08 grudnia 2023

Blog firmowy – jak go prowadzić w 2024 roku?

Więcej leadów, lepsze relacje z klientami, zwiększone zainteresowanie produktami i usługami – to właśnie obiecują statystyki dotyczące firm, które blogują. Brzmi świetnie, jednak niektórzy przedsiębiorcy wciąż nie są przekonani i boją się angażować swój czas oraz fundusze w ten kanał komunikacji. Jeśli zastanawiasz się nad tym, czy warto prowadzić bloga firmowego w 2024 roku, czy może lepiej zainwestować w inną formę promocji, sprawdź z nami, jak możesz na tym zyskać. Dane statystyczne i praktyczne wskazówki czekają na Ciebie poniżej. 

Spis treści:

  1. Co to jest blog firmowy?
  2. Blog firmowy w 2024 roku – potrzebny czy nie?
  3. Prowadzenie bloga firmowego
  4. Blog firmowy – przykłady
  5. Podsumowanie

Co to jest blog firmowy?

Bloga firmowego nie trzeba zakładać na osobnej stronie internetowej. Równie dobrze sprawdzi się podstrona w obrębie domeny, na której prowadzisz swoje działania biznesowe. O blogowaniu można mówić wtedy, gdy masz wyznaczone miejsce do publikowania treści o określonej tematyce i robisz to regularnie.Zatem jeśli stworzysz stosowną zakładkę na swojej stronie i zaczniesz np. raz w miesiącu wrzucać do niej wpisy związane z Twoją branżą, produktami lub wydarzeniami z życia firmy, możesz śmiało nazwać to blogiem firmowym. 

Blog firmowy w 2024 roku – potrzebny czy nie?

Zależy Ci na autorytecie w oczach klientów i pozytywnym wizerunku marki? Chciałbyś mieć dobre relacje z odbiorcami Twoich produktów lub usług? Cieszyć się ich zainteresowaniem? Sprzedawać więcej? Jeżeli tak, to dlaczego miałbyś rezygnować z doskonałego narzędzia marketingowego, które może podkręcić Twoje działania. Każda firma, która zna wartość content marketingu, już posiada swojego bloga. Jeżeli jeszcze do nich nie dołączyłeś/łaś lub nie poświęcasz tej sekcji wystarczającej uwagi, 2024 rok to najwyższy czas, aby to zmienić.  

Blog firmowy jako forma komunikacji marketingowej

Mówi się, że reklama jest dźwignią handlu, tak więc wielu przedsiębiorców szuka przestrzeni w sieci, gdzie mogliby pokazać swoje produkty i usługi. Media społecznościowe czy Google Ads to dobre miejsca, by zasygnalizować potencjalnym klientom swoją obecność. Szkoda byłoby jednak nie zagospodarować pod tym względem własnego podwórka. 

Sekcja z blogiem firmowym to przestrzeń, którą kontrolujesz Ty sam, więc możesz opowiadać o swojej działalności tak jak chcesz i nie ogranicza Cię “czas antenowy”, który inna domena mogłaby być gotowa Ci poświęcić. Co więcej, statystyki pokazują, że około 70% ludzi woli czerpać informacje o firmie z artykułów zamiast reklam. 

Źródło: „A Guide to Marketing Genius: Content Marketing” autorstwa Demand Metric https://www.demandmetric.com/content/content-marketing-infographic

Nie płacisz dodatkowo za miejsce, w którym pojawiają się Twoje treści, a przy tym samodzielnie budujesz bazę wiedzy o Twojej marce, na którą potencjalni klienci prawdopodobnie spojrzą łaskawszym okiem niż na wyskakujące okienko czy sponsorowany content w Google. Nie wykorzystując tych możliwości, z własnej woli odcinasz się od wartościowego kanału komunikacji. 

Korzyści z prowadzenia bloga firmowego – co mówią statystyki?

Większość ludzi biznesu oraz marketerów, nawet wyrwana z łóżka w środku nocy, potrafi narysować tzw. lejek sprzedażowy. Ten schemat podzielić możemy na 3 podstawowe poziomy, które w dużym uproszczeniu oznaczają etapy dowiadywania się o istnieniu marki, zainteresowanie lub rozważanie zakupu oraz konwersję, czyli po prostu transakcję. Czasem dolicza się też czwarty poziom, na którym lojalny klient powraca na kolejne zakupy. Gdzie w tym wszystkim blog firmowy? 

Można umieścić go na samym środku. Na górze lejka będą znajdowały się bowiem osoby, które dopiero poznają Twoją firmę i trafiły na stronę np. z wyszukiwarki. Wówczas interesujące wpisy blogowe przyciągną uwagę i sprawią, że potencjalny klient zechce dowiedzieć się więcej o marce.Tutaj właśnie masz pole do popisu, aby zbudować autorytet i przekonać, że właśnie Ty najlepiej znasz się na swojej branży. 

