23 listopada 2015

Co to jest pozycjonowanie stron i na czym polega

Bardzo często słyszy się termin pozycjonowanie stron. Osoby, które nie wiedzą, czego dotyczy ta terminologia powinny kontynuować dalszą lekturę. Pozycjonowanie stron, jak sama nazwa wskazuje, odnosi się do witryn internetowych. Pojęcie to, jak i usługi z tym związane, stały się bardzo popularne w przeciągu kilku lat, kiedy to ekspansja Google (największej na świecie wyszukiwarki internetowej) rozszerzyła się do Europy, w tym także o Polskę.

Szacuje się, że aktualnie w Polsce aż 93% internautów korzysta z wyszukiwarki Google, aby znaleźć potrzebne informacje, usługi lub produkty. To daje blisko 20 milionów użytkowników na miesiąc! Liczba ta jest niebagatelna, dlatego zarówno przedsiębiorcy, jak i specjaliści od marketingu nie mogli przejść obok tego obojętnie.

 

Wyszukiwanie informacji

Zanim dogłębnie wyjaśnimy, czym jest pozycjonowanie stron, skupmy się na tym, czego ono dotyczy. Jak wspomnieliśmy, strony pozycjonowane są głównie w Google. Oczywiście nie jest to jedyna wyszukiwarka internetowa na świecie (wyróżnia się również wyszukiwarki Bing, Yandex czy Yahoo), ale nie da się ukryć, że w Polsce (jak i wielu innych krajach na całym świecie) to właśnie Google jest monopolistą w dziedzinie Internetowych poszukiwań. Dlaczego? Ponieważ Google jest najbardziej dopracowane i gwarantuje najdokładniejsze wyniki wyszukiwań.

To właśnie na wyszukiwaniu informacji, usług czy też produktów koncentruje się pozycjonowanie. Gdy szukamy informacji o pogodzie, encyklopedycznych danych czy też oferty sklepu internetowego lub lokalnych usług – automatycznie kierujemy swoje kroki do wyszukiwarki Internetowej, wpisując odpowiednie hasła. Google jest na tyle inteligentne, że potrafi dopasować wyniki wyszukiwań do fraz i historii naszych wyszukiwań – to bardzo ułatwia poszukiwania dla zwykłego Kowalskiego, który korzysta z Internetu.

 

Pozycjonowanie stron – czym jest?

Gdy wiemy już, jak ważne w naszym codziennym życiu jest poszukiwanie informacji w sieci, czas wyjaśnić proces, który jest stricte związany z tą czynnością. Pozycjonowanie stron – to zbiór wszystkich działań, które mają na celu wywindować daną stronę pod określone frazy kluczowe. Należy wiedzieć, że po wpisaniu danego słowa w wyszukiwarce Google, algorytm sprawdza, która strona najlepiej odpowiada treści do naszego zapytania, po czym pokazuje wyniki. Badania dowiodły, że internauci zwykle wybierają tylko kilka pierwszych wyników, omijając pozostałe strony. W efekcie, tylko pierwsze portale, które zajmują czołowe pozycje na zadane hasło, są odwiedzane przez internautów i tym sposobem około 95% internautów nie przekracza pierwszej strony wynikowej. Pozycjonowanie stron ma na celu sprawić, aby dana strona wyświetlała się w wynikach wyszukiwania na czołowym, czyli tym lukratywnym miejscu.

Na przykład – szukamy damskiej biżuterii, powiedzmy kolczyków. Wpisujemy w Google frazę „damskie kolczyki” i wciskamy enter. Naszym oczom ukazują się oferty sklepów, które spełniają wymogi zapytania, czyli sprzedają kolczyki dla pań. Oczywiście do zapytania możemy dodać przymiotniki typu „tanie”, „złote”, „srebrne” i tym podobne – wtedy wyniki wyszukiwań będą jeszcze lepiej dopasowane do naszych preferencji.

Zostańmy jednak przy pierwotnym zapytaniu. Natura ludzka sprawia, że za najlepszą stronę uznajemy tą, która pojawiła się na pierwszej pozycji wyników wyszukiwań. I to właśnie w ofertę tego sklepu celujemy. Oczywiście internauci uruchamiają także strony pokazujące się na dalszej pozycji – jednak rzadko zapuszczają się poza pozycje 10. Oznacza to, że profity z tego zapytania czerpią tylko strony na pierwszych pozycjach w wynikach wyszukiwania.

 

Jak pozycjonować strony?

Wiemy już, jak działają wyniki wyszukiwania i czym jest pozycjonowanie stron. Zostało inne, bardzo ważne pytanie – jak sprawić, aby strona była na pierwszym miejscu pod zadaną frazę? To już nie jest takie proste. Algorytm Google z roku na rok jest coraz inteligentniejszy i potrafi rozróżniać strony wartościowe dla użytkownika od tych, które niestety nie spełniają wymogów.

Dawniej pozycjonowanie stron polegało na zdobyciu ogromnej ilości linków z innych stron. Najlepiej, gdy linki były kryte pod tak zwanymi anchor tekstami, które odpowiadały kluczowemu zapytaniu wpisywanemu w wynikach wyszukiwania. Problem polega na tym, że dziś ta metoda się nie sprawdza, a pozycjonowanie stron to nie masowe zdobywanie linków, ale tworzenie wizerunku strony w oczach internautów. Ciekawe treści na stronie, poprawna optymalizacja portalu pod kątem SEO, social media (media społecznościowe typu Facebook, Twitter i Google+), content marketing i wiele więcej. Co gorsza, Google potrafi rozróżnić, która strona jest pozycjonowana naturalnie i z myślą o internautach, a która w sposób spamerski, tylko zdobywając linki. Algorytm dla stron, które są promowane w sposób nienaturalny przyznaje specjalne filtry, które obniżają pozycje stron lub całkowicie ją wykluczają z wyników wyszukiwania. Obecnie pozycjonowanie to również działania content marketingowe, dzięki którym pozycjonowana witryna zdobędzie nie tylko pozycje ale też odpowiedni ruch i wcześniej wspomniany wizerunek w sieci.

 

Podsumowanie

Pozycjonowanie stron to niezbędna czynność dla każdego portalu, który chce być popularny. Jednak należy uważać, gdyż proces ten nie jest łatwy, a po podjęciu złych decyzji może stać się wręcz zabójczy dla strony. Ratunkiem jest zatrudnienie ekspertów SEO, którzy na podstawie swojego doświadczenia i wcześniej przeprowadzonych testów, będą umieli skonstruować profesjonalną kampanię SEO.

Udostępnij dalej

Podobał Ci się artykuł?

Zobacz naszą ofertę!

Jakub Wasielewski

W roku 2012 założyłem firmę The First i rok później zająłem 5 miejsce w Mistrzostwach Polski Pozycjonowania. Specjalizuję się w SEO i Content marketingu. Więcej o mnie sprawdź na jakubwasielewski.pl

Dodaj komentarz

Strona używa ciasteczek. Potwierdź, aby kontynuować. Nasza Polityka Prywatności więcej

Cookie na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookie", aby umożliwić Ci najlepszy sposób przeglądania strony.

Zamknij