Blog marketingu internetowego

11 listopada 2015

Ile kosztuje pozycjonowanie?

Pytanie, które nurtuje przedsiębiorców, którzy szukają firm pozycjonujących do prowadzenia kampanii SEO. Ile tak naprawdę kosztuje pozycjonowanie? Na wstępie tego artykułu pragniemy zaznaczyć, że pytanie to jest bardzo ogólne – należy zrozumieć czynniki, które mają wpływ na wycenę kampanii SEO. Postaramy się więc wyjaśnić, co tak naprawdę ma wpływ na ustalanie cen pozycjonowania i na co zwracają uwagę pozycjonerzy, którzy przygotowują oferty kampanii SEO.

 

Czynniki ustalające koszty kampanii SEO

Słowa kluczowe – największy wpływ na koszty prowadzenia kampanii SEO mają wybrane słowa kluczowe. Niestety, większość przedsiębiorców i właścicieli stron nie rozumie, że wybór zbyt dużej ilości fraz kluczowych lub wybór tylko tych ogólnych zwiększa koszty kampanii, które nie przekładają się na duży ruch internautów na stronie. Przykładem może być słynna fraza „opony”, która znaczy wszystko i nic. Dziś żaden z internautów nie wpisuje tak ogólnych fraz kluczowych, gdy szuka konkretnej usługi lub produktu (ta fraza nawet nie określa, czy szukamy wulkanizatora, czy chcemy kupić nowy komplet opon a może tylko sprawdzić, jaka opona będzie dobra do naszego auta). Zasada jest prosta – czym więcej fraz kluczowych, tym koszty są wyższe. W procesie wyceny bardzo ważna jest także konkurencyjność fraz. Zrozumiałe jest, że frazy lokalne będą tańsze, niż frazy ogólne (aczkolwiek fraza typu „adwokat Warszawa” będzie dużo droższa, iż chociażby fraza „przepis na szarlotkę”). Nie ma tu sztywnych zasad, a każda fraza wyceniana jest indywidualnie.

Strona internetowa – firmy przygotowujące oferty na pozycjonowanie analizują także stronę klienta, dla której będzie prowadzona kampania SEO. Jeżeli strona jest nowa, bez linków – firma bierze pod uwagę konieczność zdobycia większej ilości odnośników. W przypadku stron ze stażem, pozycjonerzy muszą sprawdzić, czy strona nie ma filtra lub przesadnej ilości szkodliwych linków. Ocenia się także poziom zoptymalizowania witryny – jeżeli portal jest kompletnie niezoptymalizowany, firma może wliczyć w koszty pozycjonowania usługę optymalizacji lub audytu SEO celem znalezienia wszystkich mankamentów i wdrożenia ich jeszcze przed startem procesu pozycjonowania.

Content – podczas wyceny dotyczącej pozycjonowania strony internetowej, firmy analizują content, czyli treść, która znajduje się na stronie. W przypadku kopii lub braku treści, firma może wziąć pod uwagę koszty dopisania nowych tekstów. Tym zajmują się copywriterzy współpracujący z pozycjonerami, którzy rozliczają się akordowo. Czym więcej zmian należy wprowadzić, tym wyższe koszty. Warto jednak zaznaczyć, że aktualnie Google zwraca największą uwagę na content na stronie, dlatego nie można bagatelizować sygnałów od firm pozycjonerskich, które skierowane są w stronę tekstów.

Tematyka – nie da się ukryć, że cena kampanii SEO dla strony związanej z hazardem czy erotyką będzie kilkukrotnie wyższa, niż chociażby SEO dla strony lokalnego zakładu pogrzebowego czy bloga kulinarnego. Tematyka ma ogromne znaczenie. Czym trudniej zdobywać linki – tym wyższa cena całej kampanii SEO.

Konkurencja – firmy wyceniające kampanię SEO analizują także strony konkurencji, która już zajmuje wysokie pozycje na wskazane frazy kluczowe. Czym więcej stron, które są dobrze zoptymalizowane i mają bogaty zasób linkowy – tym trudniej będzie wypromować stronę Klienta, a to przekłada się na finalne koszty związane z kampanią SEO.

Sposób rozliczania – ostatnim czynnikiem, który ma wpływ na ogólne koszty pozycjonowania jest sposób rozliczania z firmą pozycjonerską. Tu zdziwimy większość internautów – pozycjonowanie za efekt stało się przeżytkiem. Teoretycznie tańsze, zaczęło sprawiać problemy i generować filtry oraz nieporozumienia. Obecnie firmy SEO najczęściej oferują model rozliczania abonamentowego, czasami okraszonego premią za efekt w postaci wysokich pozycji. Ten model jest tańszy i oczywiście bardziej polecany dla tych, którzy liczą na długofalową, bezpieczną współpracę na gruncie SEO. Jak wygląda taki model? Koszty naliczane są bez względu na to, jakie pozycje zajmuje strona. Firma opłaca pozycjonowanie na podstawie raportów, które co miesiąc otrzymuje od pozycjonerów. W tych raportach znajduje się spis prac, jakie zostały przeprowadzone w danym okresie nad stroną. Dzięki temu, osoba zlecająca kampanię SEO wie na bieżąco, co dzieje się z jego stroną i na jakim etapie są prace SEO.

 

Podsumowanie
Wycena poszczególnej kampanii SEO wymaga przeanalizowania wielu aspektów strony i fraz kluczowych. Firmy SEO bardzo często sugerują Klientom zmianę fraz kluczowych lub wdrożenie zmian optymalizacji – wszystko celem ułatwienia pozycjonowania. Nie należy negować tych sugestii.

 

Warto przeanalizować kilka ofert i poprosić o przedstawienie ogólnego zarysu prowadzonej kampanii SEO. Dzięki tym informacjom oraz możliwości porównania ofert możemy ocenić, czy dana kwota jest adekwatna i czy firma działa profesjonalnie. Nie sugerujmy się tylko najniższą ceną – zwykle pochodzi ona od firmy, która pozycjonuje strony w sposób automatyczny, bez odpowiedniego zaangażowania. Należy pamiętać – rozsądny wybór firmy SEO to już połowa sukcesu!

Podobał Ci się artykuł?

Zobacz naszą ofertę!
Jakub Wasielewski

Jakub Wasielewski

Pasjonat marketingu internetowego, specjalizuje się w SEO i Content Marketingu

Komentarze

  • Linux VPS napisał:

    13 maja 2016

    Ile kosztuje miesiecznie pozycjonowanie w systemie abonamentowym? Cennik dzialan pozycjonowania i dzialan dodatkowych w formie pieciu pakietow do wyboru.

    Odpowiedz
    • Jakub Wasielewski

      Jakub Wasielewski napisał:

      13 maja 2016

      Prześlemy Panu indywidualną ofertę na prv.

      Odpowiedz
  • BezBiku napisał:

    26 października 2016

    Ile kosztuje miesięcznie pozycjonowanie w systemie abonamentowym? To jest zależne od słów kluczowych?

    Odpowiedz
    • Jakub Wasielewski

      Jakub Wasielewski napisał:

      26 października 2016

      Zależy od ilości i trudności słów kluczowych. Jeśli chciałby Pan poznać orientacyjny cennik w Pańskiej branży, proszę napisać wiadomość na e-mail: biuro@the-first.pl.

      Odpowiedz

Dodaj komentarz

Szybki kontakt

Szybki kontakt

Strona używa ciasteczek. Potwierdź aby kontynuować. więcej

Cookie na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookie", aby umożliwić Ci najlepszy sposób przeglądania strony.

Zamknij