Jak założyć od podstaw swój sklep internetowy – poradnik dla początkujących

27 lipca 2018

Jak założyć od podstaw swój sklep internetowy – poradnik dla początkujących

Założenie własnego sklepu internetowego to poważne przedsięwzięcie. Bywa ono wyzwaniem nawet dla osób mających pewne doświadczenie w e-commerce czy IT. Główną przyczyną takiego stanu rzeczy jest fakt, że założenie sklepu wymaga przygotowania w wielu ujęciach. By wystartować z biznesem, musisz zadbać nie tylko o asortyment i promocję. By sklep mógł legalnie i sprawnie funkcjonować, musisz zastanowić się m.in. nad formą prawną, głośnym ostatnio RODO, wyborem skryptu czy możliwymi systemami płatności. Nie chcę Cię jednak straszyć. To wszystko są rzeczy, które są do zrobienia (przy mniejszej lub większej pomocy specjalistów) – nawet dla tzw. normalnego człowieka.

W tym artykule znajdziesz wszystkie najważniejsze aspekty związane z założeniem sklepu internetowego od podstaw. Nie będzie to jednak szczegółowe kompendium — na ten temat można napisać nie artykuł a książkę. W najbliższej przyszłości pojawiać się będzie więcej artykułów związanych ze sklepami internetowymi. Zachęcam Cię więc do zapisu do newslettera. Obserwuj nasze kanały społecznościowe — wtedy na pewno nie przegapisz nowych wpisów.

 

Sklep internetowy krok po kroku — spis treści

1. Jak legalnie sprzedawać w internecie

– forma prawna

– regulaminy i RODO

2. Platforma e-commerce czy dedykowany skrypt dla sklepu?

3. Systemy płatności i wysyłki

– Własny magazyn czy dropshipping?

4. Ile kosztuje założenie sklepu internetowego

5. Zdjęcia, opisy, polityka cenowa

6. SEO w e-commerce

1. Jak legalnie sprzedawać w internecie

Forma prawna dla sklepu internetowego

By legalnie sprzedać coś w internecie, nie musisz zakładać firmy, o ile jest to sprzedaż okazjonalna, np. sprzedaż zalegających książek czy garderoby. Jeżeli jednak planujesz sklep internetowy, sama jego idea zakłada spełnienie najważniejszych przesłanek, które sprawiają, że rejestracja jest konieczna. Są to:

– ciągłość

– zorganizowany charakter działalności

– cel zarobkowy

Najprostszą formą przewidzianą przez ustawodawcę jest działalność gospodarcza. Często spotyka się także sklepy prowadzone przez spółki z.o.o. Różnego typu spółki jako forma prawna wybierane są m.in. z uwagi na optymalizację podatkową. Opłacalność poszczególnych konstrukcji prawnych to temat, o którym najlepiej zasięgnąć wiedzy bezpośrednio od prawników i księgowych. Poniżej znajdziesz przydatne linki do specjalistów i odpowiednich instytucji.

Sprzedaż bez firmy — alternatywy

Założenie firmy to dla wielu osób poważny krok, dlatego przedstawiamy również pomysły, które pozwalają wypróbować biznes. Na legalną działalność pozwalają inkubatory przedsiębiorczości. Ich zaletą poza mniejszymi formalnościami są pomoc księgowa i prawna. Warto również wspomnieć o nowych przepisach dotyczących działalności nierejestrowanej. Choć jest ona ciekawym rozwiązaniem, to nie sprawdzi się w przypadku typowego sklepu z produktami fizycznymi. Działalność nierejestrowana z założenia ma być inicjatywą drobną. Jej PRZYCHÓD nie może przekroczyć połowy najniższego wynagrodzenia (najniższe wynagrodzenie w lipcu 2018 roku to 2100 zł brutto. 50% tej kwoty to 1050 zł brutto). Są to kwoty, które sprawiają, że ustawa jest pomocna dla usługodawców i całkowicie nieużyteczna dla sklepu.

