25 maja 2023

Czarna kawa, biały kapelusz – jak robić SEO zgodnie z wytycznymi Google?

SEOwcy nie mają łatwego życia, biorąc pod uwagę, że każda ich strategia jest torpedowana kolejnymi aktualizacjami algorytmu Google. Zmiana zasad gry następuje kilka, jeśli nie kilkanaście razy w roku, a zatem trzeba wykazać się elastycznością w tworzeniu planu linkowania oraz optymalizowaniu stron. Jednak Ci, którzy wiedzą, jak robić White Hat SEO, mogą spokojnie zaparzyć sobie filiżankę kawy i patrzeć jak SERPy płoną. Na czym to polega? Czym różni się od Black Hat SEO? Czy faktycznie daje lepsze rezultaty? Sprawdzamy!

Spis treści:

  1. White Hat SEO i Black Hat SEO – dwie strony monety
  2. Black Hat SEO – warte ryzyka czy nie?
  3. White Hat SEO – rób to dobrze!
  4. Podsumowanie

White Hat SEO i Black Hat SEO – dwie strony monety

White Hat SEO oraz Black Hat SEO to pojęcia, które obrazują dwa różne podejścia do pozycjonowania stron w wyszukiwarce.

White Hat SEO to wszystkie techniki w SEO, które są zgodne z wytycznymi Google. Jak wiadomo dla algorytmów wyszukiwarki najważniejszy jest użytkownik, więc specjaliści SEO spod białego kapelusza również powinni traktować go priorytetowo. Dostarczać mu wartościowy i adekwatny do zapytania content, dbać o to, aby poruszanie się po stronie nie sprawiało mu problemów i aby znalazł u nich to, czego szuka.

Black Hat SEO odnosi się do metod pozycjonowania, które pomyślane są w taki sposób, aby wykiwać algorytmy i wykorzystywać niezałatane jeszcze luki, pozwalające szybko znaleźć się wyżej w SERP. Często są to również nieetyczne praktyki, takie jak atakowanie konkurencji spamowymi linkami.

Black Hat SEO – warte ryzyka czy nie?

Google nie poleca Black Hat SEO i grozi karami nałożonymi na stronę (o ile uda im się wyłapać winowajcę). Czy zatem White Hat SEO to gwarancja sukcesu? Niestety w dziedzinie pozycjonowania nie można mówić o gwarancjach, jednak z pewnością jest to bezpieczniejsza opcja. Google dąży do pewnych celów i wie, jakiego rodzaju treści chciałoby najbardziej prezentować użytkownikom. Istnienie Black Hat SEO dowodzi, że wciąż są luki w ich mechanizmach strzegących wartościowego contentu. Jednak z czasem się one zamykają.

Niemal każda kolejna aktualizacja algorytmu ma na celu walczyć z jakimś zjawiskiem, które ociera się o Black Hat SEO (fałszywe recenzje produktów, mało pomocny content, keyword stuffing itd.). Jednocześnie korporacja intensywnie walczy ze spamem i publikuje co roku kolejny raport swoich sukcesów na tym polu. Korzystając więc z trików w czarnym kapeluszu, bardzo mocno ryzykujemy, że z dnia na dzień strona znacząco spadnie w wynikach wyszukiwania. W przypadku White Hat SEO to ryzyko jest mniejsze, a jeżeli nawet spadki się zdarzą, będziemy mogli zawęzić zbiór potencjalnych przyczyn takiego stanu rzeczy.

White Hat SEO – rób to dobrze!

Dla tych, którzy chcą robić White Hat SEO najważniejszy powinien być użytkownik. W końcu to właśnie do jego zadowolenia dąży Google. Dlatego trzeba postawić się w roli osoby, która korzysta z wyszukiwarki.

O co w szczególności trzeba zadbać?

