24 sierpnia 2023

Graj bezpiecznie – jak minimalizować zagrożenia dla reputacji Twojej marki?

Najbardziej lojalni klienci nie przywiązują się do produktu, a do zaufanej marki. Powinniśmy więc zadać o to, aby za naszym logo stały pozytywne wartości i dobra reputacja. Niestety w erze cyfrowej na naszą renomę czyha jeszcze więcej zagrożeń. Można jednak się na nie przygotować i mimo trudności, uratować renomę firmy. Podpowiadamy, jak zmniejszyć ryzyko i zyskać w oczach klientów.

Spis treści:

  1. Satysfakcja klienta na pierwszym miejscu
  2. Transparentność pomaga zdobywać zaufanie
  3. Marka w sieci – monitoruj i reaguj
  4. Plan na wypadek kryzysu – must have
  5. Kultura firmy świadczy o marce
  6. Społeczna odpowiedzialność biznesu
  7. Podsumowanie

Satysfakcja klienta na pierwszym miejscu

To może się wydać oczywiste, ale zadowolenie klienta powinno być dla nas zawsze priorytetem. W środowisku internetowym, klienci maja jeszcze większą moc. Już nie tylko sami decydują o tym, jakie produkty wybierają, ale także pomagają innym podjąć decyzję o zakupie. Opinie w Google czy recenzje to potężna broń, więc miejmy ich autorów po naszej stronie. Starajmy się zadbać o satysfakcję klientów, słuchajmy ich głosu i dbajmy też o jakość obsługi, a wówczas możemy sami zwracać się do nich z prośbą o pozostawienie kilku słów od siebie po dokonaniu zakupu.

Transparentność pomaga zdobywać zaufanie

Chociaż czasem kusi, żeby tajemnice firmowe, problemy oraz pomyłki trzymać za zamkniętymi drzwiami, powinniśmy jednak stawiać na transparentność i uczciwość. Zadbajmy o to, aby klienci zawsze wiedzieli o tym, co się u nas dzieje, w jakim miejscu jest firma i co nam nie wyszło. To daje nam szansę, aby pokazać, jaki robimy postęp i jak radzimy sobie w trudnych sytuacjach. Warto prowadzić bloga firmowego oraz media społecznościowe, by podtrzymać kontakt ze społecznością zgromadzoną wokół naszej marki i dbać o to, aby wiedzieli o kwestiach, które są dla nich istotne.

Można tutaj wspomnieć o ostatniej sytuacji związanej z obrażaniem pracownika McDonald’s przez influencerkę. Sytuacja była głośno dyskutowana w mediach społecznościowych. Stanowisko marki zostało opublikowane na jej oficjalnej stronie internetowej. Dowiadujemy się z niego, do jakiej postawy firma zachęca w podobnych przypadkach.

Marka w sieci – monitoruj i reaguj

Ważne jest, aby nie tylko kontrolować nasze oficjalne kanały komunikacji z klientami, ale także monitorować naszą obecność online w całej sieci. Jeśli o nas mówią, powinniśmy o tym wiedzieć i reagować na to. Dziękujmy za pochwały i odnośmy się do krytycznych głosów, a także rozwiewajmy wątpliwości. Wówczas pokażemy, że interesuje nas zdanie klientów i będziemy mogli wyciągnąć wnioski, które pozwolą tworzyć skuteczniejszą strategię marketingową.

Plan na wypadek kryzysu – must have

Kryzysy wizerunkowe to problem, z którym mierzą się nawet największe i najbardziej zaufane marki. Każdemu brandowi może przytrafić się wpadka, ważne jednak jest to, jak sobie z nią poradzi. Warto opracować plan na taki wypadek, jeszcze zanim zdarzy się nieprzewidziany incydent. Na gorąco o wiele trudniej będzie wybrać właściwy sposób na rozprawienie się z problemem. Dlatego zawczasu zastanówmy się jak powinny wyglądać nasze komunikaty, jakie kroki podejmiemy oraz kto jest odpowiedzialny za reagowanie w takich sytuacjach.

Często nawet przy pozornie pozytywnych działaniach mogą być wymagane przeprosiny. Przykładem jest marka biżuterii YES, która chcąc wspierać społeczność LGBT+ zaproponowała rozdawanie obrączek, które nastąpić miało po tym jak… małżeństwa jednopłciowe zostaną zalegalizowane w Polsce. Taki punkt w regulaminie promocji wzbudził spore zastrzeżenia.

Kultura firmy świadczy o marce

Tworzenie przyjaznego środowiska pracy oraz kultury firmowej to także część budowania wizerunku marki. Jeśli chcemy, aby nasz brand wyglądał tak samo dobrze od zaplecza, zadbajmy o to, aby pracownicy znali wartości firmy, mieli możliwości rozwoju i chcieli angażować się w życie przedsiębiorstwa. Pozytywną opinię o marce budują w końcu nie tylko klienci, ale również ci, którzy ja tworzą.

Społeczna odpowiedzialność biznesu

Czym jest Corporate Social Responsibility, czyli społeczna odpowiedzialność biznesu? Warto o tm wiedzieć, bo przedsiębiorcy coraz częściej zaczynają uwzględniać to w swoich działaniach. Strategia biznesowa, w której ważnym punktem jest CSR, będzie miała na celu pokazanie, że firma angażuje się w ważne kwestie społeczne. Chcąc budować pozytywny wizerunek marki starajmy się więc pokazywać, w jaki sposób dbamy o środowisko, interesujemy się zmianą klimatu, aktywizujemy lokalne społeczności czy uświadamiamy naszych klientów w ważnych społecznie kwestiach.

Podsumowanie

  • W erze cyfrowej, zadowoleni klienci mają większą moc i wpływ na opinię o marce. Dbajmy o ich satysfakcję, starajmy się zrozumieć ich potrzeby i oferujmy doskonałą obsługę.
  • Unikajmy ukrywania problemów i pomyłek. Stawiajmy na transparentność, informując klientów o bieżących wydarzeniach, postępach i trudnościach. To buduje zaufanie i daje szansę na pokazanie jak firma radzi sobie w trudnych sytuacjach.
  • Monitorujmy swoją obecność w sieci, reagujmy na opinie i komentarze klientów. To pozwoli budować z nimi lepszą relację.
  • Każda marka może napotkać na kryzys wizerunkowy. Warto mieć gotowy plan reakcji i komunikacji, aby skutecznie radzić sobie z problemem.
  • Twórzmy przyjazne środowisko pracy, gdzie pracownicy rozumieją i współtworzą wartości firmy. Ich zaangażowanie przekłada się na pozytywny wizerunek marki.
  • Włączmy społeczną odpowiedzialność biznesu do strategii firmy. Pokazujmy zaangażowanie w ważne kwestie społeczne, aby przekazywać nasze wartości i budować wizerunek odpowiedzialnej marki.
Udostępnij dalej

Podobał Ci się artykuł?

Zobacz naszą ofertę!

The First

Pozycjonujemy Po Mistrzowsku

Dodaj komentarz

Strona używa ciasteczek. Potwierdź, aby kontynuować. Nasza Polityka Prywatności więcej

Cookie na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookie", aby umożliwić Ci najlepszy sposób przeglądania strony.

Zamknij