczne, stanowi dla niektórych wyzwanie. Dobra wiadomość jest taka, że prompt engineeringu można się nauczyć. Przede wszystkim przez eksperymentowanie, ale nasze wskazówki też pomogą. Dlatego pamiętaj: 

  • nadawaj adekwatną rolę sztucznej inteligencji, 
  • wyznacz grupę odbiorców, 
  • zdecyduj, jaki rodzaj tekstu piszesz, 
  • wskaż ton wypowiedzi dostosowany do odbiorcy, 
  • kontroluj długość tekstu, dzieląc promptyna sekcje, 
  • dodaj słowa kluczowe dla wartości SEO, 
  • załącz zdjęcie pomocnicze, 
  • wklej specyfikację produktu, 
  • stwórz schemat tekstu, 
  • dodaj coś unikalnego od siebie, 
  • wspomagaj się, ale też wykorzystuj swoje atuty, 
  • skorzystaj z opcji tworzenia własnych GPT, 
  • nie pisz zbyt długich poleceń. 

Korzystaj z tych porad i sprawdzaj, które dadzą Ci najlepsze rezultaty. Miej też na uwadze, że im bardziej zmodyfikujesz prompt  pod swoje potrzeby, tym bardziej zbliżasz się do oczekiwanego efektu. Nie zapomnij też o fact checkingu oraz weryfikacji i edycji powstałych treści.

    Przyjmuję do wiadomości, że moje dane osobowe będą przetwarzane w celu udzielenia odpowiedzi na przedstawione pytania/wnioski.
    Dowiedz się więcej na temat ochrony Twojej prywatności
    Udostępnij dalej

    Podobał Ci się artykuł?

    Zobacz naszą ofertę!

    The First

    Pozycjonujemy Po Mistrzowsku

    Dodaj komentarz

    Strona używa ciasteczek. Potwierdź, aby kontynuować. Nasza Polityka Prywatności więcej

    Cookie na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookie", aby umożliwić Ci najlepszy sposób przeglądania strony.

    Zamknij