02 marca 2023

Tytuły, które się klikają – poznaj 12 wskazówek dla twórców contentu

Napisałeś długi i wartościowy tekst, a przeczytały go raptem 3 osoby? Twoje treści nie generują kliknięć, a wkładasz w nie całe serce? Często winne są nagłówki. Typowy użytkownik widuje ich w ciągu dnia całe mnóstwo i nie marnuje czasu na te, które go nie zainteresują. Decyzję o kliknięciu często podejmuje impulsywnie, masz więc około sekundy, aby przekonać go do lektury. Poznaj 12 wskazówek, które pomogą Ci przyciągnąć czytelników.

Spis treści:

  1. Sprawdź, co robi konkurencja w SERP
  2. Pozwól emocjom zagrać
  3. Rzuć znanym nazwiskiem
  4. Liczby mają moc
  5. Pozwól czytelnikom poznać korzyści z lektury
  6. Optymalizuj dla użytkowników i wyszukiwarek
  7. Napisz więcej nagłówków
  8. Sprawdzaj dane, licz kliknięcia
  9. Eksperymentuj z nagłówkami
  10. Schematy się sprawdzają
  11. Pytania w nagłówkach – mają sens czy nie?
  12. Dodaj szczyptę optymizmu
  13. Podsumowanie

1. Sprawdź, co robi konkurencja w SERP

Jeśli chcesz wiedzieć, co Google uznaje za dobry nagłówek, SERP powinno być pierwszym miejscem, w którym się tego dowiesz. Wpisz wybraną frazę i sprawdź na stronie wyników wyszukiwania, co przyniosło konkurencji pozytywne rezultaty i wysokie pozycje. Zainspiruj się tym.

2. Pozwól emocjom zagrać

Nagłówki odwołujące się do emocji mają większe szansę zwrócić uwagę czytelnika i zachęcić go do lektury. Jeśli uda Ci się wywołać słowami pozytywne lub negatywne uczucia (niepokój czy złość zadziałają równie dobrze jak radość czy nadzieja), podąży za nimi ciekawość. Pamiętaj jednak, że obecnie wiele osób jest uczulonych na clickbaitowe tytuły, więc korzystaj z tego narzędzia ostrożnie.

3. Rzuć znanym nazwiskiem

Nie musisz robić wywiadu z celebrytą, żeby zwrócić uwagę jego fanów, antyfanów i wszystkich, którzy go znają. Czasem wystarczy odpowiednio wplecione znane nazwisko, żeby zgarnąć kliknięcia. Jeśli masz taką okazję i wywołana w tytule osoba ma faktyczny związek z tematem, wykorzystaj to na swoją korzyść. Staraj się tylko nie dostać pozwu.

4. Liczby mają moc

Liczby skutecznie działają w nagłówkach z przynajmniej 3 ważnych powodów:

  • przyciągają uwagę,
  • mózg łatwiej je zapamiętuje,
  • pomagają skrócić tytuł i sprawić, że jest bardziej konkretny.

5. Pozwól czytelnikom poznać korzyści z lektury

Spraw, żeby tytuł informował czytelnika o tym, co będzie miał z tego, że przeczyta artykuł. Nie składaj fałszywych obietnic, ale jeśli w swoim tekście jesteś w stanie czegoś nauczyć, o czymś poinformować, odpowiedzieć na pytanie, podać rozwiązanie problemu lub chociażby zaoferować rozrywkę – niech Twój nagłówek to odzwierciedla.

6. Optymalizuj dla użytkowników i wyszukiwarek

Dla kogo tworzyć nagłówki? Dla Google czy dla czytelnika? Technologiczny gigant stojący za najpopularniejszą wyszukiwarką mówi wyraźnie, że mamy pisać dla ludzi, a nie dla algorytmów. Tego warto się trzymać. Wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania nic Ci nie da, jeśli nie wygenerujesz konwersji. Kliknięcia zgarniesz tytułami, które dobrze odzwierciedlają treść i dotykają zagadnień będących obiektem zainteresowania Twojej grupy odbiorców.