  • Słowa kluczowe – Zastanówmy się, jakie frazy wpisuje użytkownik, który poszukuje contentu takiego jak nasz. Wykorzystajmy różne narzędzia, które pomogą nam sprawdzić ilość wyszukiwań oraz trudność wspięcia się do Top10.
  • Content wysokiej jakości – Co to znaczy dla Google? Wartościowe treści to takie, które tworzymy z myślą o użytkowniku, a nie o algorytmach. Zamiast upychania słów kluczowych na siłę, zadbajmy o to, aby zagadnienie było szczegółowo omówione i odpowiadało na zapytanie użytkownika.
  • Przejrzysta struktura treści – Wybrane słowa kluczowe, które interesują użytkowników należy umieścić w nagłówkach i istotnych miejscach (z umiarem!). W ten sposób w tekście panuje porządek, czytelnik się w nim odnajduje, a Googlebot nie ma problemu z określeniem o czym jest strona.
  • Doświadczenie użytkownika – Poza treścią, ważne są też inne aspekty wpływające na doświadczenie użytkownika. Do najważniejszych należą: szybkość ładowania strony, wygodne wyświetlanie na urządzeniach mobilnych oraz brak wyskakujących okienek.
  • Uporządkowane dane – To pomoc bardzie dla Google niż dla użytkownika, ale i tak wyszukiwarka to docenia. Zwłaszcza, że dzięki temu strona w SERP może wyświetlić się jako wynik z elementami rozszerzonymi. Tzw. structured data koduje się za pomocą specjalnych znaczników. Informują one Google o zawartości strony i pomagają ją sklasyfikować.
  • Co z pozyskiwaniem linków? To szara strefa w SEO i w białym kapeluszu nie ma miejsca na wszystkie praktyki związane z link buildingiem. Kupowanie czy wymiana linków nie są mile widziane. Jednak Google zachęca do tworzenia contentu, do którego chętnie będą odnosić się inne strony ze względu na wartość, którą niesie. Publikowanie gościnne również zdaje się nie naruszać wytycznych.

Podsumowanie

  • White Hat SEO to zgodne z wytycznymi Google techniki pozycjonowania stron, które skupiają się na wartościowym i odpowiednim dla użytkownika contencie.
  • Black Hat SEO odnosi się do metod pozycjonowania, które mają na celu manipulację algorytmami i często wykorzystują nieetyczne praktyki.
  • Google nie zaleca stosowania Black Hat SEO i grozi karami za naruszenie wytycznych.
  • White Hat SEO jest bezpieczniejszą opcją, choć nie ma gwarancji sukcesu w dziedzinie pozycjonowania.
  • Priorytetem w White Hat SEO powinien być użytkownik, a nie tylko algorytmy wyszukiwarki.
  • Kluczowe elementy White Hat SEO to odpowiedni wybór słów kluczowych, tworzenie wysokiej jakości treści, czytelna struktura treści, pozytywne doświadczenie użytkownika, wykorzystanie uporządkowanych danych i budowanie wartościowego linkowania.
  • White Hat SEO jest zgodne z długoterminową strategią pozycjonowania stron, a spadki w wynikach wyszukiwania mogą być łatwiejsze do zidentyfikowania i naprawienia.
  • Stosowanie White Hat SEO ma na celu dostarczanie wartości użytkownikom i spełnianie oczekiwań wyszukiwarek, takich jak Google.
Udostępnij dalej

Podobał Ci się artykuł?

Zobacz naszą ofertę!

The First

Pozycjonujemy Po Mistrzowsku

Komentarze

  • Paweł napisał:

    05 czerwca 2023

    Dobrze wiemy, że Google nie daje wytycznych 😉 Sami sobie musimy je zdobyć przez doświadczenie 🙂

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Strona używa ciasteczek. Potwierdź, aby kontynuować. Nasza Polityka Prywatności więcej

Cookie na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookie", aby umożliwić Ci najlepszy sposób przeglądania strony.

Zamknij