25 stycznia 2024

Audyt SEO – sprawdź stronę i zacznij skuteczne pozycjonowanie!

Nie jesteś zadowolony z ruchu lub konwersji na swojej stronie, ale w zasadzie nie wiesz dlaczego? A może agencje SEO kontaktują się z Tobą, proponując różne usługi, a Ty nie masz pewności, czy ich potrzebujesz? To znak, że musisz zrobić audyt! Dzięki temu szybko zidentyfikujesz obszary do poprawy i zaczniesz osiągać lepsze efekty, a przy tym nie wydasz pieniędzy na to, co nie jest na ten moment pilną inwestycją. 

Spis treści:

  1. Na czym polega audyt SEO?
  2. Co powinien zawierać audyt SEO?
  3. Sprawdzenie strony www – kto wykona to zadanie?
  4. Jak zrobić audyt SEO samemu?
  5. Ile kosztuje audyt SEO?
  6. Bezpłatny audyt SEO
  7. Podsumowanie

Na czym polega audyt SEO?

Czy Twoja domena jest zoptymalizowana zgodnie z wymaganiami wyszukiwarek internetowych? Jak wypada w porównaniu z konkurencją, która jest wyżej w SERPach? Co można poprawić? Na te pytania odpowie Ci audyt SEO, czyli szczegółowa analiza strony, obejmująca zarówno techniczne aspekty, jak i treści, które prezentujesz użytkownikowi. Po rzetelnie przeprowadzonych testach, otrzymasz raport wraz z rekomendacjami. 

Zalety wykonania audytu SEO: 

  • poznasz przyczyny problemów, których doświadczyłaś/eś Ty lub użytkownicy, 
  • sprawdzisz, co nie działa i jakie błędy techniczne przeoczyłaś/łeś, 
  • przekonasz się, czy Twoja strona jest przyjazna dla użytkowników (także tych, którzy korzystają z urządzeń mobilnych),
  • dowiesz się, gdzie warto dobudować kategorie lub dodać treści, 
  • rozbudujesz treść, która już cieszy się zainteresowaniem, 
  • porównasz się z konkurencją i sprawdzisz, co robi lepiej, a co gorzej, 
  • łatwo zdecydujesz, które działania SEO są Ci potrzebne, a które nie są obecnie priorytetem, 
  • na podstawie zgromadzonych danych, stworzysz szytą na miarę strategię SEO. 

Co powinien zawierać audyt SEO?

Pozycja strony internetowej w wynikach wyszukiwania Google zależy od bardzo wielu rzeczy. W końcu wyróżniamy ponad 200 czynników rankingowych. Nic więc dziwnego, że kompleksowy audyt SEO obejmuje wiele obszarów. Nawet jeśli wiesz, gdzie może leżeć źródło problemu, zlecając lub samodzielnie wykonując audyt, staraj się spojrzeć na stronę z tzw. helicopter view, analizując ją całościowo, a zyskasz pełniejszy obraz sytuacji i podejmiesz lepsze decyzje na podstawie zgromadzonych danych. 

Historia domeny – start od zera czy z bagażem?

Zaczynasz działalność na domenie z historią? Wobec tego nie zapomnij w audycie uwzględnić jej przeszłości. Niektóre domeny są obciążone karami od Google, co znacząco utrudnia albo wręcz uniemożliwia pozycjonowanie. Powinnaś/powinieneś o tym wiedzieć, zanim na dobre rozgościsz się pod danym adresem. 

Jeśli domena jest zupełnie nowa, poświęć chwilę, aby przeanalizować jej nazwę. Być może nie wpłynie ona bezpośrednio na pozycję, ale może mieć znaczenie w kontekście konwersji. Możliwe, że słowo kluczowe w adresie www nakieruje użytkowników na Twoją ofertę, chociaż eksperci polecają raczej postawić na nazwę firmy. Finalnie budowanie świadomości marki ma większe znaczenie, zwłaszcza jeśli planujesz rozbudować ofertę i pojedyncza fraza w domenie będzie niedostatecznie opisywać zakres działalności. 

Techniczne SEO – uwaga na usterki

Dopracowane treści i świetna oferta odchodzą w cień, kiedy witryna jest niedopracowana pod względem technicznym. Właśnie dlatego sprawdzenie strony www pod tym kątem to jeden z najważniejszych etapów audytu SEO. Najważniejsze co należy uwzględnić na tym poziomie to obecność ewentualnych błędów (w tym 404), niepotrzebnych przekierowań, niedziałających odnośników, brak site mapy czy linkowania wewnętrznego oraz szybkość ładowania się strony. Jeśli w tych kwestiach pojawią się problemy, strona nie będzie rosnąć, a raczej odstraszy użytkowników, co spowoduje wysoki współczynnik odrzuceń i spadki pozycji. 

