21 stycznia 2020

Podsumowanie 2019 roku w branży SEO

Zanim na dobre zaczniemy prognozy na nowy rok, czas na podsumowanie minionego, 2019 roku. Wszyscy wiemy, że SEO to dynamicznie zmieniająca się branża. W ciągu ostatnich 12 miesięcy mieliśmy do czynienia z kilkoma większymi zmianami i wieloma mniejszymi. Mimo to nie jesteśmy szczególnie zaskoczeni.

Uważna analiza pozwala wyczuć kierunek, w jakim będzie zmierzać pozycjonowanie stron w następnych latach. Choć nie jesteśmy w stanie przewidzieć dokładnie, kiedy i jakie wyzwania staną przed nami w nowym roku, ogólne trendy są raczej niezmienne. Wszystko dzięki uważnej obserwacji w dłuższej perspektywie. A więc, do dzieła! Czas na najważniejsze wydarzenia w SEO w 2019 roku.

Styczeń

  • Prace nad nową wersją Search Console

Nowa wersja Google Search Console zapowiadana była od dłuższego czasu. W połowie stycznia John Mueller potwierdził, że Google planuje pominąć niektóre funkcje i nie umieszczać ich w nowej wersji GSC. Jako przykład padły błędy indeksowania. Mueller stwierdził wówczas, ze warto skupiać się wyłącznie na problemach, które w sposób rzeczywisty wpływają na działanie strony. Prace trwały wówczas również nad wprowadzeniem bardziej spójnego raportu linków.

  • Asystent Google dostępny w polskiej wersji językowej

Od stycznia korzystanie z Asystenta Google stało się znacznie łatwiejsze. Wydawanie komend i uruchamianie różnych usług jest od tego czasu możliwe bez znajomości języka angielskiego. Tak więc zapoznanie się z pogodą, odnalezienie najbliższej restauracji czy wyznaczenie najkrótszej trasy do celu od tego momentu stało się o wiele prostsze.

Luty

  • Valentines Day Update
  • Aktualizacja Rich Snippet

Rich snippets to w tłumaczeniu na język polski wyniki z elementami rozszerzonymi. Ich celem jest umieszczenie na głównej stronie wyszukań jak największej ilości informacji. By tak się jednak stało właściciel domeny musi wprowadzić dane strukturalne w kodzie podstrony. Ważna informacja: rich snippets wyświetlają się także użytkownikom stosującym wyszukiwanie głosowe.

Marzec

  • Core Update — Florida 2 – kontynuacja Medic Update

Marcowa aktualizacja przez wielu została uznana za korektę zmian wprowadzonych przez Google w sierpniu 2018 roku. To w tamtym czasie wiele serwisów spadło. Nie ma więc wątpliwości, że była to jedna z najbardziej wyczekiwanych aktualizacji. Wiemy już, ze większość witryn zareagowała na nią optymistycznie. Google przy pomocy tej aktualizacji postawiło docenić wysokiej jakości treści znajdujące się na stronach internetowych. Zwróciło również uwagę na związek między contentem a odnośnikami do witryny.

Kwiecień

  • Zmagania z bugami. Problemy techniczne Google z breadcrumbs i indeksowaniem

Kwiecień był miesiącem problemowym dla Google. Największy z nich dotyczył tego, że Google dobierał do domeny adres URL, który wcale nie był z nią powiązany. Problem dotyczył również ścieżek nawigacyjnych, czyli po ang. breadcrumbs pokazujących pozycję strony w hierarchii witryny, a także pojawiających się pod tytułami w wynikach wyszukiwań. Swojego niezadowolenia nie kryli również użytkownicy Google Search Consol. W tamtym czasie Google nie było w stanie podać żadnych rozwiązań, które mogłyby pomóc webmasterom i ekspertom SEO.

  • Raporty o Google Discover dostępne w GSC

Google Discover to funkcja działająca od 2017, która dostępna jest zarówno na tabletach jak i telefonach. Jej celem jest pokazywanie informacji dopasowanych do zainteresowań bez wyszukiwania. Od kwietnia domeny, którzy dzięki tej funkcji pozyskały spory ruch mogą sprawdzić raport w Google Search Console. Znajduje się on w sekcji Skuteczność. Warto pamiętać, że kliknięcie użytkownika w kartę Google Discover zostaje przydzielone do kanonicznego adresu URL, a także o tym, że w raporcie wynik 0 oznacza mniejsza liczbę kliknięć niż 50.

