31 stycznia 2024

Adobe raportuje – TikTok rośnie w siłę na rynku wyszukiwarek

Coraz częściej mówi się o tym, że media społecznościowe powoli stają się konkurencją dla wyszukiwarek internetowych. Chociaż głównym celem tych pierwszych jest pośredniczenie w interakcjach między użytkownikami, a te drugie wspomagają zdobywanie informacji, oba te kanały stanowią doskonałą przestrzeń dla reklamodawców. Nic więc dziwnego, że walka o uwagę internauty trwa między nimi na różnych polach. Póki co, Google wciąż jest liderem. Jednak niespodziewaną popularnością wśród młodych odbiorców cieszy się wyszukiwanie na TikToku.

Gen Z ufa TikTok’owi – raport Adobe 

Przedsiębiorstwo informatyczne Adobe podzieliło się wynikami swojej najnowszej ankiety, w której udział wzięło 808 konsumentów oraz 251 przedsiębiorców. Jak się okazało, aż 41% konsumentów wskazało w niej, że zdarzyło im się używać TikToka w roli wyszukiwarki. Aż 64% z osób, które się do tego przyznały, to przedstawiciele Pokolenia Z. 

Czy konsumenci kiedykolwiek użyli TikToka jako wyszukiwarki? Nie 59% Tak 41%

Tak więc można wnioskować, że 2 na 5 użytkowników TikToka wyszukuje informacje za jego pośrednictwem. Przy tym wszystkim warto jednak zauważyć, że popularną wśród młodych platformę wciąż znacząco wyprzedza Google oraz YouTube. 

Którą z platform konsumenci uznają za najbardziej użyteczną przy wyszukiwaniu informacji?

Na czym polega fenomen TikToka jako wyszukiwarki? 

Według badania, 1 na 10 przedstawicieli Gen Z woli polegać na TikToku zamiast na Google w kwestii wyszukiwania informacji. Dlaczego tak się dzieje? Wskazane w ankiecie powody, dla których ta platforma góruje nad innymi wyszukiwarkami obejmują między innymi: 

  • krótki format wideo, który jest bardziej nasycony informacjami i łatwiejszy do strawienia (44%), 
  • storytellingowy aspekt TikToków (34%), 
  • treści są bardziej spersonalizowane (31%), 
  •  bardziej aktualne informacje (29%). 

Jako preferowany rodzaj tiktokowych treści, które najczęściej zastępują wyniki tradycyjnej wyszukiwarki, wskazywane są wideoporadniki, recenzje produktów i usług oraz osobiste historie i anegdoty. Najczęściej wyszukiwane tematy to natomiast nowe przepisy, muzyka, wskazówki typu “zrób to sam”, porady modowe, plany treningowe, porady urodowe oraz rekomendacje produktów. 

Nie da się ukryć, że w związku z tymi obiecującymi statystykami, TikTok staje się miejscem, które wiele firm może zagospodarować, aby zdobyć uwagę potencjalnych klientów i zwiększyć zyski. 54% ankietowanych przedsiębiorców korzystało z TikToka, żeby promować swój biznes. Jako największe wyzwania wymienili oni: 

  • przełożenie zaangażowania z TikToka na sprzedaż (33%), 
  • zwiększenie liczby obserwujących oraz zaangażowania (32%), 
  • tworzenie treści, które zainteresują zróżnicowaną bazę użytkowników, a nie tylko Gen Z (29%), 
  • czasowe ograniczenia związane z ciągłym produkowaniem treści (29%),  
  • tworzenie wysokiej jakości filmików przy ograniczonych zasobach (28%). 

Mimo pewnych trudności, TikTok staje się dla przedsiębiorców miejscem, w którym mogą budować markę i sprzedawać. W najbliższym czasie raczej nie zastąpi Google, więc nie warto porzucać pozycjonowania, jednak wkrótce może stać się godnym rywalem tradycyjnych wyszukiwarek. 

    Przyjmuję do wiadomości, że moje dane osobowe będą przetwarzane w celu udzielenia odpowiedzi na przedstawione pytania/wnioski.
    Dowiedz się więcej na temat ochrony Twojej prywatności
    Udostępnij dalej

    Podobał Ci się artykuł?

    Zobacz naszą ofertę!

    The First

    Pozycjonujemy Po Mistrzowsku

    Dodaj komentarz

    Strona używa ciasteczek. Potwierdź, aby kontynuować. Nasza Polityka Prywatności więcej

    Cookie na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookie", aby umożliwić Ci najlepszy sposób przeglądania strony.

    Zamknij