19 października 2017

Jak promować sklep internetowy? Sprawdzone strategie dla e-commerce.

Sposób promocji sklepu internetowego należy dopasować do typu branży, rodzaju asortymentu i odbiorcy. Inne czynniki wpływają na zakup w przypadku branży beauty, a inne sprawdzą się w przypadku nowych technologii i gadżetów. Pierwszym krokiem podczas ustalania strategii promocji sklepu online powinna być analiza dotychczasowych działań i ich efektów. Promocja sklepu powinna być dopasowana do konkretnego sklepu, jego sposobu działania, czasu wysyłki, ilości zatrudnionych w sklepie osób, budżetu… czynników jest naprawdę dużo.

Istnieje wiele sposobów na promocję sklepu internetowego. Najpopularniejsze z nich wiążą się bezpośrednio z:

– Pozycjonowaniem sklepu internetowego.
– Content marketingiem jako elementem strategii SEO.
– Social media marketingiem.
– Influencer marketingiem (także jako wspomaganie pozycjonowania).
– Płatną reklamą w formie AdWords, Facebook Ads itp.
– E-mail marketingiem.

Niezależnie od tego, jaka forma promocji będzie najmocniej wspierana, każdy sklep online powinien być świadomie pozycjonowany. Produkty wyszukiwane przez klientów w internecie są wyświetlane w wyszukiwarce w określonej kolejności. Większość klientów nie zagląda nawet na drugą stronę wyników wyszukiwania. Dlatego TOP 10 jest pierwszym celem dla fraz powiązanych z najważniejszymi produktami.

Pozycjonowanie sklepu internetowego

Niezależnie od tego, jaka forma promocji będzie najmocniej wspierana, każdy sklep online powinien być świadomie pozycjonowany. Produkty wyszukiwane przez klientów są wyświetlane w wyszukiwarce w określonej kolejności. Większość klientów nie zagląda nawet na drugą stronę wyników wyszukiwania. Dlatego TOP 10 dla fraz powiązanych z najważniejszymi produktami jest priorytetem.

Obecnie pozycjonowanie oznacza optymalizację całej witryny. Nie polecamy strategii skupiającej się wyłącznie na kilka kluczowych produktów. By ukazały się one wysoko, konieczne jest wspieranie sklepu online holistycznie.

Każdy większy sklep internetowy wspierany jest przez agencję SEO. To już standard w branży e-commerce. Niemal niemożliwe jest przebicie się na tak nasyconym rynku bez wsparcia profesjonalisty.

Jak rozpocząć pozycjonowanie sklepu internetowego
Skuteczne pozycjonowanie zawsze rozpoczyna się od solidnego audytu strony. Ma on na celu diagnozę stanu wyjściowego sklepu i rekomendacje konkretnych działań w zakresie optymalizacji. Solidny audyt zawiera także analizę konkurencji czy profilu linków. Ważne, by podczas przeprowadzania prac powstrzymać się od wprowadzania zmian na stronie, by uzyskać dokładny i czytelny obraz sytuacji.

Po otrzymaniu kompletnego raportu z audytu warto zastanowić się nad obraniem strategii. Ważnymi czynnikami są tutaj priorytety klienta (właściciela sklepu), budżet i ilość koniecznych zmian wynikających z raportu. Skuteczny specjalista SEO weźmie pod uwagę także konkurencyjność branży, model biznesowy klienta czy jego ewentualną sezonowość.

W książkowym modelu po obraniu strategii SEO nadchodzi czas na optymalizację on-site. Optymalizacja elementów technicznych strony jest kluczowa — bez wzmocnienia fundamentów dalsze działania (link building, influencer marketing) działają na krótką metę. Nie zmniejsza to w żaden sposób wartości wyżej wymienionych. Zachowanie właściwej kolejności pozwala jednak na uzyskanie najlepszych efektów.

