Blog marketingu internetowego

25 października 2015

Pozycjonowanie lokalne

Kampanie SEO prowadzone są dla różnych stron – zwykle są to blogi, sklepy online lub strony firmowe. Dziś skupimy się na pozycjonowaniu lokalnym, które w największej części dotyczy stron firmowych. Warsztat samochodowy, salon fryzjerski, kosmetyczka czy ślusarz – to firmy składające się ze specjalistów oferujących swoje usługi lub produkty lokalnie. To bardzo ważne w przypadku pozycjonowania – musimy dotrzeć do lokalnych odbiorców, którzy w wyszukiwarce Google wpisują kompletnie inne frazy, niż internauci szukający stron ogólnopolskich.

————————————–

Google wiedząc, że swój sukces buduje głównie na firmach lokalnych, kilka lat temu uruchomiło specjalny algorytm, który sprawdza, z jakiej lokalizacji wpisujemy dane słowo kluczowe. Po IP sprawdzana jest geolokalizacja, na podstawie której wyświetlane są dopasowane wyniki wyszukiwania. Jeżeli jesteśmy w Poznaniu lub okolicach i wpiszemy w Google „warsztat samochodowy”, naszym oczom ukażą się strony i wyniki Google Maps, które uwzględniają tylko i wyłącznie mechaników z Poznania i okolic. Podobna zasada tyczy się innych dziedzin oraz fraz kluczowych. Oczywiście jako użytkownicy możemy zmienić lokalizację wyszukiwania – w tym celu należy zmienić ustawienia wyszukiwarki Google.

pozycjonowanie-lokalne-wynik-google

To bardzo wygodne rozwiązanie, które jednocześnie generuje dodatkowe możliwości dla lokalnych firm. Zrozumiałe jest, że klienci szukający usług z danego regionu, zwykle zwracają się o pomoc do tych firm, które zajmują czołowe pozycje w lokalnych wynikach wyszukiwania. Nie dziwi więc fakt, że branża SEO pełna jest kampanii i usług dedykowanych tylko dla firm oferujących usługi i produkty lokalnie.
Jak pozycjonować lokalnie?

Skoro wiemy już, jak ważne jest pozycjonowanie lokalne i jak wiele możliwości stwarza dla firmy, która chce zdobyć klientów z określonego regionu – czas przejść do samego procesu pozycjonowania.

Analiza fraz – swój bój o pierwsze pozycje należy zacząć od dokładnej analizy fraz. Jednak analiza fraz lokalnych różni się od tej przeprowadzanej dla fraz ogólnych. Należy pamiętać, aby do fraz kluczowych dodawać lokalizację – zwykle jest to miasto, województwo lub dzielnica/ulica. Jeżeli wybieramy frazy dla warsztatu samochodowego ze stolicy, przykładową frazą będzie „warsztat samochodowy Warszawa”. Oczywiście to tylko przykład, który pokazuje zasadę doboru fraz kluczowych pod kątem lokalnym.

Optymalizacja strony – gdy mamy już wybrane najważniejsze lokalne frazy kluczowe – czas zająć się optymalizacją. Należy pamiętać, aby w tekstach używać zwrotów związanych z lokalizacją. Zwykle pojawiają się nazwy miast i dzielnic. Mile widziane są także odmiany nazw lokalnych lub zastosowanie znanych mieszkańcom wyrażeń (nazwa zabytku, przy którym znajduje się lokal i tym podobne).

Linkowanie stron lokalnych – zasady linkowania nie zmieniają się diametralnie. Warto jednak pamiętać, aby zdobywać linki z regionalnych miejsc. Dobrym pomysłem są lokalne katalogi stron, fora dyskusyjne,portale czy blogi. Zdobywamy nie tylko linki, ale także potencjalnych użytkowników, którzy są de facto mieszkańcami miejscowości, w której oferujemy usługi. Takie połączenie jest bezpieczne i daje wymierne korzyści tak pozycji jak i jakościowego ruchu na stronie.

Google Maps – Google uruchomiło usługę dodawania firm lokalnych do mapek. To specjalny mechanizm, który pojawia się wśród wyników wyszukiwania, gdy internauta wpisze frazę kluczową z lokalizacją. Mapka zapewnia wysoką konwersję – na mapce znajduje się nazwa firmy, kontakt telefoniczny, adres strony i dodatkowe informacje. Przedsiębiorcy lokalni powinni dodać swój biznes do Google Maps. Po krótkiej weryfikacji (Google sprawdzi, czy faktycznie posiadamy biznes w danym miejscu) firma pojawi się w wynikach wyszukiwania mapek. Uwaga – aby móc dodać firmę do mapek, należy posiadać firmowe konto Google, które będzie zweryfikowane. Profil firmowy musi zawierać krótki opis, adres i telefon kontaktowy, pod który pracownik Google zadzwoni celem weryfikacji danych. Bez takiego profilu niemożliwe będzie zgłoszenie firmy do Google Maps.

 

Podsumowanie

Pozycjonowanie lokalne to szansa dla każdego przedsiębiorcy, który chce dotrzeć do internautów ze swojego regionu. Jak widać, kampania SEO dla strony lokalnej różni się znacząco od pozycjonowania strony ogólnopolskiej. Dlatego rozpoczynając działania w tym zakresie, warto pamiętać o najważniejszych zasadach lokalnego SEO, aby uniknąć nieporozumień lub braku efektów.

Podobał Ci się artykuł?

Zobacz naszą ofertę!
Jakub Wasielewski

Jakub Wasielewski

Pasjonat marketingu internetowego, specjalizuje się w SEO i Content Marketingu

Dodaj komentarz

Szybki kontakt

Szybki kontakt

Strona używa ciasteczek. Potwierdź aby kontynuować. więcej

Cookie na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookie", aby umożliwić Ci najlepszy sposób przeglądania strony.

Zamknij