15 października 2015

Jak dobrać słowa kluczowe w kampanii pozycjonowania?

Sukces kampanii SEO to rzecz jasna wysokie pozycje strony na najważniejsze frazy kluczowe oddające w 100% tematykę lub usługi i produkty oferowane na promowanym portalu. Zanim jednak przejdziemy do optymalizacji portalu i jego linkowania – należy dokonać analizy słów kluczowych. Wybór trafnych słów kluczowych to ważny czynnik, na którym budowany sukces całej witryny i kampanii SEO.

Niestety, nie wszyscy rozpoczynając proces pozycjonowania podchodzą do analizy słów kluczowych w sposób rzetelny i dokładny. Brak takiej analizy lub nieodpowiednie dobranie fraz kluczowych potęguje problemy – brak efektów, ruch użytkowników, którzy nie są grupą docelową, nadmierne narażanie budżetu (nie wszystkie frazy są opłacalne i warte uwagi).

Aby uniknąć tych problemów, postanowiliśmy stworzyć artykuł, w którym opublikujemy najważniejsze zasady i porady, jak przeprowadzić analizę słów kluczowych. Zacznijmy zatem od początku.

 

Słowa kluczowe / Anchory – czym są?

Zanim zaczniemy analizę fraz i proces doboru słów kluczowych dla witryny, należy poznać od podszewki, czym są frazy kluczowe. Są to słowa i sformułowania wpisywane w wyszukiwarce Google celem znalezienia strony, która w 100% odpowie naszym oczekiwaniom. Prosty przykład – jeżeli szukamy przepisu na szarlotkę, w Google wpisujemy zazwyczaj „przepis na szarlotkę” lub „szarlotka przepis”. Jak widać, wiele fraz kluczowych może prowadzić do tej samej strony i tych samych treści. Cały trick polega na tym, aby wybrać optymalną ilość fraz kluczowych, która przyciągnie jak największą ilość użytkowników. Nie każdy bowiem wpisuje jedną, taką samą frazę – różnimy się, co tłumaczy zjawisko różnych sposobów i słów szukania identycznej treści.

Oczywiście słowami kluczowymi mogą być zarówno pojedyncze słowa (wracając do przykładu, mogłaby to być sama „szarlotka”) a także frazy dłuższe – zwane frazami long tail (długi ogon). Czym dłuższa fraza, tym bardziej precyzyjna. Obecnie frazy long tail cieszą się większym uznaniem, niż krótkie frazy ogólne – internauci nauczyli się dokładnego przeszukiwania zasobów internetu, wpisując dłuższe frazy, które są bardziej precyzyjne. Ale o tym napiszemy w dalszej części artykułu.

 

Pomysły na słowa kluczowe

Gdy wiemy już, czym są słowa kluczowe – czas wybrać grupę fraz, które będą pasować do naszej strony. Najprostszym sposobem jest spisanie wszystkich fraz, które my byśmy wpisali w wyszukiwarkę, aby dotrzeć na naszą stronę. Mogą to być różne konfiguracje. Wróćmy do naszej szarlotki, oto pomysły na frazy kluczowe:

– Przepis na szarlotkę

– Szarlotka przepis

– Przepis szarlotka

– Szarlotka

– Jak przygotować szarlotkę?

– Jak upiec szarlotkę?

– Szarlotka składniki

Nie przejmujmy się ilością – kolejne etapy analizy słów kluczowych pozwolą ocenić, czy dana fraza jest opłacalna, czy też trzeba z niej zrezygnować. Pierwszy etap to burza mózgów.

Sugestie Google – wystarczy wpisać jedną frazę w wyszukiwarkę, aby otrzymać listę sugestii. Google podpowiada, jakie inne słowa wpisywali użytkownicy, aby trafić na podobne wyniki wyszukiwania.

podpowiedzi-wyszukiwarki

Analiza konkurencji – prostym sposobem na znalezienie fraz kluczowych jest sprawdzenie, z jakich anchorów korzysta konkurencja. Wystarczy wejść na strony o identycznej tematyce i sprawdzić, jakie frazy znajdują się w tytule strony, opisie meta, meta tagach i samej treści. Bardziej wprawni użytkownicy mogą dokonać analizy słów kluczowych na podstawie pozycji strony lub linków, które zostały zdobyte dla portalu konkurencji.

title-i-description-konkurencji

 

Ocena fraz kluczowych

Gdy mamy już listę potencjalnych fraz kluczowych – czas najwyższy ocenić, które warte są optymalizacji i prowadzenia kampanii SEO, a które nie. Oczywiście wybór ilości fraz kluczowych zależy od indywidualnej sytuacji i danej kampanii – przestrzegamy jedynie, że nie zawsze duża ilość anchorów to dobry pomysł.

Analiza słów kluczowych może być przeprowadzona darmowym oprogramowaniem od Google – Google AdWords KeywordTool. Wystarczy zalogować się na stronie https://adwords.google.com/ko/KeywordPlanner/ i w polu Szukaj propozycji słów kluczowych podać listę fraz, które wybraliśmy. Po zatwierdzeniu operacji, naszym oczom ukaże się tabela z oceną konkrecyjności frazy, liczbą wyszukiwań danego anchora oraz kosztami (koszty dotyczą kliknięcia w programie AdWords). Warto też wspomnieć iż podana w tym programie konkurencyjność, dotyczy konkurencji w AdWords. Nie mniej ma to bardzo często odzwierciedlenie w pozycjonowaniu.

plener-slow-kluczowych

Czym wyższa konkurencyjność frazy, tym większy współczynnik odwiedzin. Cały trick analizy słów kluczowych polega na tym, aby wybrać takie frazy, które nie są popularne, a mimo to generują stosunkowo duży ruch i/lub idealnie odzwierciedlają daną usługę lub produkt i nawet mały ruch przekłada się na konkretną sprzedaż. Trzeba jednak pamiętać o trudności pozycjonowania poszczególnych fraz kluczowych, im są bardziej konkurencyjne tym dłużej trzeba czekać na wprowadzenie ich do top 10 Google. Naszym zdaniem, do pozycjonowania należy wybrać mniej więcej 70% fraz łatwych i 30% fraz średnich. Trudne frazy powinny być wdrażane tylko przy większych budżetach i długoterminowej strategii.

 

Podsumowanie

Jak widać, wybór fraz kluczowych jest kluczowym procesem. Rzetelna analiza pozwoli zoptymalizować koszty kampanii SEO oraz przełoży się na sukces pozycjonowania, które objawi się dostatecznym ruchem użytkowników na naszej stronie.

Udostępnij dalej

Podobał Ci się artykuł?

Zobacz naszą ofertę!

Jakub Wasielewski

W roku 2012 założyłem firmę The First i rok później zająłem 5 miejsce w Mistrzostwach Polski Pozycjonowania. Specjalizuję się w SEO i Content marketingu. Więcej o mnie sprawdź na jakubwasielewski.pl

Komentarze

  • Kordian Minkina napisał:

    18 października 2021

    Do analizy konkurencji i ich słów kluczowych można wykorzystać takie narzędzia jak Contadu (https://contadu.com), które sprawdzają treści na stronie konkurencji w Google i na tej podstawie sugerują nam jakich słów kluczowych używać w tekstach. Narzędzie ułatwia również budowania całego planu contentowego. Obecnie dla mnie absolutny must-have jeśli chodzi o narzędzia w codziennej pracy.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Strona używa ciasteczek. Potwierdź, aby kontynuować. Nasza Polityka Prywatności więcej

Cookie na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookie", aby umożliwić Ci najlepszy sposób przeglądania strony.

Zamknij