Dowiedz się więcej:

– Chcę założyć sklep internetowy. Czy muszę mieć firmę? https://prakreacja.pl/sklep-internetowy-firma/

– Działalność nierejestrowana (nierejestrowa), czyli firma na próbę – Działalność bez rejestracji? Teraz w 2018 to możliwe! Legalnie. http://kasiapszonicka.pl/2018/05/dzialalnosc-firma-bez-rejestracji-teraz-to-mozliwe-legalnie/

– AIP https://inkubatory.pl/index

– Działalność nierejestrowana. Wszystko, co musisz o niej wiedzieć (PIT, VAT, ZUS) https://zus.pox.pl/zus/dzialalnosc-nierejestrowana-wszystko-co-musisz-o-niej-wiedziec-pit-vat-zus.htm

Regulaminy i RODO

Regulamin sklepu internetowego to coś więcej niż obowiązek. Ma on za zadanie ochronę zarówno praw konsumenta, jak i Twoich jako przedsiębiorcy. Możesz zamówić gotowy szablon regulaminu. W niektórych przypadkach warto poprosić o napisanie regulaminu specjalnie na potrzeby Twojego sklepu. Nie polecam natomiast kopiowania regulaminów na zasadzie kopiuj-wklej. Nie masz wtedy pewności, czy taki regulamin będzie zgodny z przepisami. Pamiętaj, że prawo konsumenckie stoi w hierarchii wyżej od jakiegokolwiek regulaminu. Skopiowany regulamin może narazić Cię na straty w przypadku konfliktu z klientem.

Wejście w życie RODO, czyli nowych przepisów o ochronie danych osobowych, wywołało niemałą burzę w internecie. Historie o karach liczonych w milionach, mity związane z nałożeniem nowych obowiązków… Wszystko to sprawiło, że kwestia RODO nadal budi kontrowersje wśród przedsiębiorców.

Wdrożenie RODO nie jest jednak tak straszne, jak mogłoby się wydawać. Faktem jest, że jako właściciel sklepu będziesz przetwarzać dane osobowe swoich klientów. Przez przetwarzanie danych rozumiemy sam fakt przechowywania ich w systemie czy użycie ich na potrzeby wysłania zamówionego towaru. Jako podmiot przetwarzający dane osobowe, jesteś zobowiązany do przedstawienia, jak używasz danych, jak je przechowujesz i zabezpieczasz. RODO możesz wdrożyć samodzielnie, po uprzednim zapoznaniu się z tematem, tego jednak odradzam. Inny wariant to wynajęcie prawnika, który zapewni Ci spokojną głowę. To, która opcja jest lepsza, zależy od Twojego podejścia do załatwiania formalności administracyjnych. Jeżeli masz mały budżet i szperanie w przepisach jest Ci niestraszne, jest prawdopodobne, że dasz sobie radę samodzielnie. W każdym innym przypadku polecam delegowanie tego typu zadań.

Dowiedz się więcej:

– RODO — czy naprawdę trzeba się bać? – https://prakreacja.pl/rodo-czy-naprawde-trzeba-sie-bac/

– Niedozwolone klauzule – https://uokik.gov.pl/niedozwolone_klauzule.php

 

2. Platforma e-commerce czy dedykowany skrypt dla sklepu?

Sklep internetowy może działać w kilku różnych formach. Nie ma wśród nich lepszych czy gorszych rozwiązań. Każda z nich sprawdzi się w innych okolicznościach. By ułatwić Ci wybór, omówię krótko każdą opcję, jej wady i zalety.

Dedykowany CMS zaprojektowany od podstaw

Tworzona na indywidualne zamówienie platforma sprzedażowa pozwala na realizację każdego pomysłu. Ta wolność niesie jednak za sobą wielkie ryzyko. Nie jest to na pewno opcja dla początkujących. Jeżeli dopiero zaczynasz swoją przygodę z e-commerce, istnieje duże prawdopodobieństwo, że nie jesteś świadomy wszystkich elementów, które należy uwzględnić w projekcie. Projektowanie, wdrożenie i utrzymanie sklepu jest także najdroższym przedsięwzięciem. Wiąże się też ze znalezieniem odpowiedniego dewelopera i dużo większą ilością nakładów finansowych. Własna platforma będzie odpowiednia dla dużych sklepów o specyficznych potrzebach, których nie zaspokajają inne rozwiązania.