Typowe pozycjonowanie oparte na czynnikach off-site zaczyna się od sprawdzenia historii sklepu. Inaczej wygląda praca w przypadku sklepu, który debiutuje, inaczej, gdy działa on od dłuższego czasu i był już on wcześniej pozycjonowany. Jest to czynnik szczególnie istotny w odniesieniu do sklepów, które były pozycjonowane jeszcze przed wprowadzeniem algorytmu Pingwin. Praktyki link buildingowe powszechnie praktykowane przed 2012, a nawet 2013 rokiem dziś uważane są za niedopuszczalne. Dobra agencja SEO sprawdza dokładnie jakość linków przychodzących i ich wpływ na pozycje. Kiepskiej jakości, spamowe linki mogą być przyczyną tzw. muru w pozycjonowaniu.

Pozycjonowanie a pozostałe formy marketingu internetowego
Czy pozycjonowanie wyklucza inne formy promocji sklepu internetowego? Przeciwnie, popularny content marketing, influencer marketing czy social media marketing — to wszystko są działania marketingowe bezpośrednio wpływające na pozycjonowanie strony. Samo pozycjonowanie to też nic innego jak marketing internetowy w wyszukiwarkach. Specjalista SEO pomaga właścicielowi sklepu w rozłożeniu akcentów na różne aspektu promocji sklepu online w sieci.
Content marketing w e-commerce
Zacznijmy od tego, jak szeroka jest definicja contentu. Mogą być to wszelkiego rodzaju treści tekstowe na stronie, jak i też grafiki, zdjęcia i wideo. Content tekstowy to nie tylko blog czy artykuły, Także opisy produktów, zakładki FAQ czy informacje techniczne mogą zostać wykorzystane do promocji, czy jako element strategii SEO.

Jeżeli zwracasz uwagę na detale i dysponujesz odpowiednim budżetem/zasobami — zainteresuj się microcontentem. Drobne elementy, jak treść komunikatu o cookies, polityce prywatności czy pop-up informujący o promocji mogą zmienić się z irytujących przeszkadzajek w atut. Pamiętajmy jednak, że stopień kreatywności należy dostosować do profilu odbiorcy. Komunikat “Używamy ciasteczek, wszyscy lubimy ciasteczka, prawda? Mniam mniam. Dowiedz się więcej” może sprawdzić się w przypadku cukierni czy sklepu z gadżetami imprezowymi. Jeśli sprzedajesz artykuły budowlane, zamiast wywołać uśmiech, wzbudzisz raczej konsternację.

Tak jak w przypadku pozycjonowania, strategia content marketingowa powinna być dostosowana do stanu wyjściowego. Zanim wynajmiesz profesjonalne studio animacji do pierwszego filmiku promocyjnego, sprawdź jakość obecnych tekstów funkcyjnych. W niektórych przypadkach będą to tak podstawowe działania, jak nawet aktualizacja danych kontaktowych, wstawienie unikalnych opisów produktów czy opisów kategorii. Porządki w contencie na stronie to dobry moment na rachunek sumienia. Czy wszystkie opisy produktów są unikatowe? Czy w sklepie nie ma opisów skopiowanych od producenta (nawet za jego zgodą) czy nawet od konkurencji. To działa także w drugą stronę. W przypadku, gdy treści zostały utworzone specjalnie na potrzeby Twojego sklepu, warto sprawdzić, czy nie zostały one użyte przez konkurencję. Jeżeli opisy nie były aktualizowane od dłuższego czasu, a istotne właściwości produktu uległ zmianie (aktualizacje systemowe, parametry), w pierwszej kolejności należy sprawdzić zgodność opisu ze stanem faktycznym. Jest to zmora szczególnie dużych sklepów bazujących na dystrybucji. Dopiero po nudnych na pierwszy rzut oka i czasochłonnych pracach można z czystym sumieniem przejść do bloga, artykułów specjalistycznych czy zabawnych infografik. Skuteczny marketing internetowy to solidny marketing internetowy.