UX – strona oczami użytkownika

Doświadczenie użytkownika, czyli to, jak Twoją stronę widzi osoba, która na nią wchodzi, to coś, co powinno być regularnie testowane. Dla internautów znaczenie ma to, czy po stronie mogą się łatwo poruszać, ale istotna dla nich jest także jej estetyka. Co więcej, dużą rolę odgrywa to, w jaki sposób podane są treści oraz jakie komunikaty wysyłasz do czytelnika. Ten ostatni aspekt jest szczególnie ważny, jeżeli zależy Ci na zwiększeniu konwersji. Projektowanie przycisków i bannerów z Twoim CTA (call to action) to niezwykle znacząca część pracy nad User Experience.  

Urządzenia mobilne – Twoja strona na smartfonie

Komputery stacjonarne i laptopy nie są już od dawna jedynymi sprzętami, które służą do łączenia się z internetem. Obecnie jest ogromne prawdopodobieństwo, że użytkownik wyświetli Twoją stronę na swoim urządzeniu mobilnym. Audyt musi więc obowiązkowo objąć mobilne SEO. Jak prezentuje się strona na smartfonie? Czy tekst jest widoczny, a warstwa graficzna dopasowana do mniejszego ekranu? Jeśli nie, wiesz już, że trzeba to zmienić. 

Źródło: Raport Kantar Polska 2019 „E-Polacy. Co robimy w sieci?”

Słowa kluczowe – w jaki sposób Cię szukają?

Po audycie strony powinna przyjść do Ciebie informacja, na jakie słowa kluczowe wyświetla się Twoja domena. Warto wiedzieć też, które kategorie są dobrze widoczne na dane słowa, a które wymagają dofrazowania. Być może niewiele brakuje, aby podbić pozycje kilku kategorii, ale czasem okaże się też, że lepiej zmienić taktykę i pozycjonować się na inne słowa. 

Architektura strony – solidne fundamenty

Strona internetowa powinna mieć solidną konstrukcję. Oznacza to, że o ile Twoja oferta nie jest bardzo prosta, lepiej zrezygnować z tzw. one page’a na rzecz podziału na tematyczne podstrony. Produkty powinny być przydzielone do odpowiednich kategorii, tak by łatwo można było je znaleźć. Audyt SEO zweryfikuje czy tak jest. Co więcej, pod lupę pójdą także adresy url poszczególnych podstron. Jeśli są skomplikowane lub zawierają dziwne ciągi liczb i liter, mogą nie budzić zaufania, a przez to “gorzej się klikać” w wyszukiwarce. 

Treści – czy odpowiadasz na wszystkie pytania?

Wartościowe treści na stronie, które dodatkowo są nasycone słowami kluczowymi to bardzo istotny czynnik rankingowy, a zatem należy je wziąć pod lupę i bardzo wnikliwie przeanalizować. Mówi się, że w Google wygrywa ten, kto odpowie na wszystkie pytania. Audyt SEO wykaże, czego brakuje w Twoich odpowiedziach lub o co jeszcze pytają Twoi potencjalni klienci. 

Profil linkowania – Twój wirtualny autorytet

To, co dzieje się na stronie jest niezwykle ważne, jednak poza nią także można, a nawet trzeba budować autorytet. Pomagają w tym (lub przeszkadzają) linki zewnętrzne kierujące do Twojej domeny. Dzięki audytowi SEO dowiesz się, czy nie ma odnośników do Twojej domeny z podejrzanych źródeł i sprawdzisz, czy pozyskane przez Ciebie linki są wartościowe. 

Raport + wnioski

Zwieńczeniem audytu SEO jest raport, który podsumowuje wszystkie dane, zebrane podczas analizy strony. Powinien on być przejrzysty i zawierać wnioski. Zlecając takie zadanie agencji SEO lub freelancerowi, warto poprosić o rekomendacje, czyli wskazówki, jak dalej działać ze stroną, aby naprawić problemy lub osiągać jeszcze lepsze efekty. 

Sprawdzenie strony www – kto wykona to zadanie?

Jeżeli zależy Ci na tym, aby dzięki audytowi SEO pozbyć się problemów i znaleźć sposób na zajęcie wyższych pozycji w Google, raczej nie powinnaś/powinieneś zlecać tego stażyście albo studentowi informatyki. Zadanie jest złożone, więc wymaga specjalisty. Kto może się tego podjąć? 