Platforma sklepu internetowego

Oprogramowanie pudełkowe dla sklepu internetowego występuje w formie SaaS lub open source. Zdecydowanie większy wybór jest tu w przypadku SaaS (oprogramowanie jako usługa). W modelu SaaS korzystasz z gotowych szablonów, hostingu i innych udogodnień. Jest to rozwiązanie, które z jednej strony jest bardzo funkcjonalne i odpowiada na potrzeby większości użytkowników. Z drugiej jednak strony, daje mniejsze możliwości w zakresie wprowadzania zmian we własnym zakresie.

W przypadku bardziej zaawansowanych projektów, gdzie dużo większe są wymagania w zakresie dostosowania sklepu do własnych potrzeb, lepiej sprawdzi się platforma typu open source. Ceną za możliwości jest bardziej skomplikowana obsługa.

Jak wybrać najlepszą platformę sklepu pudełkowego? W sieci znajdziesz mnóstwo recenzji i porównań, jednak, jeśli dopiero zaczynasz i nie wiesz, czego potrzebujesz, spróbuj skorzystać z okresów próbnych kilku rozwiązań.

Przykładowe platformy sklepów internetowych SaaS:

– shoper.pl

– shopgold.pl

– 2click.pl

– sky-shop.pl

– home.pl

– IAI idosell.com

– sote.pl

– shoplo.pl

– cstore.pl

Platformy sklepów internetowych open source:

– magento.com

– prestashop.com/pl

– opencart.com

– zen-cart.com

– woocommerce.com

– drupalcommerce.org

Jeśli chodzi o darmowe platformy, warto wykonać rozeznanie na rynku i sprawdzić czy łatwo jest znaleźć programistę który w przyszłości wykona ewentualne modyfikacje naszego sklepu. Przed dokonaniem wyboru odpowiedniej platformy darmowej, warto dowiedzieć się która będzie najodpowiedniejsza właśnie dla Ciebie. Z pewnością inna platforma może być dla sklepu, który sprzedaje 20 produktów i inna który sprzedaje 20000.

3. Systemy płatności i wysyłki

Różnorodność systemów płatności i opcji wysyłki działa zawsze na plus sklepu. Obecność lub brak preferowanej formy może nawet przyczynić się do porzucenia koszyka. Na etapie zakładania sklepu powinieneś zrobić rozeznanie wśród ofert firm kurierskich, poczty czy paczkomatów. Jeżeli nie dysponujesz własnym magazynem, możesz rozważyć też dropshipping. Docenią go zwłaszcza właściciele sklepów opierających się na dystrybucji.

Czy podczas zakładania sklepu konieczne jest wdrażanie kilku opcji płatności i dostawy? Nie jest to warunek konieczny, bez którego sklep nie jest w stanie funkcjonować. Z drugiej strony warto zadać sobie trochę trudu i wystartować z lepszej pozycji. Jeżeli zakładasz malutki sklepik, np. jako dodatek do bloga czy strony, możesz oczywiście pominąć ten punkt. Podajesz numer konta i pozostałe dane do przelewu. Następnie każdorazowo wysyłasz produkty po zaksięgowaniu wpłaty na koncie i sam wysyłasz pocztą paczki. Jest to wykonalne, ale bardzo uciążliwe i zniechęcające dla potencjalnego klienta.

Warto wiedzieć: Według Statista, klienci zwracają coraz większą uwagę na koszty przesyłki. Był to główny powód opuszczenia koszyka dla 54% badanych w 2016 roku. W 2017 roku koszty przesyłki zniechęciły do zakupów już 63% – to wzrost aż o 9% w ciągu roku. Darmowa dostawa jest skutecznym wabikiem. Choć jest to inwestycja, doskonale sprawdza się chociażby w przypadku Zalando.

