20 lipca 2023
Tworzenie strategii SEO bez uwzględnienia lejka sprzedażowego to zadanie, które ma niewielkie szanse na powodzenie. Zrozumienie, na którym poziomie znajdują się potencjalni klienci jest kluczowe, aby można było zaplanować, jak przepchnąć ich w dół i nakłonić do transakcji. Posługując się tym schematem, można również podzielić frazy zgodnie z intencją użytkownika i przypisać je do konkretnej części lejka. W idealnej sytuacji z niewyczerpanym budżetem, mogli byśmy równo rozłożyć akcenty i zająć się tak samo wszystkimi słowami kluczowymi. Niestety, biorąc pod uwagę ograniczone zasoby, musimy znać swoje priorytety. Najbardziej opłacalne wydaje się być inwestowanie w najniższe piętro lejka. Co przemawia za tą teorią i jakie frazy mamy wobec tego do dyspozycji? O tym poniżej.
Spis treści:
Na górze lejka sprzedażowego znajdują się osoby, które jeszcze nie znają naszej marki. Najprawdopodobniej trafiły do nas przypadkiem, wpisując słowa kluczowe z intencją informacyjną. Do naszego wpisu blogowego mogło doprowadzić ich np. hasło „jak wyczyścić buty sportowe”. To świetny sposób na zwiększenie ruchu, zwłaszcza że w wypadku fraz informacyjnych, trudność słowa kluczowego jest na ogół nieco niższa. „Buty do biegania” to z kolei większa konkurencja w SERP, a przez to trudniejsze wyzwanie i mniej kliknięć. Jednak warto pamiętać, że sam ruch to nie wszystko.
Na dole lejka sprzedażowego będą znajdowały się frazy z intencją zakupową, czyli te, które najczęściej wpisuje osoba gotowa dodać produkt do koszyka lub zamówić usługę. W tym wypadku nie jest już tak łatwo się wybić. Konkurencyjne marki będą się starały zgarnąć topowe miejsca, co najczęściej oznacza mniej wizyt na naszej stronie. Jednak mimo tego, to właśnie te słowa kluczowe są najbardziej warte naszej uwagi. Dlaczego? Ze względu na konwersję, czyli to, co generuje realne zyski.
Jak się często okazuje, różnice w liczbach potrafią być kolosalne. Warto zapoznać się ze statystykami, które udostępnił Geekbot (narzędzie wspomagające pracę online). Spośród wszystkich artykułów opublikowanych przez brand, 42 teksty uwzględniały frazy z góry lejka, a 22 publikacje z dołu. Bardzo duży ruch, czyli ponad 204 tysiące odsłon wygenerowały posty z góry lejka. Wpisy z dołu to niewiele ponad 28 tysięcy odsłon. Jak się jednak okazało, frazy z intencją zakupową przypisane do dolnego poziomu dały współczynnik konwersji większy 25 razy. Góra lejka: współczynnik konwersji 0,19% (397 transakcji). Dół lejka: współczynnik konwersji 4,78% (1348 transakcji).
Wiemy już, że nie warto zaniedbywać słów kluczowych z dołu lejka sprzedażowego. Jednak jeśli chcemy tworzyć treści z ich udziałem, musimy wiedzieć, które frazy kryją intencję zakupową. Jak się okazuje, konwersję mogą nam dać 3 typy fraz, które należy uwzględnić w swojej strategii pozycjonowania.
1. Frazy powiązane z kategorią
To żadna tajemnica, że frazy kategorii (np. buty sportowe, rowery górskie, ekspres do kawy itd.) mają najczęściej intencję zakupową. Jest to grupa słów kluczowych, która na ogół generuje największe konwersje i targetowanie ich to absolutne must have w planowaniu działań SEO. Błędem jednak jest stwierdzenie, że to jedyny rodzaj fraz, które sprzedają.
2. Frazy porównawcze
Frazy porównawcze (np. hybrydy czy żele, nikon czy kanon itd.) są często klasyfikowane jako przynależne do środkowego poziomu lejka sprzedażowego. Jednak biorąc pod uwagę wysoką konwersję z tych słów kluczowych, można uznać, że użytkownicy, którzy je wpisują, przejawiają gotowość do dokonania zakupu. Zdecydowanie więc warto uwzględnić podobne hasła w planie tworzenia treści.
3. Frazy z zadaniami do wykonania
Duża, chociaż niedoceniana kategoria słów kluczowych, które dobrze konwertują to frazy, w których zawarte są zadania do wykonania (np. jak się ubrać na trening, jak zrobić cafe latte, jak się pozbyć rozstępów itd.). Wydaje się, że posiadają one intencję informacyjną, jednak wpisuje się je także z myślą o produkcie lub usłudze, które rozwiążą dany problem (buty sportowe, ekspres do kawy, zabieg w salonie urody). Właśnie dlatego powinniśmy poszukać właśnie takich fraz, wskazujących na nasz asortyment czy ofertę usługową.
Tworzenie strategii SEO opartej na lejku sprzedażowym jest kluczowe dla skutecznego dotarcia do potencjalnych klientów i generowania konwersji. Różnice w konwersji między frazami z góry i dołu lejka mogą być ogromne, dlatego ważne jest, aby skupić się na słowach kluczowych z intencją zakupową.
Na górze lejka znajdują się frazy informacyjne, które przyciągają ruch, ale ich konwersja może być niższa. Na dole lejka zaś znajdują się frazy związane bezpośrednio z zakupem, które generują większą liczbę konwersji.
Trzy typy słów kluczowych z dołu lejka, które warto uwzględnić w strategii SEO, to:
Skoncentrowanie się na frazach z dołu lejka pozwala lepiej wykorzystać ograniczone zasoby i osiągnąć większą efektywność w generowaniu konwersji i zysków dla marki.
Strona używa ciasteczek. Potwierdź, aby kontynuować. Nasza Polityka Prywatności więcej
Cookie na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookie", aby umożliwić Ci najlepszy sposób przeglądania strony.
Semgence napisał:
22 lipca 2023
Dla sklepu to jest łatwiej zrobić słowa z BOFU, ale dla witryny usługowej już gorzej. Nie mniej jednak jak startujesz od zera to bierzesz największego konkurenta, wrzucasz go do dowolnego toola i filtrujesz frazy na poczatek z zerwoym potencjałem i … viola 🙂