Czy to działa? Statystyki od Demand Metric pokazują, że tak. 

68% ludzi poświęca czas, żeby czytać o markach, które ich interesują. 

80% ludzi docenia możliwość uczenia się o firmie dzięki tzw. custom content, czyli treściom, które marka kieruje specjalnie do swoich odbiorców. 

82% klientów odbiera firmę bardziej pozytywnie po przeczytaniu jej custom contentu. 

60% ludzi zaczyna poszukiwać danego produktu po przeczytaniu treści na jego temat. 

67% leadów więcej – tyle generują firmy, które prowadzą bloga! 

Wnioski z tego są proste. Content Marketing ma potężną moc, a treści, które sam generujesz, mogą nie tylko pomóc zbudować pozytywny wizerunek firmy, ale także przesunąć niżej klientów ze środkowego poziomu lejka sprzedaży. Seria wartościowych wpisów blogowych wspomoże konwersję, a nawet sprawi, że zadowolone osoby będą wracać i zmienią się wyznawców marki. 

Prowadzenie bloga firmowego

Powodem, dla którego przedsiębiorcy często porzucają pomysł prowadzenia bloga jest na ogół brak czasu. Tak przynajmniej większość sobie to tłumaczy. W rzeczywistości jednak czas, pieniądze i ręce do pracy zawsze się znajdą, kiedy potencjalne korzyści z takiej aktywności staną się jasne. Jeśli już rozumiesz, dlaczego w 2024 roku potrzebujesz wartościowych treści na blogu, musisz płynnie przejść do planowania treści. Na tym etapie pojawią się pewnie dwa podstawowe pytania – co pisać i jak to robić, aby dotrzeć do swojej grupy odbiorców. 

Jak pisać bloga firmowego w 2024? Tematy wpisów i rodzaje treści

Jeśli jesteś ekspertem w swojej dziedzinie lub zatrudniasz odpowiednich ludzi do tworzenia treści, nie będziesz raczej mieć problemów z wyborem tematów. 

Blog firmowy jest miejscem, które możesz wykorzystać, żeby opowiedzieć potencjalnym klientom o: 

  • produktach lub usługach, które oferujesz, 
  • dziedzinie wiedzy, w której się specjalizujesz, 
  • nowinkach z branży, 
  • praktykowanych przez Twoją firmę metodach pracy, 
  • wartościach, które stoją za Twoją marką, 
  • historii firmy i bieżących wydarzeniach, 
  • sukcesach Twoich, firmowych i pracowniczych. 

Skup się na treściach poradnikowych oraz budowaniu wizerunku. W 2024 roku konsumenci wciąż będą potrzebować pomocy w wyborze odpowiednich produktów i usług. Będą też doceniać wskazówki od ekspertów w Twojej branży i interesować się swoimi ulubionymi markami. Co zatem warto robić inaczej niż dotychczas? Przede wszystkim skup się na formie, w jakiej prezentujesz swój content. Mało kto czuje się zachęcony do lektury wielkim blokiem tekstu. 

Co doceni współczesny czytelnik bloga? Oto 10 typów contentu: 

  1. Materiały wizualne – zdjęcia produktowe, infografiki, fotografie z eventów itp. 
  2. Materiały wideo – tutoriale produktowe, wideorelacje, wypowiedzi ekspertów, opinie wideo i wszystko to, czego tekst nie przekaże tak dobrze jak film. 
  3. Materiały audio – podcasty i wywiady, których można słuchać w podróży lub podczas codziennych czynności. 
  4. Case study – konkretny przykład działań, które przyniosły firmie i jej klientom korzyści. 
  5. Memy i zabawne materiały – o ile są zgodne ze strategią komunikacji Twojej marki. 
  6. Sekcja FAQ – odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. 
  7. Ankiety – pokazują, że głos klienta jest ważny. 
  8. Raporty i prezentacje – budują wiarygodność. 
  9. Konkursy z nagrodami – wzmacniają zaangażowanie w markę. 
  10. Wpisy gościnne – dają przestrzeń ekspertom i interesującym osobom, które mogą ściągnąć więcej czytelników na Twojego bloga. 

Promowanie swojego bloga i recykling treści – nie ograniczaj się do jednego medium

Robisz dobry content blogowy, ale boisz się, że mimo Twojej ciężkiej pracy, niewiele osób na niego trafi? To słuszna obawa, bo walka o czytelnika w internecie jest dziś dość zacięta. Jednak są sposoby, aby ściągnąć potencjalnych klientów na bloga firmowego. 

Jak robić to skutecznie? 