Promocja sklepu w social media

Gdy słyszysz social media, z pewnością od razu myślisz o portalu Facebook. Ale na tym, bądź co bądź najpopularniejszym, portalu świat reklamy się nie kończy. Oprócz niego miliony Polaków korzystają również z Twittera, YouTube czy Instagrama. Do tego dochodzą mniej popularne LinkedIn, Pinterest, Google+, Snapchat oraz WhatsApp. Tak duża liczba social mediów sprawia, że musisz rozsądnie przemyśleć taktykę reklamy. Czy warto inwestować środki w każdy z tych portali? Na to pytanie musisz odpowiedzieć sobie sam. By to zrobić, potrzebujesz informacji o swojej grupie docelowej, jak i grupie docelowej Facebook, Twittera, itd. Na Snapchacie znajdziesz głównie młodych, więc reklama sklepu będzie o wiele trudniejsza niż kampania na Facebook.

Ogólnie rzecz ujmując, Facebook to najlepszy wybór dla każdego, kto chce dotrzeć do dużego grona osób. Reklama na tym portalu może być spersonalizowana do granic możliwości. Sami ustalamy płeć, wiek, miejsce zamieszkania i inne dane odbiorcy naszej reklamy. Dzięki czemu mamy pewność, że trafi ona do osób, które będą bardziej skłonne do wejścia na nasz profil. Takie działanie pozwala uniknąć wyrzucania pieniędzy w błoto i znacząco podnosi współczynnik konwersji.

Influencer marketing — inwestycja na lata lub ryzykowny manewr

Dobrze przeprowadzona kampania z udziałem influencera potrafi być trampoliną do sukcesu dla firmy. Wielu influencerów (blogerów, instagramowiczów, jutuberów — forma nie ma żadnego znaczenia) utrzymuje się wyłącznie ze współpracy z markami. By z kampanii zadowolone były obie strony, należy przede wszystkim podejść do tematu rozważnie. Kluczowy jest tu wybór odpowiedniej osoby. Jeszcze przed nawiązaniem pierwszego kontaktu należy przeprowadzić wstępny research. Jakie marki influencer promował wcześniej? Czy z jego osobą związane są kontrowersje, które mogą wpłynąć na wizerunek Twojego sklepu? Czy jego osoba pasuje do Twojego zakresu działalności? Kampania sklepu ze zdrową żywnością z instagramerem słynącym z zamiłowania do fast-foodu może co prawda się udać, jeżeli stoi za nią sztab specjalistów z dobrej agencji reklamowej. Przyznajmy natomiast, że nie jest to bezpieczne połączenie.

Elementy skutecznej kampanii influencer marketingowej:
– wybór influencera pasującego do marki
– precyzyjna umowa zawierające ustalenia w zakresie wynagrodzenia, działań, raportów
– pomysł na kampanię, ustalenie celu
– stała komunikacja z influencerem zarówno w trakcie kampanii, jak i po jej zakończeniu
– monitoring mediów społecznościowych
– aktywna dyskusja z odbiorcami influencera
– przygotowanie pracowników na zwiększone zainteresowanie, np. odciążenie z innych obowiązków osoby odpowiedzialnej za obsługę zapytań, – zamówienie większej ilości promowanego produktu

Płatna reklama (Ad Words, Facebook Adds)

Powiedzmy sobie prawdę: spór “SEO czy SEM” nigdy nie istniał. Zarówno seowcy, jak i semici podkreślają zgodnie, że najlepsze efekty daje połączenie obu strategii. Pytanie tylko, jak optymalnie ulokować budżet na marketing, by uzyskać jak największe korzyści. Pomimo że cel jest zawsze jeden — zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym, nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Dużo zależy od stanu wyjściowego strony. Ryzykowne jest inwestowanie dużego budżetu w reklamę np. przy dużym współczynniku odrzuceń spowodowanym wolnym ładowaniem się strony. Warto też się zastanowić nad tym, kto miałby zająć się ustawianiem kampanii. Sam proces ustawienia reklamy nie jest szczególnie wymagający dla osoby, która swobodnie porusza się w internecie. To ta pozorna łatwość może być zdradziecka. Nie sztuką jest bowiem wypuszczenie w świat reklamy, a odpowiednie stargetowanie odbiorców, by dotrzeć do osób, które będą faktycznie zainteresowane zakupem. Nikt z nas nie lubi przepalania budżetu. Rozwiązaniem jest tu oddelegowanie reklam do agencji SEM lub agencji SEO posiadającej dział SEM. W przypadku menedżera reklam facebooka sprawa jest nieco bardziej skomplikowana. Przy wyborze agencji czy social media managera warto się upewnić, czy przyszły opiekun profilu posiada odpowiednie kwalifikacje.