7. Napisz więcej nagłówków

Nie poprzestawaj na jednym nagłówku. Napisz 10 jeśli starczy Ci weny. Staraj się zrobić to w różnym stylu: z pytaniem, z liczbą mocy, emocjonalny, humorystyczny itd. Potem postaraj się wybrać ten, który będzie najlepiej odzwierciedlał treść i wpisywał się w zainteresowania grupy docelowej.

8. Sprawdzaj dane, licz kliknięcia

Niektórym wydaje się, że wiedzą, co się dobrze klika, jednak niestety intuicja bywa zawodna. W takich wypadkach warto polegać na liczbach. Sprawdzaj, jakie nagłówki na Twojej stronie lub u konkurencji mają dużą liczbę wyświetleń i wyciągnij wnioski.

9. Eksperymentuj z nagłówkami

Nie zrażaj się, jeśli na początku liczba kliknięć nie jest zbyt imponująca. Próbuj różnych podejść i sprawdzaj, co interesuje społeczność zgromadzoną wokół Twojej strony.

10. Schematy się sprawdzają

Wiele nagłówków powstaje według pewnych utartych schematów i nie dzieje się tak bez powodu. Tytuły w stylu „10 sposobów na…” i inne z typowymi copywriterskimi trikami często przynoszą efekty. Jak jedna wyróżnić się na ich tle? Najlepiej wypracować sobie własny schemat i sprawić, aby był charakterystyczny dla Twoich treści. Dobrym przykładem jest tutaj seria „Dramat 30-latki”, znana z Aszdziennika.

11. Pytania w nagłówkach – mają sens czy nie?

Popularnym chwytem jest tworzenie tytułów w formie pytań. Czasem sprawdzają się dobrze, ale często są też zupełnie nietrafione. Unikaj nagłówków z pytaniami, na które odpowiedź jest oczywista np. „Czy warto oszczędzać?”. Jeśli nie chcesz stracić zaufania czytelników, upewnij się też, że na pytanie tytułowe odpowiesz i zrobisz to lepiej niż konkurencja.

12. Dodaj szczyptę optymizmu

Niektórzy swoją strategię tworzenia contentu budują na podjudzaniu negatywnych emocji i kontrowersjach. Jeśli chcesz w taki sposób kreować swoją markę, być może znajdziesz grupę odbiorców dla takich treści. Jednak w wielu przypadkach lepiej wyjdziesz na tworzeniu eksperckiego wizerunku oraz gromadzeniu społeczności, która przychodzi do Ciebie po pomoc lub chce poprawić sobie humor. Wówczas staraj się odzwierciedlać to w swoich nagłówkach.

Podsumowanie

  • Dobry nagłówek to połowa sukcesu. Bez niego, nawet wartościowy artykuł przepadnie w otchłaniach internetu.
  • Warto sprawdzać, jakie nagłówki z daną frazą pokazują się wysoko w wynikach wyszukiwania.
  • Często dobrze działają zagrania emocjonalne, znane nazwiska oraz liczby w nagłówkach. Trzeba jednak stosować je z umiarem i unikać clickbaitów.
  • Pisz dla ludzi, a nie dla algorytmów. Pomocny content promowany nagłówkiem, który jasno przedstawia korzyści z lektury, ma większą szansę na zdobycie wysokich pozycji.
  • Testuj i sprawdzaj: pisz różne nagłówki, zobacz co się dobrze klika, eksperymentuj i sprawdzaj dane.
  • Umiejętnie korzystaj ze schematów, które się sprawdzają, ale nadaj im swój unikalny styl.
  • Ostrożnie operuj pytaniami w tytułach i zrezygnuj z nich, jeśli czytelnik już zna na nie odpowiedź.
  • Warto tworzyć nagłówki oraz content, który pomaga i budzi pozytywne emocje. Czasem sprawdza się również kontrowersja. Wybierz strategię dla swojej marki i się jej trzymaj.
Udostępnij dalej

Podobał Ci się artykuł?

Zobacz naszą ofertę!

The First

Pozycjonujemy Po Mistrzowsku

Dodaj komentarz

Strona używa ciasteczek. Potwierdź, aby kontynuować. Nasza Polityka Prywatności więcej

Cookie na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookie", aby umożliwić Ci najlepszy sposób przeglądania strony.

Zamknij