  • Wykorzystaj media społecznościowe – informuj o nowych wpisach i zachęcaj do lektury. 
  • Udzielaj się na forach internetowych i w grupach na FB – dziel się wpisami, jeśli czujesz, że wnoszą coś do forumowej społeczności lub odpowiadają na czyjeś pytanie. 
  • Komentuj na innych blogach i w mediach społecznościowych – ściągniesz na siebie uwagę innych odbiorców podobnych treści. 
  • Promuj przez newsletter – daj subskrybentom znać mailowo, o czym ostatnio napisałeś/łaś. 

Świetnym sposobem na wykorzystanie wpisów blogowych oraz ich dodatkowe promowanie, jest też recykling treści. To taki sposób, aby dać Twoim postom drugie życie. Zamiast wysyłać link do bloga firmowego, weź tekst i zrób z nim coś nowego. Rozwiń temat i przygotuj e-booka, nagraj wideo, które umieścisz na YouTube lub przygotuj post w mediach społecznościowych.

Recykling treści pozwoli Ci dostosować content do różnych typów odbiorców oraz kanałów komunikacji. Zwiększy Twój zasięg i pomoże wycisnąć wszystkie soki z Twojej ciężkiej pracy nad artykułami blogowymi. 

SEO a blog – linkowanie wewnętrzne, frazy i inne wyzwania

Kolejnym aspektem, o który musisz zadbać, jeśli chcesz zwiększyć grono odbiorców Twojego bloga firmowego, jest SEO, czyli optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych. Jeśli się do tego przyłożysz, może zyskać odwiedzających, którzy znajdą Cię na stronie z organicznymi wynikami wyszukiwania. Tutaj warto zadbać o 3 podstawowe aspekty: 

  1. Dobór słów kluczowych – Dla bloga firmowego wybieraj frazy poradnikowe z intencją informacyjną. Sprawdzaj też liczbę wyszukań konkretnych słów kluczowych powiązanych z Twoją branżą, a będziesz wiedzieć, co interesuje Twoich potencjalnych klientów. Pomogą Ci narzędzia takie jak Ahrefs, Semstorm, Senuto lub Planer słów kluczowych. Możesz też skorzystać z Google Trends lub AnswerThePublic.  
  2. Linkowanie wewnętrzne – Nie pozostawiaj żadnego wpisu osieroconego. Niech każdy artykuł linkuje do kategorii lub innego posta blogowego. Razem będą tworzyć sieć powiązań, która nie tylko wskaże czytelnikom drogę do kolejnych informacji, ale także pomoże zaindeksować treści i trafniej wyświetlać je w Google. . 
  3. Aktywność użytkowników – Sekcja komentarzy też może mieć wpływ na pozycjonowanie. Pozytywny – jeśli Google zauważy zaangażowanie użytkowników. Negatywny – jeżeli nie zadbasz o moderację i pozwolisz, aby pojawiał się tam spam oraz szkodliwe treści. 

Prowadzenie bloga – cennik dla przedsiębiorcy

Koszt prowadzenia bloga firmowego może wynosić 0 złotych, pod warunkiem, że zajmiesz się tym samodzielnie. Jednak to wymaga czasu oraz przygotowania. Twoja wiedza w branży może przyczynić się do stworzenia wartościowych treści, jednak jeśli zaniedbasz regularne publikowanie, promocję czy optymalizację wpisów pod kątem SEO, na niewiele Ci się to zda. 

A może planujesz utworzyć osobne stanowisko czy dział content marketingu? W takim razie do kosztów prowadzenia bloga będzie trzeba doliczyć wynagrodzenie dla copywritera oraz specjalisty SEO, których zatrudnisz. Na podstawie statystyk ze strony wynagrodzenia.pl, wynagrodzenie dla pracownika działu marketingu wynosi średnio 6180 zł brutto. 

Pojedynczy tekst można także zlecić. Wśród copywriterów freelancerów stawki bardzo się różnią, podobnie zresztą jak poziom umiejętności. Dlatego możliwe jest, że będziesz zmuszony sprawdzić kilka osób, zanim znajdziesz tego, kto przemówi językiem Twojej marki.Najniższa cena, jaką zapłacisz za 1000 znaków ze spacjami to 10 zł netto. Stawki sięgają jednak czasem nawet 60 zł lub ponad 200 zł za taką samą liczbę znaków. Według danych z platformy Whitepress, można założyć, że średnio będzie to 50 zł. 

