05 sierpnia 2017

Akcja marketingowa – 8 kroków do skutecznej kampanii

Akcja marketingowa, kampania marketingowa, jak są zaplanować i przeprowadzić, by odnieść sukces? Te dwa hasła, akcja i kampania, brzmią niesamowicie poważnie i profesjonalnie, ale prawda jest taka, że większość przedsiębiorców podejmowała już działania mające znamiona akcji marketingowej.

Przede wszystkim akcja marketingowa wyróżnia się od codziennych działań marketingowych firmy określonym zakresem czasowym i zwiększoną intensywnością. Nie przeprowadzasz kampanii codziennie, więc przygotuj się dobrze. Pokażemy ci 8 prostych kroków, które ułatwią Ci osiągnięcie wyznaczonego celu.

1. Określ cel akcji.

Wyznaczenie celu powstania akcji marketingowej jest kluczowe dla późniejszego zaplanowania działań i mierzenia efektów. Im bardziej konkretny cel, tym lepiej. Może to być na przykład promocja nowego produktu i sprzedanie go w liczbie x egzemplarzy albo zdobycie x nowych klientów.

2. Wyznacz ramy czasowe.

Akcja z definicji ma swój początek i koniec. Wyznacz sobie godzinę zero, do kiedy musisz zamknąć przygotowania i stop akcji. Akcja marketingowa nie może trwać w nieskończoność, zakończenie działań jest ważne, żeby wyciągnąć wnioski na przyszłość.

3. Ustal grupę docelową.

Im węższa grupa docelowa, do której kierujesz komunikację, tym łatwiej ustalisz środki przekazu. To nie może być po prostu „mężczyzna między 20 a 55 rokiem życia”. Profiluj dokładnie idealnego odbiorcę. „nasz były klient, mężczyzna między 25 a 45 rokiem życia, aktywny, lubi nowe technologie, zrobił u nas zakupy co najmniej dwa razy, zainteresowany wypoczynkiem na świeżym powietrzu”. Brzmi nieco konkretniej, zwłaszcza jeżeli celem kampanii jest dotarcie do klienta z nowym produktem — gadżetem przydatnym w terenie.

4. Wybierz środki przekazu.

Środki są ściśle powiązane z budżetem, ale zakładam, że wiesz, orientacyjnie, na jakie metody możesz sobie pozwolić. Informacja na stronie firmowej i facebooku to niezbędne minimum. Pomyśl o:

– spersonalizowanych newsletterach,
– facebook ads,
– AdWords,
– współpracy z influencerami,
– artykułach sponsorowanych…

5. Zaplanuj budżet.

Dysponujesz określoną sumą, którą możesz przeznaczyć na promocję. Teraz jest czas, by zobaczyć realnie, jak rozkładają się pieniądze. To czas, żeby dodać nowe kanały komunikacji lub zrezygnować ze zbyt obciążających finansowo przedsięwzięcie.

6. Spisz listę to do.

Spisz wszystkie czynności, które muszą zostać wykonane w związku z akcją marketingową. Postaraj się, żeby podzielić zadania na jak najdrobniejsze elementy. Zamiast zapisać mało mówiące „załatwić plakaty”, lepiej:

– zrobić reasearch grafików i drukarni,
– wybrać najlepsze oferty,
– przeprowadzić rozmowy z wykonawcami,
– zlecić projekt plakatu i wydruk,
– odebrać plakat.

7. Rozdziel obowiązki.

Dopiero kiedy wszystkie zadania zostały spisane, przydziel je do odpowiedzialnych osób. Zakres kompetencji powinien być jasny, zrozumiały dla każdego zaangażowanego pracownika.

8. Monitoruj na bieżąco działania.

Gdy nadejdzie START Twojej akcji marketingowej, nie ufaj, że wszystko pójdzie zgodnie z planem. Bądź przygotowany na gaszenie pożarów i kryzysy. Nawet jeżeli na papierze akcja wyglądała wspaniale, nie jesteś w stanie przewidzieć wszystkiego. To normalne, nie przejmuj się.

9. Przeprowadź analizę i wyciągnij wnioski.

Po zakończeniu akcji marketingowej zrób jej podsumowanie. Policz jej zasięg, realny zysk. Podziel zyski i koszta na mierzalne (wzrost sprzedaży produktu x, zwiększenie ruchu na stronie o x%, przyrost liczby fanów na fb, x zapisów na newsletter) i niemierzalne: satysfakcja z wykonanej pracy, zdobycie nowych umiejętności. Spisz, jakie elementy były skuteczne, a które się nie sprawdziły.

Udanych kampanii!

Udostępnij dalej

Podobał Ci się artykuł?

Zobacz naszą ofertę!

The First

Pozycjonujemy Po Mistrzowsku

Dodaj komentarz

Strona używa ciasteczek. Potwierdź, aby kontynuować. Nasza Polityka Prywatności więcej

Cookie na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookie", aby umożliwić Ci najlepszy sposób przeglądania strony.

Zamknij