(https://www.statista.com/statistics/379508/primary-reason-for-digital-shoppers-to-abandon-carts/ )

Według badania „E-comerce w Polsce 2017”, wśród czynników wpływających na zakupy online są właśnie różnorodność form dostawy (54%) i płatności (49%). Jednocześnie zauważ, że konsumenci najczęściej wybierają ostatecznie przesyłkę kurierską (47%). Na drugim miejscu znajdują się paczkomaty, wybierane przez 22 % badanych.

Różnorodność systemów płatności wpływa natomiast na poczucie bezpieczeństwa klienta. Za najbardziej godne zaufania uważane są szybkie przelewy, z roku na rok wzrasta też przekonanie do płatności mobilnych. Nie jest zgadnąć, że najszybciej przekonują się do nich osoby młode, między 18 a 34 rokiem życia.

Najczęściej wybierane opcje płatności w internecie to:

– przelew tradycyjny online

– szybkie płatności (DotPay, PayU, Przelewy24 itp.)

– płatność kartą

– aplikacja mobilna (np. BLIK, IKO)

– płatność przy odbiorze za pobraniem

Przydatne źródła, aktualne statystyki i raporty e-commerce:

– Gemius – „E-commerce w Polsce 2017. Gemius dla e-Commerce Polska” https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/najnowsze-dane-o-polskim-e-commerce-juz-dostepne.html

– Izba Gospodarki Cyfrowej – „Płatności Cyfrowe 2017” http://www.ecommercepolska.pl/files/9315/1125/8342/platnosci_cyfrowe_20172.pdf

– Mary Meeker „Internet Trends” https://www.kleinerperkins.com/perspectives/internet-trends-report-2018

Własny magazyn czy dropshipping?

Dropshipping to stosunkowo nowe pojęcie na polskim rynku e-commerce. Jest to model logistyczny, w którym odpowiedzialność za pakowanie i wysyłkę do klienta jest przeniesiona na dostawcę, zwykle hurtownię. Zaletą dropshippingu jest niewątpliwie wygoda i oszczędność czasu. Z drugiej jednak strony, jest to jeszcze nieoczywiste rozwiązanie. Nie zostało ono jeszcze wprowadzone do hurtowni jako standard. Przerzucenie odpowiedzialności na dostawcę ma też pewne minusy. Najważniejszym z nich jest brak kontroli nad realizacją zamówienia. Bardzo ważne jest więc dokładne sprawdzenie opinii o firmie przed podpisaniem umowy. Jeżeli jednak zależy Ci na delegowaniu jak największej ilości procesów, dropshipping jest właśnie dla Ciebie.

4. Ile kosztuje założenie sklepu internetowego

Wiem, że to bardzo irytująca odpowiedź, lecz niestety nie ma ani górnej, ani dolnej granicy kosztów. Założenie sklepu to coś, co możesz zrobić przy pewnym nakładzie czasu nawet samodzielnie, jeżeli tylko posiadasz pewne umiejętności techniczne. W praktyce jest jednak tak, że nawet jeśli jakaś platforma jest darmowa to z dużym prawdopodobieństwem i tak dojdzie wiele kosztów dodatkowych. Z całą pewnością musisz jednak liczyć się z następującymi kosztami:

– domena (od złotówki, w przypadku domen „używanych”górnej granicy nie ma)

– hosting (ok. 100 zł-500zł rocznie)

– projekt sklepu (od 3000 zł za dedykowany projekt i od ok 500zł za gotowy szablon)

– regulamin, polityka prywatności (ok. 800zł – 1800 zł)

– koszty produkcji towaru/zaopatrzenie magazynu

– opisy produktów (finalna cena zależy od ich długości i ilości opisów)

– zdjęcia (j.w. – opcjonalnie)