Źródło: platforma Whitepress

Kolejną opcją jest zlecenie tego zadania agencji. Statystyki pokazują, że 62% firm decyduje się na outsourcing działań marketingowych. Chociaż taka decyzja wymaga oddania sterów komuś innemu, ma też pewne zalety. Pozwala korzystać ze wsparcia specjalistów od marketingu, copywritingu oraz SEO. W takim układzie cennik będzie prezentował się odmiennie, zależnie od tego, na jaki pakiet usługowy się zdecydujesz. Średnio jednak można przyjąć, że w agencji za tekst blogowy wraz z zabiegami takimi jak dobór fraz czy linkowanie wewnętrzne, zapłacisz około 250 zł. 

Blog firmowy – przykłady

W sieci nie brakuje dobrych przykładów blogów firmowych, które są prowadzone z pasją i zaangażowaniem. Oto kilka przykładów: 

  1. https://innovatingautomation.pl/ 

Blog firmy BALLUFF, która zajmuje się automatyką przemysłową. 

Na blogu znajdziesz webinary, case study oraz materiały do pobrania. 

  1. https://www.coffeedesk.pl/blog/ 

Coffeedesk to sklep internetowy dla kawoszy, który ma aż 2 blogi. Jeden dla klientów indywidualnych, a drugi dla współpracy B2B. 

Znajdziemy tam aktualności, informacje o nowych produktach, rankingi ekspresów i przepisy, czyli to co amatorów kawy i herbaty interesuje najbardziej. Dużym atutem wpisów blogowych jest dbałość o estetykę załączonych zdjęć produktowych. 

  1. https://www.centrumrowerowe.pl/blog/ 

Kolarstwo to tematyka, która budzi żywe zainteresowanie. Sklep Centrum Rowerowe umiejętnie wykorzystuje to prowadząc bloga. 

Wyszukiwarka tras rowerowych, sugestie prezentowe wraz z umiejętnie zaprezentowanymi produktami i artykuły poradnikowe to treści zwracające uwagę, ale największy atut stanowią rozmowy z kolażami. 

Podsumowanie

Blog firmowy to Twoje miejsce w sieci, gdzie możesz umieszczać treści związane z Twoją branżą, dzielić się swoim know how i zdradzać kulisy swojej pracy. Jest to jeden z ważniejszych kanałów komunikacji z klientami w ramach content marketingu. 

Rezygnując z prowadzenia bloga, pozbawiasz się narzędzia, dzięki któremu możesz budować pozytywne relacje z klientami, pracować nad wizerunkiem marki i pomagać w decyzjach zakupowych. 

Za blogowaniem przemawiają statystyki: 

  • 70% ludzi woli dowiadywać się o firmie z artykułów zamiast reklam. 
  • 68% ludzi poświęca czas, żeby czytać o markach, które ich interesują. 
  • 80% ludzi docenia możliwość uczenia się o firmie dzięki tzw. custom content, czyli treściom, które marka kieruje specjalnie do swoich odbiorców. 
  • 82% klientów odbiera firmę bardziej pozytywnie po przeczytaniu jej custom contentu. 
  • 60% ludzi zaczyna poszukiwać danego produktu po przeczytaniu treści na jego temat. 
  • 67% leadów więcej generują firmy, które prowadzą bloga. 

Jak prowadzić bloga firmowego w 2024 roku? Ponieważ rośnie świadomość konsumencka, warto edukować swoich klientów i opowiadać im o swojej marce, jej wartościach i sukcesach. Przede wszystkim jednak liczy się forma i tutaj musisz stawiać nie tylko na artykuły w klasycznej formie, ale także na obrazy, materiały wideo, raporty, case study i inne angażujące treści. 

SEO wciąż pozostaje ważnym czynnikiem wpływającym na widoczność Twojego bloga. Wiele blogujących firm już w tym momencie wie, jak optymalizować wpisy. Zatem ty też musisz umiejętnie dobierać słowa kluczowe, dbać o linkowanie wewnętrzne oraz pilnować, aby w sekcji komentarzy nie pojawiał się spam. 

Prowadzenie bloga firmowego pochłania czas i budżet. Jednak całkowity koszt tego przedsięwzięcia zależy od tego, ile zrobisz samodzielnie. To co zlecisz pracownikom lub agencji będzie trzeba uwzględnić w budżecie. 

    Przyjmuję do wiadomości, że moje dane osobowe będą przetwarzane w celu udzielenia odpowiedzi na przedstawione pytania/wnioski.
    Dowiedz się więcej na temat ochrony Twojej prywatności
    Udostępnij dalej

    Podobał Ci się artykuł?

    Zobacz naszą ofertę!

    The First

    Pozycjonujemy Po Mistrzowsku

    Dodaj komentarz

    Strona używa ciasteczek. Potwierdź, aby kontynuować. Nasza Polityka Prywatności więcej

    Cookie na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookie", aby umożliwić Ci najlepszy sposób przeglądania strony.

    Zamknij