  • Agencja SEO – Zaletą audytów agencyjnych jest dostęp do płatnych narzędzi, analitycznego oprogramowania oraz specjalistów z różnych dziedzin (content, IT, Google Ads itd.). 
  • Specjalista SEO – Korzystając z usług zatrudnionego specjalisty w swoim wewnętrznym dziale marketingu czy pozycjonowania, możesz liczyć na to, że osoba ta zajmuje się tylko i wyłącznie Twoją stroną, a przy okazji także na wylot zna Twój biznes oraz Twoje potrzeby. 
  • Ty – Czy samodzielnie jesteś w stanie przeprowadzić audyt SEO? Jeśli nie masz wiedzy i doświadczenia, lepiej poproś o wsparcie. Jednak są pewne wnioski, do których możesz dojść samodzielnie, testując swoją stronę lub po prostu regularnie z niej korzystając. 

Jak zrobić audyt SEO samemu?

Chcesz samodzielnie wykonać audyt strony? W takim razie idealnie byłoby, gdybyś posiadał/a jakieś narzędzia, które Ci w tym pomogą. Wypróbuj Google Analytics 4 i Google Search Console. To absolutna podstawa w analizowaniu ruchu czy indeksacji. Sprawdzaj statystyki wejść, średni czas na stronie i upewnij się, że najważniejsze podstrony z Twoimi produktami są indeksowane. 

Korzystaj również ze swojej intuicji, wchodź na stronę i sprawdzaj, czy szybkość ładowania nie wystawia Cię na próbę, nie ma uszkodzonych urli, treści są kompletne i wyczerpują temat, a produkty znajdują się we właściwych kategoriach. Swoje uwagi i spostrzeżenia możesz również później przekazać specjalistom, jeśli zdecydujesz się na współpracę w zakresie SEO. 

Ile kosztuje audyt SEO?

Analityczna praca jest dziś jak najbardziej w cenie, a audyt SEO wymaga niemało wiedzy, doświadczenia i zdolności w zakresie zarządzania danymi. Co więcej, większość specjalistów wspomaga się płatnym oprogramowaniem. Z tego względu profesjonalny audyt SEO może Cię kosztować od 2 do 4 tysięcy. Czy warto płacić takie pieniądze? Jeśli otrzymasz dobrze przygotowany raport i rekomendacje, będziesz mieć praktycznie gotową strategię SEO na najbliższe miesiące. Od Ciebie jednak zależy, czy zdobytą wiedzę wykorzystasz dla biznesowego zysku. 

Bezpłatny audyt SEO

Dobra wiadomość jest taka, że kilka tysięcy może zostać w Twojej kieszeni, jeśli znajdziesz agencję, która wykona dla Ciebie bezpłatny audyt SEO. Takie okazje niekiedy się trafiają i warto z nich korzystać, nawet jeśli jeszcze nie wiesz, czy chcesz zlecić danej firmie jakieś dalsze działania. To szansa, aby sprawdzić, jakie spojrzenie na Twoją domenę mają specjaliści i poznać agencyjną ofertę. W The First dajemy przedsiębiorcom szansę, aby zapoznali się z nasza ekspertyzą nieodpłatnie. Niejednokrotnie robiliśmy to również na żywo. 

Podsumowanie

Audytem SEO nazywamy wnikliwą analizę całej domeny, która obejmuje jej różne obszary, w tym: 

  • historię domeny, 
  • techniczne aspekty, 
  • UX, 
  • mobilne SEO, 
  • słowa kluczowe, 
  • architektura strony, 
  • content, 
  • link building, 
  • raport podsumowujący. 

Warto przeprowadzić takie kompleksowe działania, aby sprawdzić, co powstrzymuje stronę przed wskoczeniem na wyższe pozycje i zaplanować strategię SEO. Możesz podjąć się tego zadania samodzielnie, zatrudnić specjalistę lub podjąć współpracę z agencją. Jeśli chcesz zobaczyć, jak robi to zespół ekspertów, odezwij się do nas i zapytaj o darmowy audyt. 

    Przyjmuję do wiadomości, że moje dane osobowe będą przetwarzane w celu udzielenia odpowiedzi na przedstawione pytania/wnioski.
    Dowiedz się więcej na temat ochrony Twojej prywatności
    Udostępnij dalej

    Podobał Ci się artykuł?

    Zobacz naszą ofertę!

    The First

    Pozycjonujemy Po Mistrzowsku

    Dodaj komentarz

    Strona używa ciasteczek. Potwierdź, aby kontynuować. Nasza Polityka Prywatności więcej

    Cookie na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookie", aby umożliwić Ci najlepszy sposób przeglądania strony.

    Zamknij