– kasa fiskalna (od 600 zł — opcjonalnie, zależy od rodzaju sprzedaży)

5. Zdjęcia, opisy, polityka cenowa

Zdjęcia produktów i opisy to elementy, które pełnią funkcję zarówno marketingową, jak i też wpływają na optymalizację pod kątem SEO. O opisach przeczytasz więcej w artykule Skuteczne opisy produktów (http://seoninja.pl/495/skuteczne-opisy-produktow.html). Przypomnę jedynie krótko, że bezwzględnie powinny być unikalne i zachęcające dla klienta. Możesz spróbować napisać opis produktu sam lub zlecić je copywriterowi. Tę pierwszą opcję polecam wyłącznie w przypadku bardzo małych sklepów. Jeżeli w Twoim sklepie na starcie ma znaleźć się kilkadziesiąt produktów, lepiej, żebyś poświęcił czas na sprawy organizacyjne. Jeżeli jednak interesujesz się marketingiem i bardzo dobrze znasz swój produkt — spróbuj. Dla wszystkich pozostałych podpowiadam, jak zamieścić dobre ogłoszenie.

Jak znaleźć copywritera do opisów sklepu internetowego:

– podaj ilość produktów/tekstów wchodzących w skład zlecenia

– podaj swoje wymagania w zakresie długości poszczególnych tekstów

– napisz, jakie produkty chcesz sprzedawać i jaka jest Twoja grupa docelowa

– określ czas, w jakim chciałbyś zamknąć zlecenie

– podaj swój budżet

– określ swoje oczekiwania (zależy Ci najbardziej na języku korzyści, SEO, oryginalności? Może oczekujesz opisów w języku obcym?)

Przydatne serwisy:

https://useme.eu/pl/ – polska platforma zawierająca bardzo dużą bazę świetnych freelancerów. Ponadto dzięki niej, można wystawić fv bez posiadania firmy.

Zdjęcia produktowe — model dystrybucyjny

Trudno wyobrazić sobie sklep internetowy bez zdjęć produktów. O ile jednak opisy zawsze powinny być unikalne, tak nie zawsze jest to możliwe w przypadku zdjęć. Jeżeli zakładasz sklep oparty na dystrybucji i chcesz korzystać ze zdjęć producenta, skontaktuj się z nim bezpośrednio. Poproś go o zgodę na wykorzystanie potrzebnych ujęć. Jeżeli w grę wchodzą produkty od wielu różnych producentów i kontakt z każdym z nich byłby czasochłonny, zapytaj wcześniej hurtownię, z którą zamierzasz współpracować, jak wygląda współpraca w zakresie licencji na korzystanie ze zdjęć z poszczególnymi firmami.

Przy wstawianiu zdjęć do sklepu pamiętaj o SEO, zwłaszcza jeżeli dopiero zaczynasz i zajmujesz się wszystkim samodzielnie. Pliki powinny zostać odchudzone i mieć precyzyjne nazwy. Nie zapomnij także o opisie alternatywnym i meta description. Zoptymalizuj także URL samego zdjęcia.

Zdjęcia produktowe — własny produkt

W przypadku dystrybucji nie jest konieczne (choć też niewykluczone), by dysponować własnymi zdjęciami. Jako producent nie unikniesz wykonania lub zlecenia zdjęć. Tak jak w przypadku opisanych wcześniej czynności — zdjęcia możesz wykonać sam. Możesz. Czy jednak powinieneś — musisz tu krytycznie ocenić sprzęt, którym dysponujesz i umiejętności. Istnieje wiele poradników i grup zainteresowań, które mogą Ci pomóc w przedsięwzięciu. Nie oszukujmy się jednak — nikt z nas nie zna się na wszystkim i o wiele bezpieczniej jest zlecić zdjęcia do fotografa.

