16 lutego 2023

Biznes stacjonarny – uzyskaj opinię klienta na 8 sposobów

Pozycjonowanie lokalne nie przestaje być gorącym tematem. Zaznaczenie swojej obecności w sieci jest w końcu równie ważne dla tych, którzy działają w e-commerce, jak i dla przedsiębiorców prowadzących biznes lokalnie. Jednak warto pamiętać, że obok dobrych praktyk SEO, należy również zatroszczyć się o zadowolenie klientów. Najlepiej wyrażone w pozytywnych opiniach. Przedstawiamy 8 sposobów na ich pozyskanie.

Spis treści:

  1. Poproś o numer telefonu lub e-mail
  2. Wykorzystaj materiały reklamowe wewnątrz placówki
  3. Proś a będzie Ci dane
  4. Zaoferuj zniżkę
  5. Umieść odnośniki na swojej stronie
  6. Działaj w mediach społecznościowych
  7. Odpowiadaj na opinie
  8. Doświadczenie użytkownika – ważne również w biznesie stacjonarnym
  9. Podsumowanie

1. Poproś o numer telefonu lub e-mail

Pozyskanie danych kontaktowych do klienta to bardzo ważny krok na drodze do uzyskania opinii. Trzeba jednak brać pod uwagę, że nie każdy będzie chętny, aby nam je udostępnić. Prosząc o numer telefonu lub adres e-mail, nie powinniśmy być nachalni i dobrze wyczuć, kiedy ktoś jest na tyle zadowolony z naszych usług, aby pozostawić kontakt do siebie.

Dobry moment na podsunięcie formularza kontaktowego może nastąpić pod koniec transakcji. Można również zaoferować kartę stałego klienta lub zaproponować, że będziemy informować o promocjach. Wówczas szanse na uzyskanie danych są większe.

Jeśli nam się uda, warto po kilku dniach od zakupu wysłać wiadomość z prośbą o pozostawienie opinii w Google lub na jednym z serwisów umożliwiających ocenę sklepu bądź produktu.

2. Wykorzystaj materiały reklamowe wewnątrz placówki

Posiadając stacjonarną placówkę, mamy również przewagę w postaci darmowej przestrzeni reklamowej. Możemy wykorzystać ją, aby przypomnieć klientom o pozostawieniu opinii dla naszego biznesu. W tym celu wystarczy np. powiesić baner, plakat lub rollup, na którym zakomunikujemy, że głos klientów jest dla nas ważny. Warto też zaznaczyć, gdzie można pozostawić swoją recenzję (nasza strona internetowa, fanpage na Facebooku, wizytówka w Google, strony typu Opinieo itd.). Całkiem sprytnym sposobem może być również przygotowanie ulotek z podobnym komunikatem, które po prostu zapakujemy do torby zakupowej albo wręczymy wraz z podpisaną umową.

3. Proś a będzie Ci dane

Czasem najprostsze sposoby są najlepsze. Czy jednak wystarczy poprosić klienta o opinię, aby jeszcze tego samego dnia lista pochwał pojawiła się w sieci? Oczywiście nie jest to aż takie łatwe, ale mimo wszystko ta metoda w pewnych okolicznościach ma szansę się sprawdzić. Po pierwsze, kluczowe jest, aby klient był zadowolony. Po drugie, zapytanie nie powinno brzmieć nachalnie ani mechanicznie. Warto nauczyć pracowników dobrego zwyczaju proszenia o opinię, kiedy sytuacja wskazuje, że szanse na pozytywny feedback są duże. Powtarzanie wyuczonej formułki do każdego kto odchodzi od kasy, prawdopodobnie nie przyniesie efektów, jednak grzeczna prośba w odpowiednim momencie, może przełożyć się na wysoką ocenę w Google.