Maj

  • Aktualizacja Googlebota

Dokładnie 7 maja Google ogłosiło światu, że robot indeksujący strony internetowe będzie pracował na nowej wersji silnika renderującego Chromium. Od tego momentu ma on być aktualizowany wraz z przeglądarką Chrome. Zyskał nawet miano evergreen. Warto zauważyć, że po aktualizacji Googlebot zyskał ponad 1000 nowych funkcji.

Czerwiec

  • June 2019 Core Update

Duże zmiany algorytmu Google następują kilka razy w roku. Do tej pory było tak, że wszyscy dowiadywali się o nich po fakcie. W czerwcu było jednak inaczej. Pierwszy raz Google za pośrednictwem Twittera poinformowało odbiorców o większej aktualizacji. Jej wprowadzenie zajęło pięć dni, czyli stosunkowo krótko. Po wdrożeniu właściciele domen mogli zaobserwować spadki, wzrosty lub utrzymanie obecnego statusu w wynikach wyszukań. Jest to absolutnie normalne, ponieważ tak działa większość aktualizacji. Mianowicie jedni zyskują, drudzy tracą. W tym przypadku mocno stratna okazała się być branża hazardowa, finansowa i ta powiązana ze zdrowiem.

  • Mobile-First oficjalnym sposobem indeksowania witryn

Nie jest tajemnicą ani nowością, ze Google mocno stawia na urządzenia przenośne. Już pod koniec 2018 roku ponad połowa domen w sieci była indeksowana według zasady mobile-first. Od lipca zasada ta przeniosła się na wszystkie nowe domeny. Oczywiście jest to spowodowane tym, że większość zapytań wyszukiwarce pochodzi właśnie z ruchu mobile.

Lipiec

  • Nowa seria na kanale youtube Google Webmasters – #AskGoogleWebmasters

Od lipca zdecydowanie warto subskrybować kanał Google Webmasters na YouTube. Dlaczego? Otóż Google zaczęło nagrywać filmy, których celem jest udzielanie odpowiedzi na zadane za pomocą Twittera pytania. Tak więc to użytkownicy decydują o tym jak wyglądają te właśnie filmy!

Sierpień

  • Ciąg dalszy problemów z indeksowaniem stron, Google potwierdza „drobne usterki”.

Problemy, które wystąpiły już w kwietniu nie ustały. W sierpniu nie działało indeksowanie nowych stron, a do tego pojawiły się poważne komplikacje ze sprawdzaniem adresu URL w Google Search Console. Tym razem głos w sprawie zabrali John Mueller i Danny Sulivan. Za pośrednictwem Twittera potwierdzili problem i zapewnili, że pracują nad jego usunięciem. Faktycznie, problemy stopniowo się zmniejszały.

Wrzesień

  • Wyłączenie starszej wersji Search Console.

Dwa lata, właśnie tyle funkcjonowało dobrze nam znane Google Search Console. We wrześniu nastąpiło wyłączenie starej wersji i to ze skutkiem natychmiastowym. Od tego momentu można korzystać wyłącznie z nowego, ulepszonego GSC. Nowy interfejs, pulpit nawigacyjny, a także odświeżona forma raportów to wszystko nie wszystkim odpowiada. Przede wszystkim dlatego, że stara wersja ceniona była za funkcjonalność i prostotę.

  • September 2019 Core Update, witryny z solidnymi linkami idą w górę

Google niemalże codziennie coś aktualizuje. Są to jednak zmiany praktycznie nieodczuwalne. Zupełnie inaczej jest z wspominanymi już dużymi aktualizacjami. Pisaliśmy już o czerwcowej teraz pora na wrześniową. Google podtrzymało nową politykę i poinformowało użytkowników o planowanych zmianach. Dotyczyły one głównego algorytmu wyszukiwarki.

  • Nowe Rich Snippet w wynikach wyszukiwania

Nowe Rich Snippet oznaczają od września możliwość wpływania na to, jak strona będzie wyglądała w wynikach wyszukiwania. Jest to spora nowość, ponieważ do tej pory to samo Google decydowało o ich wyglądzie. Można mu było jedynie delikatnie pomóc przy pomocy oznaczania danych strukturalnych. Teraz właściciele domen mają na to znacznie większy wpływ. Wystarczy, że zagłębią się w kod HTML lub wykorzystają robots meta tagów.