Cena zdjęć zależy m.in. od tego, co zamierzasz sprzedawać. W przypadku małych przedmiotów potrzebna będzie najprawdopodobniej fotografia bezcieniowa. Jeżeli zajmujesz się odzieżą czy dodatkami, zapewne najlepiej sprawdzi się sesja z modelką. Wtedy na jakość zdjęć składa się nie tylko rzemiosło fotografa, ale i też umiejętności i uroda modelki. Pamiętaj wtedy, że składnikiem ceny sesji jest jej wynagrodzenie.

Zdecydowana większość agencji oddaje zdjęcia poddane retuszowi, gotowe do wstawienia na stronę. Wtedy zasady optymalizacji pozostają takie same jak w przypadku wykorzystania zdjęć producenta.

Polityka cenowa sklepu internetowego

Na cenę produktu ma wpływ wiele czynników, z których zapewne nie zdawałeś sobie sprawy jako zwykły konsument. By Twój sklep przynosił zyski, powinieneś policzyć wszystkie koszty, które ponosisz w związku z utrzymaniem sklepu. Pamiętaj, by uwzględnić tu także swój czas, zwłaszcza jeżeli sklep ma być Twoim głównym źródłem utrzymania, a nie przedsięwzięciem realizowanym po godzinach.

Drugim ważnym elementem jest analiza konkurencji. Jeżeli okazuje się, że ceny, które możesz zaproponować, są znacznie wyższe od konkurencji, zastanów się, jaki jest tego powód. Jeżeli możesz zoptymalizować jakieś koszty (np. wynegocjować ceny z hurtownią, prowadzić biuro w domu) – spróbuj wszystkich opcji. Czasami jednak cena wynika bezpośrednio z Twojego modelu biznesowego, np. wykorzystujesz materiały pochodzenia lokalnego, produkty są wykonywane ręcznie. Wykorzystaj wtedy te informacje, by uzasadnić wyższą cenę. Użyj ich w marketingu. Zamiast sprzedawać drogie torebki, sprzedawaj torebki szyte w Polsce z wysokiej jakości materiałów. Pamiętaj jednak, że „wysoka jakość” stała się już frazesem — pokaż, co dokładnie się na nią składa. Surowiec, sposób wykonania, czy może niepowtarzalność (w przypadku małej produkcji).

 

6. SEO w e-commerce

O optymalizację sklepu internetowego możesz dbać niemal na każdym z wcześniej wymienionych etapów. Najważniejsze czynniki, które będą się składać na SEO Twojego nowego sklepu, to:

– title i description sklepu

– zachowana hierarchia nagłówków H1,H2,H3 itp

– szybkość wczytywania się strony

– responsywność

– unikalne zdjęcia i opisy

– adresy URL

– nawigacja

W kwestii seo wkrótce pojawi się osobny wpis, gdzie dokładnie opiszemy proces pełnej jego optymalizacji. Tym czasem warto przeczytać:
http://seoninja.pl/492/jak-podkrecic-sprzedaz-w-sklepie-internetowym-18-czynnikow-ktore-maja-moc.html
http://seoninja.pl/499/pozycjonowanie-sklepu-internetowego-z-30tys-zl-do-90tys-zl-wzrost-z-seo.html

Na dziś to już wszystko. Wiem, że poruszonych zostało wiele tematów, które mogą wydawać się skomplikowane na pierwszy rzut oka. Dlatego w najbliższym czasie będzie pojawiać się więcej tekstów poświęconych sklepom internetowym. Jeżeli masz pytania lub zależy Ci na rozwinięciu konkretnej kwestii — będę wdzięczny za komentarz. Mam nadzieję, że pomogłem. Będzie mi bardzo miło, jeżeli udostępnisz tekst dalej — może przyda się także innym.

Podobał Ci się artykuł?

Zobacz naszą ofertę!
The First

The First

Pozycjonujemy Po Mistrzowsku

Dodaj komentarz

Strona używa ciasteczek. Potwierdź aby kontynuować. Nasza polityka prywatności. więcej

Cookie na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookie", aby umożliwić Ci najlepszy sposób przeglądania strony.

Zamknij

Analiza