4. Zaoferuj zniżkę

Czasem warto zmotywować klienta do pozostawienia opinii. Niewielka zniżka prawdopodobnie w tym pomoże. Oczywiście kupowanie w ten sposób pozytywnych recenzji nie należy do etycznych praktyk, które są mile widziane przez Google, więc sprawiedliwie należy traktować każdego, bez względu na ilość gwiazdek.

5. Umieść odnośniki na swojej stronie

Warto pamiętać, że klienci przeważnie nie lubią się wysilać. Chyba że wyjątkowo zajdziemy im za skórę. Wówczas możemy spodziewać się opinii, jednak nie takiej, jaką chcieli byśmy uzyskać. Starajmy się jednak ułatwić zadanie tym, którzy mogą patrzeć na nas przychylnie. Dlatego umieszczajmy odnośniki do miejsc, w których chcemy zobaczyć recenzje i starajmy się, aby były dobrze widoczne. Call to action w postaci przycisku z napisem „podziel się swoją opinią” albo „zostaw ocenę” może okazać się pomocny dla tych, którzy nie mają w zwyczaju dokładnie skanować wzrokiem każdej odwiedzanej strony.

6. Działaj w mediach społecznościowych

Osoby, które śledzą nas w social mediach to grupa osób, których uwagę już udało się przykuć. Warto spróbować zmienić ich w recenzentów. Czasem wystarczy podrzucić im odnośnik do strony, na której można pozostawić ocenę i poprosić o podzielenie się tam swoimi historiami z naszą firmą w roli głównej.

7. Odpowiadaj na opinie

Kilka osób zdecydowało się opisać swoje wrażenia? Bez względu na to, czy wydźwięk nam się podoba czy nie, powinniśmy wyrobić sobie nawyk odpisywania na opinie. Czasem zwykłe podziękowanie jest wystarczającą odpowiedzią, jednak niekiedy warto pokusić się o dłuższą i spersonalizowaną wypowiedź. Pokazując, że jesteśmy otwarci na komunikację, z czasem zyskamy więcej opinii.

8. Doświadczenie użytkownika – ważne również w biznesie stacjonarnym

Niestety trzeba liczyć się z tym, że kiepska jakość obsługi klienta bardzo szybko ściągnie na nas negatywne recenzje. W przypadku pozytywnych wrażeń jednak uzyskanie feedbacku może być nieco trudniejsze. Co nie zmienia faktu, że powinniśmy starać się zapewnić klientom jak najlepszye doświadczenia. Nawet jeśli nie od razu, z czasem uprzejmość, życzliwość, profesjonalizm oraz dobra jakość produktów bądź usług, przełoży się na ilość pozytywnych ocen.

Podsumowanie

Biznes stacjonarny oraz e-commerce mają wspólny mianownik, którym są opinie klientów. Bez względu na to, czy działamy lokalnie czy w sieci, potencjalni klienci będą sprawdzać, co piszą o nas inni. Będzie to zawsze jeden z czynników, które wpływają na decyzje zakupowe.

Właśnie dlatego warto walczyć o to, aby zadowoleni klienci zabierali głos. Powinniśmy ułatwiać im to, wyraźnie komunikując, jak bardzo zależy nam na opiniach, przypominać się mailowo oraz w mediach społecznościowych. Przy tym wszystkim jednak należy zachować indywidualne podejście i unikać nachalności.

Przede wszystkim jednak ważne są podstawy, czyli to, czego klient doświadcza w naszym sklepie lub punkcie usługowym. Wysoka jakość obsługi klienta oraz dobry produkt są najważniejszym czynnikiem, bez którego trudno będzie uzyskać przychylne recenzje.

Udostępnij dalej

Podobał Ci się artykuł?

Zobacz naszą ofertę!

The First

Pozycjonujemy Po Mistrzowsku

Dodaj komentarz

Strona używa ciasteczek. Potwierdź, aby kontynuować. Nasza Polityka Prywatności więcej

Cookie na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookie", aby umożliwić Ci najlepszy sposób przeglądania strony.

Zamknij