E-mail marketing dla e-commerce

Newslettery sklepów internetowych to wbrew pozorom trudny temat. Jako właściciel biznesu chciałbyś dotrzeć do jak największej ilości potencjalnych klientów i promować się możliwie jak najszerzej. Pamiętaj, że prywatnie jesteś konsumentem. Korzystasz z ofert innych sklepów, najprawdopodobniej kupujesz też online. Zadaj więc sobie pytanie — do ilu newsletterów sam jesteś zapisany? Ile maili otwierasz? Ile usuwasz bez czytania? E-mail marketing jest wspaniałą formą zwiększenia dochodu. Warto być jednak świadomym, jaka jest faktyczna konwersja. By zwiększyć zyski, nie musisz spamować wszystkich, którzy wyrazili zgodę marketingową. Twórz kilka wersji wiadomości dla różnych odbiorców. Systemy e-mail marketingowe pozwalają na tworzenie różnych list wysyłkowych, personalizację. Możesz wysyłać jeden newsletter informujący o promocji na kosiarki do wszystkich. Lepszy efekt da jednak wysłanie go do kilku procent klientów, którzy kupili wcześniej nasiona trawy czy spryskiwacz. Pozostała część listy mailingowej i tak prawdopodobnie potraktowałby maila jak spam.

Jak zwiększyć skuteczność e-mail marketingu:
– e-mail marketing jest realizowany wewnątrz sklepu? Zainwestuj w odpowiednie szkolenie dla pracownika
– segmentuj bazę mailingową
– personalizuj e-maile
– uruchom autorespondery i treści dynamiczne
– wyciągaj wnioski z raportów

Podsumowując:

Każda z opisanych wyżej metod promocji jest godna osobnego artykułu. Jeżeli czujesz niedosyt, zapraszam Cię do przeczytania postów o pokrewnej tematyce:
Współpraca z Influencerami a pozycjonowanie 6 Porad + Case Study
20 przykazań skutecznego content marketingu
Jak podkręcić sprzedaż w sklepie internetowym – 18 czynników, które mają MOC!

Udostępnij dalej

Podobał Ci się artykuł?

Zobacz naszą ofertę!

The First

Pozycjonujemy Po Mistrzowsku

Powiązane wpisy

Komentarze

  • Agnieszka Owczarzak napisał:

    15 listopada 2017

    O zagadnieniach zawartych w tym wpisie można by było całą stronę zapełnić 🙂 Przeciętny Kowalski zatrzyma się na słowie e-commerce i nie pójdzie dalej, a ktoś kto jakkolwiek porusza się w branży nie znajdzie we wpisie nic konkretnego.
    Na początek najważniejsze, aby sprawdzić jakie słowa kluczowe wpisują nasi klienci i odpowiadać na ich potrzeby.

    Odpowiedz
  • Marta napisał:

    13 marca 2018

    Myślę, że każda forma promocji jest dobra. Warto jednak opracować odpowiednią strategię i plan działania, a później konsekwentnie realizować wszelkie jego założenia. Wtedy szanse na osiągnięcie zmierzonego efektu będą znacznie większe.

    Odpowiedz
  • Sebastian napisał:

    25 kwietnia 2018

    Promowanie sklepu internetowego zacząć najlepiej od analizy czy wszystko funkcjonuje w nim jak być powinno. Jeśli sklep jest przemyślany od samego początku to analiza zajmie krótko, a my będziemy mogli działać nad promocją. Działania SEO, AdWords, content marketing to tylko przykładowe z tematów jakimi warto się zainteresować reklamując swój biznes 😉

    Odpowiedz
  • Jakub Wasielewski napisał:

    25 czerwca 2018

    Artykuł został dziś zaktualizowany i rozbudowany. Miłego czytania:)

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Strona używa ciasteczek. Potwierdź, aby kontynuować. Nasza Polityka Prywatności więcej

Cookie na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookie", aby umożliwić Ci najlepszy sposób przeglądania strony.

Zamknij