06 lipca 2023

AI w SEO – tradycyjne metody kontra ChatGPT

Tradycja i SEO to określenia, które do siebie niezbyt pasują. Ciągłe aktualizacje algorytmów i nowe trendy wymuszają na nas, by być na bieżąco i szybko adaptować się do zmian. Jednak do tej pory większość prac, które były związane z pozycjonowaniem, wykonywał człowiek. Ile z zadań specjalisty z tej dziedziny jest w stanie udźwignąć maszyna i jak sobie z tym poradzi? Porównujemy tradycyjne metody, wykorzystujące inteligencję człowieka, ze sztuczną inteligencją ChatGPT w SEO.

Spis treści:

  1. Tradycyjne SEO – ludzki wkład w pozycjonowanie
  2. ChatGPT – zdolności analityczne sztucznej inteligencji
  3. Podsumowanie – korzystać z ChatGPT czy nie?

Tradycyjne SEO – ludzki wkład w pozycjonowanie

Działania związane z pozycjonowaniem składają się z kilku głównych etapów, na których współpracują ze sobą specjaliści od tworzenia strategii, contentu, IT, graficy i inni. Warto wymienić tutaj przede wszystkim kroki takie jak:

  • Audyt SEO – Sprawdzenie strony pod kątem technicznym i treści, przy użyciu odpowiednich narzędzi oraz analizy.
  • Wyszukiwanie słów kluczowych – Odnalezienie fraz, na które warto pozycjonować daną stronę.
  • Optymalizacja strony – Dodanie treści zoptymalizowanych pod SEO z użyciem fraz.
  • Techniczne SEO – Poprawa parametrów technicznych strony (intuicyjne menu, szybkość ładowania, naprawa błędów).
  • Link building – Pozyskiwanie linków przychodzących do strony.

W tradycyjnym ujęciu SEO, nad każdym z tych zadań czuwa człowiek. Podejście takie ma swoje wady i zalety. Do plusów należy zaliczyć ludzką intuicję oraz zdolność do rozumienia kontekstu. Przydaje się to szczególnie, kiedy należy odgadnąć intencję użytkownika przypisaną do danego słowa kluczowego i zgodnie z nią posłużyć się frazą w tekście. Człowiek jest również w stanie zdobyć się na kreatywne rozwiązania, na które maszyna nie wpadnie. Co więcej, rozumiejąc potrzeby posiadacza domeny oraz potencjalnych klientów, a także uwzględniając budżet, może spersonalizować swój projekt strony czy treści.

Minusem są ludzkie ograniczenia jeśli chodzi o analizę danych. Specjalista SEO często musi spędzić dużo czasu na przeglądaniu tabel z liczbami i sprawdzać nieustannie skoki pozycji. Do tego często konieczne jest również wsparcie narzędzi, z których nie wszystkie są bezpłatne.

ChatGPT – zdolności analityczne sztucznej inteligencji

Co ChatGPT może zrobić dla SEO? Jak się okazuje, na wielu etapach, angażujących wcześniej specjalistów z różnych dziedzin, może on być naszym asystentem. Warto korzystać z niego rozważnie, ale również nie negować jego przydatności. Których zadań podejmie się sztuczna inteligencja?

Audyt strony – Na tym etapie, najlepsze na co możemy liczyć to kilka ogólnych wskazówek, jak wykonać audyt. ChatGPT nie ma dostępu do niezbędnych narzędzi, dzięki którym skuteczna analiza jest możliwa.

Wyszukiwanie słów kluczowych – Tutaj ChatGPT sprawdza się dosyć dobrze, podsuwa pomocne słowa kluczowe wraz z liczbą wyszukiwań. Jest też w stanie zasugerować, jaka może być intencja użytkownika dla danej frazy.

Optymalizacja strony – ChatGPT dobrze wspomaga tworzenie contentu z użyciem fraz i znacząco przyspiesza pracę copywritera, zwłaszcza w żmudnych zadaniach np. opisy produktów, metadane.

Techniczne SEO – Z pomocą ChatGPT można napisać prosty kod, znaleźć błędy w istniejących kodach i poznać sugestie naprawienia niektórych problemów technicznych.

Link building – Tutaj ChatGPT służy radą, ale nie jest w stanie zautomatyzować procesu pozyskiwania linków.

Do największych plusów SEO z wykorzystaniem ChatGPT należy szybkość pracy, generowania treści oraz dokonywania analizy. Pod względem błyskawicznego dostarczania odpowiedzi, maszyna góruje nad człowiekiem. Co więcej, potrafi również posługiwać się wieloma językami, co znacznie ułatwia np. tworzenie drugiej wersji językowej strony czy pozycjonowanie na rynkach zagranicznych.

Należy mieć jednak świadomość pewnych ograniczeń wynikających z użytkowania ChatGPT. Przede wszystkim warto wiedzieć, że jego baza danych obejmuje jedynie dane zebrane do 2021 roku. Może więc być problem z uzyskaniem aktualnych informacji. Trzeba także liczyć się z tym, że mamy ograniczone możliwości wpływania na generowane treści. Pisanie dobrych promptów jest sztuką samą w sobie, a nawet po opanowaniu jej nie możemy być pewni, że treść będzie zgodna z naszymi intencjami.

Podsumowanie – korzystać z ChatGPT czy nie?

Tradycyjne metody SEO pozwalają korzystać z ludzkiej intuicji, umiejętności zrozumienia potrzeb drugiego człowieka i kreatywności. ChatGPT oferuje szybką analizę, pomocne sugestie oraz znajomość wielu języków. Jedno i drugie ma swoje ograniczenia.

Koniec końców należy pamiętać, że ChatGPT nie jest samodzielny w swoich działaniach. Warto korzystać z niego na wielu etapach, aby usprawnić pracę i ją przyspieszyć, zwłaszcza że konkurencja prawdopodobnie już to robi. Trzeba jednak pamiętać, że nad wygenerowaną treścią musimy pracować, aby zweryfikować jej przydatność oraz dostosować ją do swoich potrzeb i standardów.

Udostępnij dalej

Podobał Ci się artykuł?

Zobacz naszą ofertę!

The First

Pozycjonujemy Po Mistrzowsku

Komentarze

Dodaj komentarz

Strona używa ciasteczek. Potwierdź, aby kontynuować. Nasza Polityka Prywatności więcej

Cookie na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookie", aby umożliwić Ci najlepszy sposób przeglądania strony.

Zamknij