14 czerwca 2017

Co to jest pagerank i jaki miał wpływ na seo?

PageRank to algorytm stworzony w 1998 roku przez Larry’ego Page’a i Sergeya Brina, założycieli Google. Choć jego znaczenie malało od dawna i wskaźnik był powoli wycofywany od 2009 roku, to narzędzie Google PageRank zostało całkowicie usunięte w 2016 roku. A pisząc dokładniej, został ukryty dla użytkowników a sam algorytm korzysta z takich danych.

Jak działał PageRank?

PageRank opierał się na prostym założeniu, że większą wartość ma strona, na którą powołują się inne strony o wysokiej wartości. Ponadto, jeżeli na treści z twojej strony powołuje się wysoko oceniany artykuł, to jest to czynnik ważniejszy, niż gdyby powoływał się na ciebie mało ważny tekst z zapomnianej przez ludzi strony.

Działanie algorytmu PR – źródło Wikipedia.

Czemu PageRank został wycofany?

PageRank od dawna był tylko jednym z wielu różnych czynników, mających wpływ na ogólną widoczność strony. Obecnie Google wymienia ponad 200 zmiennych, które są brane pod uwagę.

Zadaniem PageRank było jak najbardziej wiarygodne ocenienie strony. Ponieważ przez lata był bardzo popularny, jego wartość dla swojej witryny można było sprawdzić za pomocą wielu wtyczek i narzędzi online. Popularność PR sprawiła, że coraz częstsze stawały się próby manipulacji. Duża grupa SEOwców sztucznie podbijała pozycje i handlowała linkami. Ten proceder został zauważony przez Google. By bronić się przed manipulacjami, Google zaczęło wprowadzać nowe wyznaczniki jakości strony. Jednocześnie cały czas obniżano znaczenie PageRank. Ostatnia aktualizacja algorytmu miała miejsce pod koniec 2013 roku.
Jak wszystkie algorytmy Google, PageRank jest objęty ścisłą tajemnicą.

Jaki wpływ na SEO miał PageRank?

PageRank przez lata był jednym z podstawowych wyznaczników mocy strony. Próby przechytrzenia go spowodowały najpierw intensywny rozwój Black Hat SEO, a co za tym idzie, kontrofensywę ze strony Google polegającą na udoskonaleniu algorytmów. Gdyby nie PageRank, dzisiejsze SEO nie wyglądałoby tak, jak je dziś widzimy. To część historii pozycjonowania.

Ciekawostka: Wiele osób twierdzi, że „Page” w nazwie „PageRank” to angielskie słowo „strona”. Jednak naprawdę nazwa nawiązuje do współtwórcy algorytmu, Larry’ego.

Udostępnij dalej

Podobał Ci się artykuł?

Zobacz naszą ofertę!

The First

Pozycjonujemy Po Mistrzowsku

Komentarze

  • samoseo napisał:

    15 czerwca 2017

    „to narzędzie Google PageRank zostało całkowicie usunięte w 2016 roku” – PageRank nie został usunięty, a jedynie „ukryty” przed użytkownikami. W mechanizmach Google, jest w dalszym ciągu wykorzystywany.

    Odpowiedz
    • Jakub Wasielewski napisał:

      22 czerwca 2018

      @Samoseo – Dzięki za zwrócenie uwagi. Dokładnie tak jest i to mieliśmy na myśli. Doprecyzowałem to w tym zdaniu.

      Odpowiedz
  • Seoit napisał:

    24 listopada 2019

    Największą zagadką pozostaje co teraz Google robi z PageRank i w jaki sposób go obecnie wykorzystuje. Ten patent: https://patents.google.com/patent/US9165040B1/en zdje się być realną możliwością tego co się obecnie z nim dzieje, ale to wie chyba tylko Google.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Strona używa ciasteczek. Potwierdź, aby kontynuować. Nasza Polityka Prywatności więcej

Cookie na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookie", aby umożliwić Ci najlepszy sposób przeglądania strony.

Zamknij