  • Kolejny nowy format na kanale Google Webmasters — Google Search News

Seria filmów Google Search News zasługuje na szczególną uwagę. Wszystko za sprawą jej formuły. Znany wszystkim związanym z branżą SEO John Mueller wcielił się w nich w rolę prezentera wiadomości. W umieszczanych wideo przedstawia on w telegraficznym skrócie najnowsze zmiany jakie nastąpiły w wyszukiwarce.

  • Nowe atrybuty linków: Sponsored i UGC (User Generated Content — linki utworzone przez użytkowników, np. w komentarzach na blogu)

Październik

  • Nowości w Search Console: raporty plików wideo

Wideo cały czas zyskuje na popularności. Absolutnie nie dziwi więc fakt, że Google wprowadza coraz to nowe ulepszenia, które pomagają użytkowników w wyszukiwaniach. Dodatkowo od października pojawiła się nowa opcja. Mianowicie w Google Search Console można znaleźć raporty poszerzone o pliki wideo. Dzięki temu zyskujemy narzędzie do zrozumienia i kontrolowania tego jak działa nasze wideo w wynikach wyszukiwania.

  • Algorytm Bert potwierdzony — lepsze dopasowanie wyników wyszukiwań do faktycznych zamiarów odbiorcy

Czym jest Bert? Otóż jest to wdrożona w październiku aktualizacja, która ma spowodować, że wyszukiwarka będzie w lepszym stopniu rozumiała naturalny język użytkowników. Oznacza to, że Bert zrozumie wyrazy w zapytaniu, a także ich kontekst i kolejność. Będzie brał pod uwagę także stopwordsy, które wcześniej były pomijane. Sam Bert ma wpłynąć na około 10% wyników wyszukiwań i uznaje się go za największą rewolucje od czasu wypuszczenia RankBrain.

Listopad

  • SiteKit — nowa wtyczka od Google dla WordPress. Statystyki z Google Search Console, Google Analytics, PageSpeed Insights i AdSense dostępne z poziomu najpopularniejszego CMS-a
  • Bing ostrzega przed karami m.in. za nieorganiczną strukturę witryny
  • Update w wyszukiwaniach lokalnych, Bedlam Update

Aktualizacja Bedlam oparta jest na dopasowaniu neuronowym. Metoda ta polega na wykorzystaniu sztucznej inteligencji w celu dokładniejszego łączenie słów z pojęciami. Takie działanie ma wpłynąć na bardziej trafne wyniki wyszukiwania lokalnego, a także pomóc w zwalczaniu spamu słów kluczowych w nazwach firm. Aktualizacja Bedlam sprawiła, że Google zyskało możliwość wykraczania poza słowa użyte w nazwie lub opisie firmy. Czy jest to istotne? Oczywiście tak! Zwłaszcza dla firm lokalnych, które nie posiadały „naturalnych” słów kluczowych w swojej nazwie.

Grudzień

  • Algorytm BERT dotknął 10% stron w 70 krajach na świecie

Algorytm BERT to grudniowa nowość od Google. Wprowadzono go po to, by ulepszyć wyszukiwanie na podstawie wpisanych fraz. Algorytm ten jest mocno związany z opisywanym powyżej Bedlam Update.

To tylko wybrane wydarzenia z zeszłego roku. Jak widać, minął on pod znakiem nowych funkcji GSC i aktualizacji Florida 2 oraz Bert.
Co naszym zdaniem przyniesie 2020 rok — już za tydzień.

Udostępnij dalej

Podobał Ci się artykuł?

Zobacz naszą ofertę!
The First

The First

Pozycjonujemy Po Mistrzowsku

Komentarze

  • Julita napisał:

    21 lutego 2020

    Człowiek chce podejść googla, a Google podchodzić człowieka. Gdy już się myśli, że się rozgryzło tego ich bota, to ten zawsze coś odwala i piszą “drobne usterki”. Ciągła nauka i walka

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Strona używa ciasteczek. Potwierdź, aby kontynuować. Nasza Polityka Prywatności więcej

Cookie na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookie", aby umożliwić Ci najlepszy sposób przeglądania strony.

Zamknij