content

21 kwietnia 2022

Hierarchia nagłówków a SEO – jakich zasad warto się trzymać i jaki wpływ mają one na pozycje strony?

Treści zamieszczane na stronach internetowych powinny posiadać odpowiednią strukturę. W przeciwnym razie uzyskuje się tzw ścianę tekstu, z którą niewiele osób będzie chciało przeczytać. Warto więc dbać o urozmaicenia w postaci pojedynczych zdjęć, galerii, czy też materiałów filmowych. Bardzo ważna jest także hierarchia nagłówków, która będzie omawiana w tym artykule.

Spis treści

  1. Nagłówki na stronie internetowej – jak je rozpoznać?
  2. Jakie funkcje pełnią nagłówki?
  3. Najważniejsze nagłówki – H1, H2, H3
  4. H4, H5, H6 – nagłówki niższego rzędu
  5. Słowa kluczowe umieszczamy w nagłówkach
  6. Czy istnieje zależność między nagłówkami a SEO?
  7. Jak wpływa stosowanie nagłówków na wygląd strony?

Nagłówki na stronie internetowej – jak je rozpoznać?

Tuż po wejściu na dowolną stronę internetową zawierającą treść można wychwycić nagłówki. Nie trzeba bowiem od razu sprawdzać kodu, wystarczy zwyczajne spojrzenie na tekst. Nagłówki będą w nim oddzielone od pozostałej treści, często również wyśrodkowane lub pogrubione. Tym samym nie sposób ich przeoczyć. Dodatkowo ich odpowiednie oznaczenie można sprawdzić we wspomnianym kodzie HTML.

Jaką funkcję pełnia nagłówki?

Tak jak napisaliśmy powyżej, nagłówki są (a raczej powinny) być dobrze widoczne na stronie. Dzięki temu będą porządkowały treść, a także sprawiały, że będzie ona wyglądała przystępniej dla użytkownika. To także one nawigują czytelnika do części, która go najbardziej interesuje. Nagłówki stanowią bowiem swego rodzaju zapowiedź tego, co znajduje się w kolejnym fragmencie artykułu. W tym miejscu możemy już zdradzić, że nagłówki wpływają również na pozycjonowanie strony. Jednak szerzej o tym napiszemy nieco dalej. 

Najważniejsze nagłówki – H1, H2, H3

Nagłówki naprawdę mają moc, jednak by mogła ona zostać wykorzystana, trzeba pilnować kilku zasad. Najważniejsze jest zachowanie ich odpowiedniej hierarchii. Jeśli w tekście zostanie wykorzystany nagłówek H1, to wszystkie inne powinny znajdować się po nim. Wyglądać to powinno następująco H1, poniżej H2, poniżej H3. Jeśli te pozycje zostaną zamienione, to w treści zapanuje chaos. W głównym nagłówku, czyli H1 należy umieścić najważniejszą informację, czyli o czym będzie cały artykuł. Jest to więc tytuł, pod który zostanie napisana reszta treści. Ten nagłówek co do zasady, powinien być wykorzystany tylko raz. Ma on spore znaczenie dla pozycjonowania, więc warto zadbać o jego odpowiednie napisanie. Koniecznie musi on zawierać w sobie słowa kluczowe przy zachowaniu naturalnego wydźwięku. Jako iż ma on informować użytkownika o poruszanym zagadnieniu, to powinien być dobrze wyeksponowany.

Nagłówek H2 tak jak H1 powinien być unikalny, zwięzły i powinien zawierać w sobie słowo kluczowe. Dobrze jest nim oznaczać kolejny większy fragment tekstu. W artykule zazwyczaj używa się kilku takich nagłówków, by wyglądał on przejrzyście i przyjaźnie dla użytkownika. A tu zaznaczyć trzeba, że właśnie na te aspekty algorytm Google zwraca ostatnio coraz większą uwagę.

W artykułach spotkać możemy również nagłówki H3. Te pojawiać się powinny pod H2. Mogą one stanowić określenie kolejnych podrozdziałów. W nich również należy umieszczać frazy kluczowe.  

H4, H5, H6 – nagłówki niższego rzędu

Powyżej wymieniane nagłówki pojawiają się w praktycznie wszystkich artykułach. Z kolei te niższego rzędu, czyli H4, H5 i H6 występują znacznie rzadziej. Wykorzystuje się je w bardzo rozbudowanych tekstach, które są mocno szczegółowe. Dobrze jest wówczas zadbać o jeszcze lepszy podział artykułu.

Słowa kluczowe umieszczamy w nagłówkach

W momencie, gdy przychodzi napisać nagłówek, należy pamiętać o kilku istotnych kwestiach. Pierwszą z nich jest fakt, że nie powinien on być zbyt rozwlekły. Znacznie lepiej sprawdzają się krótkie, zwięzłe przekazy, po których przeczytaniu od razu wiadomo, o czym będzie dalszy tekst. Do przekazania tej informacji powinno się stosować dobrane wcześniej słowa kluczowe nazywane również frazami. Takie działanie będzie wspierało prowadzone działania SEO. Trzeba tu jednak pamiętać, by nie przesadzić z ilością słów kluczowych. Nagłówek mysi wyglądać naturalnie i nieść odpowiednią wartość dla użytkownika.  

Czy istnieje zależność między nagłówkami a SEO?

Według nas poprawa nagłówków powinna być częścią optymalizacji strony. Wpływa ona bowiem na poruszanie się robotów Google po naszej witrynie. Zdecydowanie ułatwia również znajdowanie informacji użytkownikom strony. Zachowana hierarchia nagłówków to lepsze pozycjonowanie witryny. Zawierać się w nich bowiem mają ważne dla strony i jej pozycji słowa kluczowe. Wyszukiwarka dzięki nim będzie w stanie dopasować Wasze treści do zapytań użytkowników. Co więcej, śródtytuły mogą sprawiać, że witryna wyróżni się na tle innych w wynikach wyszukiwania za sprawą rich snippets.

Jak wpływa stosowanie nagłówków na wygląd strony?

Strona, na której pojawią się odpowiednio ułożone nagłówki bardzo zyskuje. Staje się przejrzysta i czytelna dla użytkownika. Dzięki temu będzie on chętniej z niej korzystał, bowiem znajdowanie tego, czego potrzebuje nie będzie stanowiło dla niego problemu. Zwiększa się również jej jakość określana przez algorytmy Google. Dobrze jest więc zająć się tym tematem na swojej stronie!

Udostępnij dalej

Podobał Ci się artykuł?

Zobacz naszą ofertę!
Agnieszka Gębicz

Dodaj komentarz

Strona używa ciasteczek. Potwierdź, aby kontynuować. Nasza Polityka Prywatności więcej

Cookie na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookie", aby umożliwić Ci najlepszy sposób przeglądania strony.

Zamknij